Volkswagen Touran: VW Touran 1.9TDI 2004 nieuwe EGR klep, koeler en nieuwe Turbo ?!

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9TDI

Hallo,

Vandaag een flinke domper... hopelijk hebben jullie wat advies. Onze auto kreeg na zo'n 650 km na Luxemburg, begin Frankrijk problemen. We trokken voor het eerst een caravan en de auto verloor vermogen. Na contact uit en aan kwam het vermogen weer terug, maar na dit teveel keren te hebben gedaan sprong hij in storing "abgass". In Frankrijk is er naar gekeken, zij zeiden turbo probleem, maar konden op korte termijn niets doen. Op advies zijn wij hoger in toeren (max 3500) tijdens de vele klimmen nog 1000 km (500 per dag) verder gereden. Beide ritten van 500 km geen uitval meer gehad. Auto is uiteindelijk op transport naar NL gezet, omdat ze in Spanje dit niet tijdig meer konden verhelpen. Vandaag heeft de dealer (VW) de auto uitgelezen, zij zeggen EGR klep+koeler vervangen + een nieuwe turbo. Voor zover ik weet hebben ze de auto alleen uitgelezen en een klep van de turbo (preciese naam weet ik even niet) even verwisseld om te kijken of het daaraan lag. Ik heb zelf niet het idee dat de turbo kapot is, want mijn boere verstand zegt, als deze kapot is, is die kapot en zou de laatste 1000 km (met zeer pittige klim in de Pyreneen) het vermogen zeker weer zijn uitgevallen. Mijn vraag is dan ook hoe kan een dealer de turbodruk meten met nog een kapotte EGR klep erop? Zou het niet zo kunnen zijn dat alleen de EGR klep + koeler kapot is en dat daardoor de turbo zo nu en dan problemen geeft? En is het dan niet verstandiger de EGR klep eerst te laten verwijderen en deze voor goed te verwijderen en mocht het probleem zich dan nog voordoen dan eens aan een nieuwe turbo te denken? Is het verstandig om de EGR klep + koeler er voor goed uit te halen? En vooral is dit acceptabel voor zo'n relatief jonge auto die nu 167000 km heeft gereden? Oh ja nog ter aanvulling tijdens deze vakantierit begon hij ook opeens koelvloestof te gebruiken, maar dit zou kunnen komen door de lekke koeler (de dealer zegt dat de koeler lek is).

Graag horen wij jullie advies voordat we even 2500 euro neer moeten tellen....

M@R

Geplaatst door M@R (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Touran? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

24 Reacties

jan T (20) PRO, 14 jaar geleden

nou de turbo regelt op dat moment niet af en de druk lopt tehoog op en om de motor tebeschermen gaat hij in noodloop.
dat de druk tehoog op loopt komt door dat de regeling van de variabele turbo vast gaat zitten.
dus dan moet de turbo vervangen worden.
als de egr klep stuk is krijg je het probleenm dat hij of open blijft staan en trekkracht verliest en gaat roken.
dus daar durf ik zo niet van tezegen waarom dat ook ook vervangen moet worden.
en ja als de koeler lek is gaat hij koelvloeistof gebruiken.
dat ze die conclusie na uitlezen getrokken hebben kan ik wel begrijpen want het iets wat regelmatig voorkomt.
dus ja het gaat zowel het een en ander kosten maar ja je hebt denk ik weinig keus.

groetjes jan.

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Ja, die uitleeskastjes zijn allemaal extra kassa's voor de dealer.
Ze varen er blind op en vervangen zoder enige gene wat dat kastje aangeeft.
Hoppa, 2500 eurootjes armer, met een mattenklopper sla je idd ook een vlieg dood.
Én dit staan ze je nog met droge ogen te vertellen ook bij een auto met maar 167.000km op de klok.
De koeler kan idd lek zijn, komt idd voor.
Maar een turbo naar de knoppen heb ik altijd sterk mijn twijfels over, vaak vervuild de turbo door de EGR.
Als een turbo geen herrie maakt en je hebt geen olie verbruik is tie voor mijn nog gewoon heel.
maar een dealer vervangt gewoon de hele boel en kun je weer 150.000km vooruit of hopelijk meer.
De turbo uit elkaar halen en/of schoonmaken hebben ze helemaal geen zin in.
Ze hebben vaker met dit bijltje gehakt en velen zijn je voor gegaan met dit soort akkefietjes.
Kijk even rond op site met de zoekfunctie en er gaat een wereld voor je open aan dit soort klachten.

jan T (20) PRO, 14 jaar geleden

ben ik niet met je eens.
als dealer kun je hem uit elkaar halen en dan werkt hij weer maar blijkt na 10000 km dat hij niet goed is dan kunnen we er voor garantie als nog een nieuwe in zetten .
het komt dus door de schuld vraag dat je dat risico niet neemt.
als een klant zegt uit elkaar halen lukt het niet dan een nieuwe dan is het een ander veerhaal maar bij ons staan ze zelfs voor alles teroepen garantie.
een voorbeeld.
passat opvoer pomp in tank stuk deze vervangen.
week later turbo stuk garantie want dat komt door de vervanging van de pomp.
let wel turbo as gebroken.
je moet eens zien voor zo iets wat er al over hoop gehaald wordt om ons dat in de schoenen teschuiven.
dus wat je beweerd klopt niet ik neem aan dat je dit soort praktijken nog niet mee gemaakt heb.
wij zien en horen het dagelijks.


groetjes jan.

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Jan, daarom schrijf ik ook:ze hebben vaker met dit bijltje gehakt.
Maar waarom maar gelijk alles vervangen,dat snap ik niet.
Ik vind dat ze zich er te gemakkelijk vanaf maken,vervang alles maar dan ben je van het probleem af,uiteraard,zoals ik al zei,met een mattenklopper sla je ook een vlieg dood.
2500 euro is voor mij een hele bak geld,omdat in een reparatie van een auto te gooien vind ik nogal niet wat.
ik zou me kapot schrikken als ik dat moest betalen voor een reparatie.
Dan denk je toch ook voor geen meter met je klanten mee als je met droge ogen zoiets mededeeld.
ik zou toch eerst tegen de klant zeggen,we gaan de boel loshalen en als er echt niks meer mee te beginnen is dan tot vervanging overgaan.
Maar ik zal je vertellen,ik betwijfel het ten zeerste dat ze de boel uit elkaar gehaald hebben en dan tot deze conclusie gekomen zijn.
Dit zijn in principe onderdelen die in feite een auto leven mee moeten gaan,maar dit vinden we tegenwoordig heel normaal.
En van een kwaliteits produkt met een dito prijskaartje ,wat vw toch nog steeds is, heb ik wel een andere levensduur verwachting van.
Want om nou te zeggen, het komt sporadisch voor,nou nee.
En eerlijk gezegd,bij deze km stand hoort dit niet.
De ervaringen die ik heb met dealers heb gehad zijn zeer wisselend en maar een paar sprongen er positief uit.
Met name die in zo een groot glazen paleis zaten waren totaal vervreemd van de klant en interesseerde het geen reet of de klant nou weinig of veel moesten betalen,sterker nog, ze verrekten het nog om de rekening fatsoenlijk toe te lichten terwijl je een bak met geld kwijt was.
Gelukkig waren er ook uitzonderingen die echt wel mee dachten en er een andere mentaliteit op na hielden.

M@R (0), 14 jaar geleden

Gisteren het bedrag doorgekregen, maar liefst 3100 euro! En dan te bedenken dat wij deze auto vorig jaar voor zo'n 17000 euro hebben gekocht. Daarvoor reden we altijd oudere auto's, nooit enig ernstig problemen gehad en dan nu met zo'n (voor ons althans) jonge auto zo'n grote reparatie! En enige coulance vanuit VW ho maar! Maar ik heb verder gebeld, dezelfde reparatie wordt voor 2000 euro gedaan! Ik weet niet of de volgende auto een VW zal zijn...

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=M@R]Ik weet niet of de volgende auto een VW zal zijn...[/quote]
Bij onze Caddy (nieuw gekocht) begonnen de problemen al met 35000dkm.

Gezien ik een hekel heb om aan eigen auto's te sleutelen en om kosten te maken heb ik er afscheid van genomen.
Ben er goed uitgesprongen, voor mij nooit een Caddy meer...............................

Gr. paul

jan T (20) PRO, 14 jaar geleden

ach paul je weet zelf dat er nog maar weinig merken zijn die dit soort problemen niet hebben.
deels door de milieu eisen en deels door de grotere vermogens.
neem nou toyota wat voor een ellende hebben ze niet met de diesels en dat hadden ze nooit.
dus dan kun je niks meer rijden.

groetjes jan.

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

Wat tegenwoordig het probleem is, de hele kak wordt en is niet meer doorontwikkelt.
Zijn er problemen (worden nooit erkent) worden die zgn modificaties over de rug van de klant doorberekent.
Een heel goed voorbeeld zijn de zgn updates die later moeten plaatsvinden indien de hele kak weer eens van slag is.

Misselijk wordt je hiervan......

Gr. paul

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Helemaal mee eens Paul,maar ja, wat doe je er als particulier aan.

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=primera p11]wat doe je er als particulier aan.[/quote]
Mensen zouden eens wat mondiger moeten worden, niet klagen als de rekening al is betaald en ook niet klagen op dit forum,
maar bij de persoon aan de balie, alleen hij kan iets voor je betekenen. Is er eenmaal betaald is er geen weg terug...

Gr. paul

M@R (0), 14 jaar geleden

[quote=paulkelder][quote=primera p11]wat doe je er als particulier aan.[/quote]
Mensen zouden eens wat mondiger moeten worden, niet klagen als de rekening al is betaald en ook niet klagen op dit forum,
maar bij de persoon aan de balie, alleen hij kan iets voor je betekenen. Is er eenmaal betaald is er geen weg terug...

Gr. paul[/quote]
Hallo Paul!

Helemaal mee eens! Het heeft ons tot nu minstens € 2.000,- bespaard... Wij hebben de auto bij de VW dealer weg laten halen door een andere garage, daar zou de rekening ongeveer € 2.000,- zijn ipv € 3100,- bij de VW dealer. Blijkt na hun onderzoek dat er met de turbo helemaal niets mis is! De EGR Klep + koeler is vervangen en een sensor die de verkeerde waardes doorgaf aan de turbo (als ik het zo goed omschrijf). Het lijkt wel of de dealers niets anders meer kunnen dan je auto aan de computer hangen en dan zonder verder te kijken hun diagnose stellen... Ik overweeg een klacht tegen deze dealer.

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=M@R][quote=paulkelder][quote=primera p11]wat doe je er als particulier aan.[/quote]
Mensen zouden eens wat mondiger moeten worden, niet klagen als de rekening al is betaald en ook niet klagen op dit forum,
maar bij de persoon aan de balie, alleen hij kan iets voor je betekenen. Is er eenmaal betaald is er geen weg terug...

Gr. paul[/quote]
Hallo Paul!

Helemaal mee eens! Het heeft ons tot nu minstens € 2.000,- bespaard... Wij hebben de auto bij de VW dealer weg laten halen door een andere garage, daar zou de rekening ongeveer € 2.000,- zijn ipv € 3100,- bij de VW dealer. Blijkt na hun onderzoek dat er met de turbo helemaal niets mis is! De EGR Klep + koeler is vervangen en een sensor die de verkeerde waardes doorgaf aan de turbo (als ik het zo goed omschrijf). Het lijkt wel of de dealers niets anders meer kunnen dan je auto aan de computer hangen en dan zonder verder te kijken hun diagnose stellen... Ik overweeg een klacht tegen deze dealer.[/quote]
Zou niet te vroeg juichen als ik jou was,problemen met turbo's komen vaak voor,of het variabele deel van de turbo loopt stroef (noodloop) of de rotoras breekt spontaan af met alle gevolgen van dien.

En een dealer is nou eenmaal duurder dan een universele garage,dat weet iedereen.

M@R (0), 14 jaar geleden

[quote=ricky][quote=M@R][quote=paulkelder]Mensen zouden eens wat mondiger moeten worden, niet klagen als de rekening al is betaald en ook niet klagen op dit forum,
maar bij de persoon aan de balie, alleen hij kan iets voor je betekenen. Is er eenmaal betaald is er geen weg terug...

Gr. paul[/quote]
Hallo Paul!

Helemaal mee eens! Het heeft ons tot nu minstens € 2.000,- bespaard... Wij hebben de auto bij de VW dealer weg laten halen door een andere garage, daar zou de rekening ongeveer € 2.000,- zijn ipv € 3100,- bij de VW dealer. Blijkt na hun onderzoek dat er met de turbo helemaal niets mis is! De EGR Klep + koeler is vervangen en een sensor die de verkeerde waardes doorgaf aan de turbo (als ik het zo goed omschrijf). Het lijkt wel of de dealers niets anders meer kunnen dan je auto aan de computer hangen en dan zonder verder te kijken hun diagnose stellen... Ik overweeg een klacht tegen deze dealer.[/quote]
Zou niet te vroeg juichen als ik jou was,problemen met turbo's komen vaak voor,of het variabele deel van de turbo loopt stroef (noodloop) of de rotoras breekt spontaan af met alle gevolgen van dien.

En een dealer is nou eenmaal duurder dan een universele garage,dat weet iedereen.[/quote]
Problemen met de turbo kan altijd nog komen dus in die zin juich ik niet te vroeg, maar deze monteur (een vriend van mij) heeft de turbo uitvoerig bekeken en kon daar geen enkel mankement aan ontdekken, ook is er een schadeexpert bij geweest, evenmin kon hij er iets aan ontdekken. De dealer heeft de turbodruk gemeten met de kapotte sensor er nog op, als die sensor kapot is geeft die de verkeerde waardes door, maar zit het probleem toch echt in de sensor! En geloof me die andere garage had natuurlijk ook erg graag een turbo willen vervangen, maar niet als het niet nodig is.

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=ricky]En een dealer is nou eenmaal duurder dan een universele garage,dat weet iedereen.[/quote]
Duur(der) zijn is opzich niet erg...... als je het dan ook maar waard bent.
Dit blijkt dikwijls toch niet zo te zijn.

Een storing niet oplossen en toch een dikke rekening schrijven ga je door de regel niet zolang volhouden.
Nu moet ik ook eerlijk vermelden dat jongens bij een dealer vaak niet de tijd krijgen om een storing,
fatsoenlijk op te kunnen lossen. Ook zijn er klanten die halverwege de diagnose afhaken vanwege het kostenplaatje.

Dit alles kan dus een vertekend beeld opleveren.

Gr. paul

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

Weet je zeker dat die dealer die sensor al niet heeft verwisseld met een nieuwe? Want een regelklep voor de turbo (zoals je zegt) heeft dit blok niet,alleen een vacuumregeldoos die zowel de turbo en de egr klep en nog meer bediend.

M@R (0), 14 jaar geleden

[quote=ricky]Weet je zeker dat die dealer die sensor al niet heeft verwisseld met een nieuwe? Want een regelklep voor de turbo (zoals je zegt) heeft dit blok niet,alleen een vacuumregeldoos die zowel de turbo en de egr klep en nog meer bediend.[/quote]
De dealer heeft alleen de magneetklep verwisseld, maar daar zat het probleem niet, omdat de turbo dezelfde waardes aangaf. Omdat dat niets uithaalde waren zij van mening dat de turbo vervangen moest worden. Maar wil je dan zeggen dat als er na onderzoek aan de turbo fysiek dus niet alleen uitlezen de turbo dan toch stuk kan zijn? Wij hebben de auto overigens weer een aantal dagen en tot nu toe geen probleem (afkloppen..)

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=M@R]De dealer heeft alleen de magneetklep verwisseld, maar daar zat het probleem niet, omdat de turbo dezelfde waardes aangaf. Omdat dat niets uithaalde waren zij van mening dat de turbo vervangen moest worden.[/quote]
Dat bedoelde ik dus te zeggen dat deze motor geen magneetklep heeft voor de turbo.

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=M@R]Maar wil je dan zeggen dat als er na onderzoek aan de turbo fysiek dus niet alleen uitlezen de turbo dan toch stuk kan zijn? Wij hebben de auto overigens weer een aantal dagen en tot nu toe geen probleem (afkloppen..)[/quote]
De turbo wordt een paar honderd graden en dan zet alles uit,dus ook dat variabele gedeelte kan dan pas stroef gaan bewegen,maar beweegt wel soepel als je de turbo in je hand hebt,dus koud.Dit is met de testkast te meten via de meetwaardenblokken (turbodruk rijdend uitlezen).Maar ik hoop natuurlijk voor je dat het probleem weg blijft.

M@R (0), 14 jaar geleden

[quote=ricky][quote=M@R]De dealer heeft alleen de magneetklep verwisseld, maar daar zat het probleem niet, omdat de turbo dezelfde waardes aangaf. Omdat dat niets uithaalde waren zij van mening dat de turbo vervangen moest worden.[/quote]
Dat bedoelde ik dus te zeggen dat deze motor geen magneetklep heeft voor de turbo.[/quote]
Dit is dus wel bij een VW Dealer tegen ons gezegd! Dat ze dat hebben verwisseld en dat dat niets uithaalde en dat ze daaruit opmaakten dat de turbo vervangen moest worden...

M@R (0), 14 jaar geleden

[quote=ricky][quote=M@R]Maar wil je dan zeggen dat als er na onderzoek aan de turbo fysiek dus niet alleen uitlezen de turbo dan toch stuk kan zijn? Wij hebben de auto overigens weer een aantal dagen en tot nu toe geen probleem (afkloppen..)[/quote]
De turbo wordt een paar honderd graden en dan zet alles uit,dus ook dat variabele gedeelte kan dan pas stroef gaan bewegen,maar beweegt wel soepel als je de turbo in je hand hebt,dus koud.Dit is met de testkast te meten via de meetwaardenblokken (turbodruk rijdend uitlezen).Maar ik hoop natuurlijk voor je dat het probleem weg blijft.[/quote]
En wie kan op die manier meten? Alleen de VW Dealer? Heb niet het idee dat ze onze turbo niet op die manier hebben gemeten. Maar als dat zo zou zijn dat je turbo problemen gaat geven wanneer deze warm gedraaid is en dus stroef gaat lopen dan zou je dit probleem toch altijd moeten hebben? En niet wanneer het probleem zich voordoet, nl. dat het vermogen wegvalt, je het contact uit en aanzet het vermogen weer terug is? Dat lijkt dan meer op een elektronische storing of zit ik er helemaal naast?

erik2819 (0) PRO, 14 jaar geleden

De dea;er kan ook met een losse turbodrukmeter meten.Deed het probleem zich hier in nederland nog wel voor?Je schrijft nl zelf dat je de laatste 1000 km geen last meer had?Ik ben benieuwd hoe die andere garage de diagnose heeft gesteld.Misschien dat je er voorlopig geen last meer van hebt,maar dat je het probleem alleen ervaart bij langdurig vanuit lage toeren doortrekken wat vooral gebeurt bij rijden met caravan.Het laatste stukje van het variabele gedeelte word dan pas gebruikt(stroef),misschien was de vorige bestuurder een rustige rijder?De egr koeler is natuurlijk een probleem op zich.Gr Erik

M@R (0), 14 jaar geleden

[quote=erik2819]De dea;er kan ook met een losse turbodrukmeter meten.Deed het probleem zich hier in nederland nog wel voor?Je schrijft nl zelf dat je de laatste 1000 km geen last meer had?Ik ben benieuwd hoe die andere garage de diagnose heeft gesteld.Misschien dat je er voorlopig geen last meer van hebt,maar dat je het probleem alleen ervaart bij langdurig vanuit lage toeren doortrekken wat vooral gebeurt bij rijden met caravan.Het laatste stukje van het variabele gedeelte word dan pas gebruikt(stroef),misschien was de vorige bestuurder een rustige rijder?De egr koeler is natuurlijk een probleem op zich.Gr Erik[/quote]
Vorig jaar hebben we het een enkele keer op de snelweg in NL gehad, zonder caravan dus, destijds is door een garage een cleaner in de brandstof gegooid en daarmee leek het probleem weg, daarna hebben we het nog een keer gehad vanuit Italie zonder caravan, maar niet zo erg als nu. Het vervelende is gewoon dat we niet zullen weten of het nu opgelost is totdat je weer met een caravan gaat rijden met een aantal flinke klims in de route. De laatste 1000 km op onze route naar Spanje zijn we hoger in toeren gaan rijden (max 3500/4000 toeren), dit waren twee ritten van 500 km en die zijn probleemloos verlopen.

Is er een manier om er nu achter te komen of het probleem nu verholpen is? Ik heb hier wel het diagnose rapport liggen vd vw dealer, maar dat zegt mij geen bal...

M@R (0), 14 jaar geleden

Een aantal Proffesionals hebben opgemerkt dat de turbo stroef kan gaan lopen als deze warm wordt, maar mijn vraag daarop is hoe kan het dat het probleem weg is na herstarten van de auto? De turbo is dan nog net zo warm. Lijkt dan toch meer op een elektronisch mankement?
Zouden jullie hierop nog willen reageren?

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=M@R]Een aantal Proffesionals hebben opgemerkt dat de turbo stroef kan gaan lopen als deze warm wordt, maar mijn vraag daarop is hoe kan het dat het probleem weg is na herstarten van de auto? De turbo is dan nog net zo warm. Lijkt dan toch meer op een elektronisch mankement?
Zouden jullie hierop nog willen reageren?[/quote]
Op het moment van gasgeven beweegt het variabele deel (bepaald de turbodruk) van de turbo (hangt af van hoeveel gas en hoeveel trekkracht de motor moet leveren),als dit stroef beweegt dan kan het zijn dat de turbo maar heel kort te veel druk (pieken) of juist te weinig druk levert,en dat komt omdat de turbo niet snel genoeg kan reageren omdat het stroef loopt.
Als dit vaker voorkomt (druk buiten de grenswaarde) dan pas gaat de computer over in noodloop en blijft daarin,dus niet na 1 of 2 pieken.Doe je vervolgens contact aan/uit,dan begint het weer opnieuw totdat hij weer te vaak buiten z'n grenswaarde komt.Een soort reset is dat.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Touran of stel zelf een nieuwe vraag.