Deze wagen start niet. Foutcode P1696 (canbus fout, geen communicatie met stuurkolom electronica).
Reeds gecontroleerd:
-brandstofpomp in de tank draaid
-opvoerpomp gewisseld
-aansturing pompverstuivers (gecontroleerd met led)
-pompverstuivers er uit gehad (dichtingen en zittingen als nieuw)
Als je de wagen start, slaat hij ongeveer 0.5sec aan en vervolgens niets meer. (zelfde als transponder probleem)
Met startpilote start hij ook niet.
Zou het probleem in de stuurkolommodule kunnen zitten?
Het rare is dat ik zowel aansturing op de pompverstuivers heb als op de brandstofpomp.
Klant heeft geen reserve sleutel om mee te proberen.
mvg,
Benny
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
18104 P1696 Aansturing Databus, onwaarschijnlijk signaal van stuurkolomelektronica
Probleem heeft denk ik inderdaad met die foutcode te maken want de wegrijblokkering begint bij stuurkollomregelapparaat en deze heeft volgens foutcode geen communicatie met de gateway en dus geen communicat met de rest van de auto.
Je moet eens met de testkast controleren of de gateway hem ziet en zo niet dan kijken waarom niet (voeding/massa/bedrading e.d.). probeer ook eens even accu los/vast.
Is het geen pomp verstuiver die stuk is,zou ze toch 1 voor 1 afkoppelen en dan starten om te kijken of hij op 3 cil aanslaat.
Hans l
[quote=Hans4045]Is het geen pomp verstuiver die stuk is,zou ze toch 1 voor 1 afkoppelen en dan starten om te kijken of hij op 3 cil aanslaat[/quote]
Dit verhaal is enkel van toepassing op een piëzo verstuiver. De 1.9 TDI is hier niet van voorzien.
Gr. paul
Ik heb vandaag nog even verder aan het zoeken geweest.
De stuurkolommodule heb ik vervangen zonder resultaat.
De aansturing van de injectoren is goed.
De massa had ik via de accu genomen.
Als ik de aansturing meet via de massa vd injectoren krijg ik geen signaal.
Het is een gezamelijke massa (vanuit de ecm) als ik op het schema kijk.
Ik heb de massa aan de bajonetsluiting doorgeknipt en rechtstreeks aan massa gelegd.
Vervolgens heb ik beide uiteinden aan massa gelegd. Nog geen aansturing.
Dus de ecm ziet als de massa draad onderbroken is en stuurt dan de injectoren niet aan.
Als de draad niet onderbroken is, heb ik enkel aansturing als ik meet via de massa van de accu.
Ik heb bij een andere wagen met zelfde motor hetzelfde getest.
Meetpennen op massa en plus draad vd injector.
En hier heb ik een led die oplicht vanaf het moment dat je de starter bediend.
Mijn conclusie is motorstuurapparaat defect.
Ziet iemand dit anders?
Is het mogelijk om een tweedehands ECU te monteren?
Als je een fout hebt met de verstuivers of de bedrading hiervan dan heb je vaak een storing hierover opgeslagen en nu niet, nu heb je alleen "onwaarschijnlijk signaal van stuurregelapparaat" én je hebt hetzelfde als dat je startblokkering aanslaat en mocht de startblokkering daardoor inslaan dan heb je logischerwijs ook geen spanning e.d. op de verstuivers omdat de wegrijblokkering dit dan uitschakelt.
Als die storing steeds terugkomt dan zou ik die eerst verhelpen en dan verder kijken. Als er wat mis is met de bedrading van en naar verstuivers of met de verstuivers zelf dan slaat hij ook niet elke keer zo mooi even 0,5 sec aan en dan weer uit.
Het starten en weer afslaan klinkt voor mij als een probleem in de start onderbreking.
Oke, nog even een extra test gedaan.
Alufolie rond contactsleutel gedaan.
Nu herkent hij de sleutel niet. Op het instrumentenpaneel knippert het voorgloeilamp en het lampje van de sleutel herkenning.
Terug mijn meting op de injectoren gedaan.
De plus aansturing blijft.
Dus de injectoren worden via een constante massa aangestuurd. En niet via een puls langs de plus.
Hieruit kan ik inderdaad uit afleiden dat de wegrijvrijgave niet door gestuurd wordt naar de ECM.
In de meetwaarden van de startblokkering(25) zie ik het volgende:
-als het contact wordt aangezet: -motor start toegestaan
-antwoord ECM OK
Start ik dan de wagen, slaat hij 0.5sec aan en veranderen de waarden 2x in nee (geen vrijgave)
Vervolgens contact af en terug aan, nog geen vrijgave.
Sleutel uit contact, paar sec wachten en terug proberen, terug vrijgave.
Om een of andere reden valt de vrijgave weg.
Zou dit in de startblokkering zitten?
En zo ja, waar bevind deze zich?
Groetjes,
Benny
[quote=ACM]Mijn conclusie is motorstuurapparaat defect.
Ziet iemand dit anders?[/quote]
Ik zie dat anders.
[url=http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-18...]Foutcode 18104 P1696[/url] zegt wat er aan de hand is.
12 jaar
Gerrit,
Zover zat ik ondertussen ook al.
De stuurkolommodule heb ik vervangen en aangeleerd. (de codering 00042, of moeten er nog andere coderingen uitgevoerd worden?)
Er blijft steeds dezelfde foutcode inkomen.
In andere stuurapparaten zitten geen fouten.
De sleutel wordt herkent (controle lampje op instrumentenpaneel knippert niet)
Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen?
Mvg,
Benny
Zit er een alarm op deze auto?
12 jaar
Na 14 dagen vakantie het probleem eindelijk opgelost.
Wat een deugddoende vakantie al niet kan doen.
De turbocompressor zat vast.
Het schoepenwiel aan de uitlaatzijde stond geblokkeerd.
Nieuwe turbo en starten maar.
De foutcode op de stuurkolommodule bijft er nog steeds inzitten.
Zo zie je maar dat je met alles rekening moet houden.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Groeten,
Benny
Mooi dat je het hebt gevonden alleen heel waarschijnlijk rookte de auto dan ook heel erg? Zo ja dan moet je de volgende keer niet vergeten dit soort dingen erbij te vertellen. Schoepenas ging idd vaak stuk.
Dat is juist het rare aan heel het verhaal.
De klant is bij hem thuis vertrokken en na paar honderd meters is de wagen stilgevallen.
Geen rook of lawaai.
Voordien ook niets abnormaal ondervonden. Wagen had geen vermogen verlies of abnormale rook ontwikkeling.
De turbo's gaan inderdaad wel meer stuk, maar het is meestal het schoepenwiel aan de inlaatzijde dat stuk gaat.
Bij deze draait de inlaatzijde normaal rond, maar is het schoepenwiel aan de uitlaatzijde vast komen zitten. Er is 1 schoepje afgebroken.
En omdat deze vast zit heeft de motor te veel tegendruk en start hij niet.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Touran of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar