Ik heb de volgende auto, ik zou graag wat meer info hierover willen hebben:
Wagengegevens Modeljaar: 1999 Verkoopmodel: 1J12J4
MC: AKL AAC: DUU Omschrijving: Golf 1.6 Basic 74 D3 5-s
Wat voor Golf is deze?
Hoeveel kleppen heeft de motor?
Werkt de motor op injection of oud systeem?
Het is vreemd dat ik deze info niet eens in het boekje van de auto kan vinden, ik zou jullie erg dankbaar zijn.
Alvast bedankt
Gr
Ari
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Technische gegevens
Motorgegevens
Code
AEH
AKL
APF
Productietijdvak
10.97 ▸
10.97 ▸
05.99 ▸
Uitlaatgasgrenswaarden volgens
MVEG II-norm
D3-norm
D4-norm
Cilinderinhoud
liter
1,6
1,6
1,6
Vermogen
kW bij 1/min
74/5600
74/5600
74/5600
Koppel
Nm bij 1/min
145/3800
145/3800
145/3800
Boring
ø mm
81,0
81,0
81,0
Slag
mm
77,4
77,4
77,4
Compressie
10,2
10,2
10,2
RON
Ten minste
95 loodvrij
95 loodvrij
95 loodvrij
Inspuitsysteem, ontsteking
Simos 2
Simos 2
Simos 3.3
Pingelregeling
Ja
Ja
Ja
Zelfdiagnose
Ja
Ja
Ja
Lambdaregeling
Ja
Ja
Ja1)
katalysator
Ja
Ja
Ja
Uitlaatgasterugvoer
Nee
Nee
Ja
Uitlaatgasturbo-systeem
Nee
Nee
Nee
Secundaire-luchtsysteem
Nee
Nee
Ja
Inlaatspruitstuk-omschakeling
Ja
Ja
Ja
Nokkenasverstelling
Nee
Nee
Nee
1) Met 2 lambdasondes
Deze auto heeft injectie
Deze auto heeft 8 kleppen
Groeten Eddie FAst
Beste Eddie bedankt voor je reactie. Maar wil 8 kleppen zeggen dat de auto minder kracht heeft dan 16 kleppen? Ik hoor veel motor herrie maar weinig kracht, hiervoor had ik een Peugeot 306 xt 1.6 16v uit 1995 en die had meer kracht vond ik, maken nog 8 kleppen zo veel verschil? Iemand zei dat het aan de bougies ligt of de kabels daarvan, hoe groot is het effect van bougies?
In het algemeen moet je toch veel kracht hebben met mijn Golf of zit ik ernaast, ik zit zelfs te denken om naar de dealer terug te gaan en om het in te ruilen voor een met 2.0 motor, wat adviseer je mij?
Alvast bedankt voor alles
Groetjes
Ari
19 jaar
Hoi Ari,
Appels met peren vergelijken heeft niet zo'n zin.
Over het algemeen is een 16 klepper hoog in de toeren sterker dan een 8 klepper. De 8 klepper is wat "rustiger". De 1.6 van VW heeft niet zo'n hoog specifiek vermogen. Vergeet ook niet dat die Peugeot veel lichter is!
Succes met je keuze.
Paul
Bedankt Paulus,
Maar ik vergelijk geen peren met appels, want mijn Peugeot was ongeveer even zwaar, dus gewoon twee appels. Ik heb de dealer hierover gevraagd en die zei dat de vorige eigenaar heeft rustig met de auto gereden en daardoor is de auti lui geworden, en zei dat ik een paar keer moet een hoge toeren bereiken, 50 dus, en daarna zal de auto veranderen, wat vinden jullie hiervan, ik vond het zelf beetje vreemd, wordt een auto echt lui?? En de bougies, kunnen die een verschil maken of de kabels daarvan?
Graag wat antwoorden hierover
Alvast bedankt
Gr
Ari
19 jaar
Ik begrijp dat je met meer kracht meer koppel bedoelt? Dan is de 2 liter inderdaad leuker.
Of een auto lui kan worden door de manier waarop je ermee rijdt? De geleerden zijn het er niet over eens. Zeker met moderne motoren lijkt het weinig uit te maken. Goed onderhoud is veel belangrijker.
De effecten van andere bougies en kabels daar zijn hele boeken over geschreven maar als er al effect is dan blijft het beperkt tot een paar procent.
De successtories zijn meestal van: toen ik die blabla bougies erin zette reed mijn auto ineens 30km/h harder en reed hij 1 op 14 in plaats van 1 op 9. Dan wordt er niet bij verteld dat de oude bougies en kabels compleet verrot waren, de auto op drie pitten liep enzovoort.
Dus bij een goed onderhouden auto maken speciale bougies en/of kabels hoogstens een paar procent uit.
Groeten,
Paul
Bedankt weer Paulus, en die 8 en 16 kleppen, kunnen die veel verschil maken? Ik bedoel de zelfde auto en 16 kleppen heeft ie veel meer koppel dan de zelfde met 8 kleppen?
bedankt
Gr
Ari
19 jaar
Hangt er vanaf. Soms worden 16 kleppen gebruikt om een soepeler en/of zuiniger motor te krijgen zonder dat er veel extra vermogen is. Kijk de gegevens van de motoren goed na en je weet het. Kijk dan naar de koppel-toerenkarakteristiek en de vermogen-toerenkarakteristiek.
groeten,
Paul
16 kleps ipv 8 kleps wordt gebruikt om de motor beter adem te kunnen laten halen. Je kunt makkelijker 4 kleinere cirkels (2 inlaat en 2 uitlaatkleppen) kwijt boven je cilinder dan 2 grote cirkels/kleppen. Het totale oppervlakte van 2 kleine kleppen is groter dan van 1 grote klep zodat de motor beter kan ademen en er dus minder weerstand/verlies is.
Ik begin het beter te begrijpen, vooral met die kleppen, en Paulus ik ga zeker die karaktaristieken goed nalezen en vergelijken met die van de Peugeot.
Hoe veel soorten Golf zijn er per model, ik bedoel qua uiterlijk, die van mij is uit 1999, zijn er verschillende vormen uit dat jaar, breder, lager of langer misschien?
Alvast bedankt
Gr
Ari
19 jaar
bij 16 kleps zit het maximaal koppel vaak bij (veel) hogere toeren dan bij 8 kleps.
Waar je ook goed rekening mee moet houden is de overbrengverhouding van de versnellingsbak. Een "lange" overbrenging geeft een tragere reactie.
Bedankt allemaal voor de info's, ik ga in ieder geval de bougies ook nakijken en natuurlijk goed alles onderhouden
Tot een andere vraag :-)
Gr
Ari
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar