Volkswagen Golf: Wagen goed onderhouden

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9tdi (66kw)

Beste

Sinds kort heb ik mijn eerste auto gekocht. Heb deze dan ook onlangs binnengedaan in de garage voor een groot onderhoud, maar de prijs viel me toch wat tegen.
Na wat gebabbel met een kennis, ben ik overtuigd om mijn onderhoud zelf te doen.
Maar mijn vraag is nu:
1.Wat is een klein/groot onderhoud nu?

Verder heb ik nog enkele losse vragen:
2.Wanneer ik een verkeersdrempel afrijdt, dan maakt mijn achterste linkerschokdemper een piepend geluid. Kan dit een probleem vormen?
3.Ik heb ook gemerkt dat mijn koelvloeistof onder het minimum zit. Ik wou dit dus zsm bijvullen, maar in de winkel vertelden ze mij dat ik niet mocht mengen. Dit ben ik dus ook niet van plan, maar ik zou graag weten hoe ik op een goede manier de oude vloeistof aflaat?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

mvg
Christof

StoffnBE

Geplaatst door StoffnBE (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

25 Reacties

Tiguan (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=StoffnBE]1.Wat is een klein/groot onderhoud nu?
mvg
Christof[/quote]
Onderhoud intervallen staan in de serviceboekje vermeld.
Ongeveer genomen:
Kleine-beurt= om de 15.000km olie verversen en oliefilter vervangen evt. interfilter
Grote-beurt= om de 30.000km uitgebreid olie,filter,brandstoffilter,luchtfilter. interfilter, remvloeistofolie 2jaar,
[quote=StoffnBE]Beste

2.Wanneer ik een verkeersdrempel afrijdt, dan maakt mijn achterste linkerschokdemper een piepend geluid. Kan dit een probleem vormen?
mvg
Christof[/quote]
Geluiden zijn via PC moeilijk te beoordelen, je moet even langs een garage rijden om te laten horen wat je precies bedoelt.


[quote=StoffnBE]Beste

3.Ik heb ook gemerkt dat mijn koelvloeistof onder het minimum zit. Ik wou dit dus zsm bijvullen, maar in de winkel vertelden ze mij dat ik niet mocht mengen. Dit ben ik dus ook niet van plan, maar ik zou graag weten hoe ik op een goede manier de oude vloeistof aflaat?
mvg
Christof[/quote]
Sommige koelvloeistoffen mag je niet met elkaar mengen, Maar G11-groen Koelvloeistof mag je weer met G12-rood bij vullen

StoffnBE (0), 14 jaar geleden

Ok!

Heb vandaag enkele dingen gedaan.
Olie volledig afgelaten en nieuwe ingedaan.
Verder heb ik ook de koelvloeistof vervangen. Ik zal even vertellen hoe ik dit gedaan heb.
De onderste slang van de radiateur heb ik ontkoppeld, vervolgens de kvs laten leeglopen in een bak.
Daarna heb ik de tuinslang in mijn kvs reservoir gestoken tot er enkel helder water uit de onderkant van mn radiateur liep.
Dan heb ik de slang terug aangekoppeld en de nieuwe kvs in het reservoir gegoten.
Toen dit een streepje onder het max stond, heb ik motor (+ verwarming auto) aangestoken en mooi warm laten worden (90°).
Nu is mijn vraag of dit goed is? Want ik heb wel in de darmen geknepen etc maar weet niet of hij 100% ontlucht is? De motor wordt ook niet warmer dan 90°.

DarkEagle (0), 14 jaar geleden

je moet tog je vul resoir open laten. dan kan de lucht eruit en blijf je hem bij vullen.

bij de grote beurt doe je btw ook de bougies

StoffnBE (0), 14 jaar geleden

Ik heb de motor laten opwarmen stilstaand met de dop van het reservoir.
Echter heb ik wel maar -+ 4l kvs nodig gehad?

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

heeft de koelvin ook in de 2de stand gedraait (je hoort hem dan duidelijk)

StoffnBE (0), 14 jaar geleden

En hoe krijg ik dit voor mekaar? Ik heb vandaag al gereden met de wagen (20km) maar de koelvin slaat niet aan?

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

dan zit er nog lucht in...



heb je bij het vullen alle ontluchting nippels open gehad tot dat de keolvloeistof er uit stroomde zonder luchtbellen?

StoffnBE (0), 14 jaar geleden

Hoeveel zijn er dit?
En heb je misschien een tekening van waar ze allemaal zitten?

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

ik he bgeen tekening gewoon de leidingen van het koel systeem volgen (of koop een vraagbraak), op het thermostaat huis zit er ook 1

StoffnBE (0), 14 jaar geleden

Hmm ok.
Maar is er eigenlijk wel een probleem? Ik bedoel, de motor blijft mooi op temperatuur. Ik heb daarjuist al 10 min aan 160km/h gereden (niet om stoer te doen maar wel om te zien of mn motor niet oververhit raakt), maar de het blijft mooi op 90° staan?
Moet ik me dan nog zorgen maken dat hij niet goed ontlucht is?

ERwin_jah (0) PRO, 14 jaar geleden

Ontlucht zich vanzelf ... 2de stand ventilator krijg je niet aan daar is het nog te koud voor. Bergop met caravan ofzo dan wel gewoon morge of overmorge bij koude motor nog eens controleren hoever het staat greetz

StoffnBE (0), 14 jaar geleden

Ik zal het zeker in de gaten houden (vooral mn temperatuurmeterke).
Allen bedankt voor de goede raad!

stefan84 (0), 14 jaar geleden

[quote=DarkEagle]bij de grote beurt doe je btw ook de bougies[/quote]
Hoe wil je dat bij een diesel doen ?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ik zou me verder geen zorgen maken,alles schijnt in orde te zijn nu..

Zou alleen het koelvloeistofpeil even controleren bij koude motor en zonodig bijvullen..en lekker rijden maar.

Gr Stefan

StoffnBE (0), 14 jaar geleden

Op even up te daten.
Koelvloeistof was perfect (er zat dus geen lucht meer in).
Het gepiep van mijn schokdemper kwam omdat hij kapot was. 3 dagen voor ik hem wou vervangen was hij zelfs al aan het lekken.

Qua onderhouden vervang ik de olie + filter om de 7500km.
Om de 15000km vervang ik als extra ook nog de dieselfilter.
En om de 30000km vervang ik mijn polaire en luchtfilter.

Tips zijn uiteraard steeds welkom.

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

Je maakt het autorijden wel heel erg duur....... of speelt hier meer het gevoel ?

Gr. paul

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

Wel erg zinloos elke 7500 km vervangen, elke 15k kleine beurt 30 groot gebeurt niks mee. BIj PSa is het zelfs om de 60.000 een grote beurt of 5 jaar !


edit LOL

150K (150.000 kleine beurt XD )

StoffnBE (0), 14 jaar geleden

[quote=paulkelder]Je maakt het autorijden wel heel erg duur....... of speelt hier meer het gevoel ?

Gr. paul[/quote]
Een filter kost 7.5€ + olie. 20€ op 7500km vind ik niet bepaald duur?
Vooral niet als je hierdoor je auto langer kan houden.

[quote=citroënmonteurtje]Wel erg zinloos elke 7500 km vervangen, elke 150k kleine beurt 30 groot gebeurt niks mee. BIj PSa is het zelfs om de 60.000 een grote beurt of 5 jaar ![/quote]
Ik wil een optimale levensduur?

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

Beste StoffnBE

Dit alles zit echt tussen je oren.
En wat het ook kost, alles wat niet nodig is daarbij is iedere stuiver nutteloos besteed.

Brandstoffilters kunnen minimaal 60.000km mee.
Luchtfilter 30.000 / 60.000km
Olie + filter 15.000km

Gr. paul

StoffnBE (0), 14 jaar geleden

Daarom vraag ik hier ook altijd raad.
Zal er rekening mee houden in de toekomst.

Bedankt



[color=red]Geen "citeren" gebruiken als de tekst er juist boven staat![/color]

Treb (0), 14 jaar geleden

Moi,
Denk je wel om je distributieriem?!
Ook je remblokjes en -schoenen moet je controleren. Evenals conditie van de mulitriem, diverse rubbers (aandrijfassen, kogels, ruitenwissers), profiel, beschadigingen en spanning v/d banden, niveau van de vloeistoffen (rem-, koel-, stuurbekrachtigings-, olie). Water aftappen brandstofsysteem. En kleine zaken als ruitewisservloeistof, invetten van sloten en scharnieren, lampjes(!), roest, etc.
Groet,
Bert

StoffnBE (0), 14 jaar geleden

Distributieriem wordt om de 90000km vervangen.
Remblokken/schijven en trommelremmen worden regelmatig gecontroleerd op dikte etc.
Maandelijks wordt de bandenspanning opgemeten en indien nodig aangepast. En het niveau van de vloeistoffen (olie, kvs etc) wordt toch zeker om de 2 weken eens gecontroleerd.
Maar hoe kan je de staat van je multiriem controleren?
En wat bedoel je precies met water aftappen van het brandstofsysteem?

Treb (0), 14 jaar geleden

Als je de multiriem niet prefentief vervangt, kan hij oud worden en bijvoorbeeld haarscheurtjes krijgen, dan wordt het tijd hem te vernieuwen.
In diesel zit altijd wel wat water. Moderne hogedrukpompen kunnen hier heel slecht tegen. Daarom moet je dit regelmatig (10 a 20.000 km) aftappen. (meestal onder onder het brandstofilter)

StoffnBE (0), 14 jaar geleden

Ok, zal dit ook in de gaten houden in de toekomst.
Kijk zéér regelmatig onder mn capo om algemene check-up te doen dusja.

@stefan84
bedankt voor de duidelijke foto!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.