Binnenkort laat ik de 3e distributieriem (270.000km) op mijn golfje monteren.
Alle spanrollen worden vervangen en ook de multiriem en V-snaar.
Lees op deze site bij andere golf rijders dat men dan ook vaak de waterpomp vervangt.
Is dit technisch gezien echt noodzakelijk en waarom?
Komt het vaak voor dat deze kapot gaat na vervanging van de distributieriem?
Bij de vorige D-riem vervanging is de waterpomp volgens de rekening van de dealer niet vervangen.
De garagehouder biedt mij aan om gratis een roetfilter onder de golf 3 TDI te monteren.
Hij kan hier subsidie voor aanvragen met mijn kenteken en zegt hiermee inclusief de montage en levering mee uit te kunnen, het kost mij dus niets!!
Met het oog op de aangekondigde maatregelen van het kabinet t.a.v. oudere diesels klinkt het aantrekkelijk, maar..........
Ik vraag mij af of hier technisch nog nadelen aan kleven. Is het wel gezond voor mijn TDI-tje?
Wordt de turbo dan niet te heet? Raakt het motormanagement van slag? Dienen er nog andere aanpassingen gemaakt te worden?
Hierbij dus de oproep of er iemand is die ervaring heeft met de montage van roetfilters onder deze oudere TDI.
De auto heeft standaard een katalysator. Het roetfilter komt hiervoor in de plaats.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Nu is een roetfilter misschien gratis, de volgende keer zeker niet.
En of dit nou echt het milieu helpt, daar zijn de geleerden het nog niet over eens.
Er zijn er die beweren dat het zelfs slechter is. TNO is dat aan het onderzoeken.
roetfilter mooi laten blijven waar hij nu is, incl de subsidie..ding gaat niet een levenlang mee...en indd de 2de is voor je eigen rekening, en reken maar niet die 2de goedkoop is...
en het effect van zo'n later geplaatst roetfilter is maar minimaal!!!
waterpomp idd vervangen.
Bij vw hebben ze ruil programma (oude inleveren) en weet je zeker dat ie heel blijft anders moet de boel weer los
17 jaar
Bedankt voor de reacties. Het antwoord van TNO is deze week bekend geworden en men zegt (uiteraard) dat het geen gevaar vormt.
Mijn vragen m.b.t. het roetfilter hadden betrekking op de technische kant van de zaak.
Als ik straks belanstingvoordeel heb omdat ik zo'n "doos" in de uitlaat heb, spaar ik daarmee voor een nieuwe..........of zoiets........als iedereen ze dan gaat kopen zakt de prijs ook weer............
Zoek eigenlijk iemand die mij kan vertellen of het wel gezond is voor de TDI motor om zo'n ding in het uitlaatsysteem te hangen.
Zorgt het bijvoorbeeld voor extra weerstand in het uitlaatsysteem?
17 jaar
zeker zorgt het voor extra weerstand in het uitlaatsysteem, net als een kat...die remt de zaak ook af, een roetfilter is in feite een kat die ook het roet er uit filtert, en hoe meer filters/opstakels in het uitlaat systeem...hoe minder motorkracht..
ik zou het wel weten....weg met die dingen...
en dat ze goedkoper worden bij de 2de vervanging? het rijk gebruikt de auto al jaren als melkkoe...dat gaat alleen maar erger worden.
zomaar zo'n roetgeval gratis krijgen is er niet bij...daar wordt je straks voor gestraft.. let maar op!!!!!!!
en er komt bij, de fliterende werking van een aftermarket roetfilter is maar minimaal, daar in tegen een af fabriek roetfilter werkt wel stukken beter..
[quote=Valk Golf]Zoek eigenlijk iemand die mij kan vertellen of het wel gezond is voor de TDI motor om zo'n ding in het uitlaatsysteem te hangen.
Zorgt het bijvoorbeeld voor extra weerstand in het uitlaatsysteem?[/quote]
enige verandering aan de auto is een zeer geringe verhoging van de uitlaatgas tegendruk door een iets hogere weerstand in de uitlaat. prestaties en verbruik zullen daardoor niet merkbaar veranderen.
Gr. paul
Ik monteer de laatste maanden volop roetfillters van Bosal.
Nog van geen een klant klachten gehoort.
Er zit ook 3 jaar of 90.000 km garantie op, dus ik zie er nog niet echt de nadelen van in.
Koen
17 jaar
[quote=koen6346]Ik monteer de laatste maanden volop roetfillters van Bosal.
Nog van geen een klant klachten gehoort.
Er zit ook 3 jaar of 90.000 km garantie op, dus ik zie er nog niet echt de nadelen van in.
Koen[/quote]
komt nog koen! als het goed is heb jij een brief gehad / gelezen van bosal ?
Gr. paul
Ik ben geen baas, alleen monteur dus heb geen brief gezien of gelezen.
Koen
17 jaar
[quote=koen6346]Ik ben geen baas, alleen monteur dus heb geen brief gezien of gelezen.
Koen[/quote]
vraag er even na, zeer belangrijk! auto's voorzien van chiptuning wordt aangeraden deze niet te voorzien van een roetfilter ivb met de mogelijkheid op forse motorschade.
Gr. paul
Hmm dat wist ik nog niet. Morgen eens even zoeken naar die brief.
Tot nu toe nog geen gechipte autos gehad voor een roetfilter.
Voor wie zouden dan de kosten zijn als en motorschade ontstaat, en het is aan te tonen dat dit door de roetfilter komt?
Klant, Garage of Bosal?
Koen
17 jaar
kan zijn dat jullie die brief al hebben of nog krijgen, dit is wel belangrijk. wie bij schade voor de kosten op zal draaien, ik zou het niet weten, neem het zekere voor het onzekere en dek je in.
Gr. paul
Ik zal het morgen meteen is zeggen/vragen op het werk.
Dit kunnen anders lastige dingen worden als er een kapot zou lopen.
Bedankt!
Koen
17 jaar
Bestem mensen,
bedankt voor de reacties en ik ben eruit!
De waterpomp ga ik preventief later vervangen als de D-riem gewisseld wordt.
Wat kost zo'n pomp eigenlijk. Gaan kleinere garages dan naar VW voor een ruilpomp?
Het roetfilter laat ik nog niet monteren. Eerst maar eens zien wat de staat voor maatregelen gaat nemen tegen oudere diesels.
Vind het overigens vreemd dat deze Golf TDI 10 jaar geleden als een van de schonere auto's op de markt werd gezet met kat (diesels = weinig CO2) en dat de oudere diesels nu als de vieste auto's van het wagenpark in NL beschouwd worden! De EU heeft de autofabrikanten begin jaren 90 zelfs gesubsidieerd om de diesel meer te ontwikkelen en moderniseren omdat deze beter zou zijn voor het milieu. Wij kochten deze snelle en zuinige diesels gretig en nu worden we........genaaid!
17 jaar
yep, en dat gaat zich straks fijn herhalen met de roetfilters..
Ik heb maandag een roetfilter laten plaatsen, merkte direct verschil, minder trekkracht in lage toeren, vandaag mijn kat weer mooi teruggeplaatst nadat ik hem wel nog ff leeggeslagen heb, goed merkbaar verschil beneden 2000toeren.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar