Volkswagen Transporter: Vw t3 1.9 wbx Slaat af en heeft geen vonk meer

Bouwjaar: 1986, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.9 wbx

Ik heb een stroom probleem met mijn t3 1.9 wbx.
Ik had voor 3 weken terug geen vonk meer en moest op sleep verder.
Heb er toen een nieuwe bobine op gezet omdat ik dacht dat die kapot was, en toen was het weer starten en lopen.
Echter na een paar km viel de motor weer uit maar na een paar keer starten liep hij weer.
De volgende dag viel de motor na 30 meter weer stil en weer geen vonk, ik had wel stroom op de plus van de bobine.
Ook had ik wel stroom op de ontsteking en op de stekker van de module.

Na een paar dagen te hebben stil gestaan was het weer starten en lopen.
Heb de massakabel aan de bak schoongemaakt en nieuwe kabelschoentjes aan de kabels gezet omdat die ook niet meer fris waren.
Maar na een paar km hielt hij er weer mee op.
Had al nieuwe bogies en bogiekabels er op gezet ook de verdeler kap is nieuw.

Heb er vandaag weer een nieuwe bobine op gezet de vorige nieuwe was lek en de olie was er uitgelopen. Ik had voor de zekerheid de vw garage gebeld en had de aan sluiting wel goed op de bobine.
Had alles aan gesloten en het was starten en lopen dus helemaal happy.
Ben voor de zekerheid maar even een blokje om geweest vanavond en na 7 km probleemloos te hebben gereden ben ik ff gestopt bij mijn maat om een bakkie koffie te pakken.
Toen weer op huis aan en na een km of 4 sloeg hij weer af en wou niet meer lopen heb gelijk de bobine gevoelt maar die was gewoon koud.

Het is mij een raadsel ik zou niet weten wat het nog kan zijn ,dus mocht er nog iemand een suggestie hebben hoor ik het graag.

Groeten Michel

Spiegelkarper

Geplaatst door Spiegelkarper (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Jan227 (5) PRO, 10 jaar geleden

Hallo, lijkt op een probleem mbt het schakelapparaat tbv de transistor ontsteking, bij opwarmen.

Heb je meer gegevens omtrent het motor type ? Carburateur of inspuiting, motorcode/motor vermogen ?


Dit om een gerichter advies te kunnen geven.

Wbx daar bedoel je mee waterboxer denk ik ?

Groet Jan227

Spiegelkarper (0), 10 jaar geleden

Hallo Jan227,

Ik bedoel inderdaad een waterboxer het is een DG met 57 kw met carburateur en een Z 415 ontsteking.

Groeten Michel

Spiegelkarper (0), 10 jaar geleden

Vanmorgen was het weer starten en lopen heb voor de zekerheid alle kabels bij langs gelopen en geschud om te kijken of er misschien een Hij slaat soms ook gewoon af met een koude motor als ik nog maar 30 meter heb gereden.

Ik meet dan wel spanning op de continu stroom naar de bobine, maar als ik de bobine kabel van de ontstekings kap af haal en op het blok leg krijg ik geen vonk.

Ik heb de kabelboom van de ontsteking door gemeten met een multimeter heb hem op ohm gezet en ik heb op alle kabels 0.9 gemeten dus geen onderbreking.

Kan het misschien zijn dat het aan het contactslot ligt ?
En met het schakelapparaat tbv de transistor ontsteking Jan227 bedoel je daar de ontstekings module mee ?

Groeten Michel

Jan227 (5) PRO, 10 jaar geleden

Hallo, heeft de stroomverdeler contactpunten of een hall gever ? Beide zijn volgens mij toegepast op de 1.9 waterboxers.

Schakelapparaat tbv de transistor ontsteking zit op de versie met contact punten volgens mij niet op. Bij de versie met hall gever, kom je dit schakelapparaat tegen als je de dunne draadjes vanaf de bobine volgt.

Groet Jan227

Spiegelkarper (0), 10 jaar geleden

Hallo,
Ik heb een ontsteking met een hallgever en niet met contactpunten.
En dus met een module (schakelapparaat).

jan5047 (0) PRO, 10 jaar geleden

Hallgever vervangen daar zal het probleem in zitten

Jan227 (5) PRO, 10 jaar geleden

Hallo, als je er zeker van bent dat de voedingen (plus en massa) op bobine,hall gever en schakelapparaat tbv de transistor ontsteking in orde zijn ten tijde van de storing , controleer (met multimeter, volt meting) dan de hall gever en het schakelapparaat bij optreden van de storing.

Maak vooraf test aansluitingen, zodat je direkt na uitval kunt meten, anders zou het defekt zich inmiddels kunnen hebben hersteld door afkoeling van betreffend component.

Zelfs als je dan geen afwijkingen meet aan hall gever en schakelapparaat tbv de transistor ontsteking , zou 1 van beide het probleem kunnen veroorzaken. Uitwisselen van die componenten zal dan uit moeten wijzen waar het euvel in zit.

Groet Jan227

Spiegelkarper (0), 10 jaar geleden

Hallo Ik heb de module (schakelapparaat) vervangen en tot nu toe heb ik er nog geen last van weer gehad.
Mijn dank is groot groeten Michel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.