Al tijden ben ik niet tevreden over de wegligging van mijn passat, o.a. zoekerig weggedrag. Goed uitlijnen heeft wel geholpen.
Op advies van Paul Kelder heb ik de verbindingsstangen van de stabilisator vervangen en zie de auto rijdt steviger en is nauwelijks zoekerig meer. Zelf kon ik trouwens nauwelijks het verschil tussen de oude en nieuwe stangen zien, je moet wel kenner zijn.Ik overweeg nu een stabilisatorstang van een variant er onder te zetten. Is daarmee de wegligging nog verder te verbeteren?
Wicher
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
dikker is sterker is de stelregel (dat is niet perse beter!!!), maar als je de wegligging verder verbeteren wil kan het slimmer zijn om te overwegen de schokdempers rondom te vervangen. Koni brengt onder de gele serie een reeks uit die verstelbaar zijn. Stel ze 1x in en tegen de tijd dat je weer het idee krijgt dat ze slapper worden (duurt wel ff hoor) kan je ze zo nog een rondje laten meedraaien door ze weer iets "op" te stellen.
Voor gaat dat vrij simpel van buitenaf, achter moeten ze dan wel gedemonteerd worden.
Dit is vrijwel altijd al een verbetering t.o.v standaard schokdempers, maar zeker als die standaard dempers er al wat KM's op hebben zitten.
Alex
Bedankt voor je reactie maar nieuwe schokbrekers zitten er al onder Monroe Sentratic (of iets dergelijks, de juiste benaming ben ik kwijt). De vraag van de dikkere stang blijft dus staan
Wicher
19 jaar
een dikkere stabi zorgt ervoor dat je auto minder overhelt in bochten. Kan goed werken, maar een te dikke stabi zorgt weer ervoor dat er teweinig beweging in de voorkant zit.
Voor een juiste balans kan je altijd kijken bij www.eibach.de Zij leveren mooie complete sets met rubbers etc. Overigens merk je de verbetering pas echt als de auto ook iets verlaagd wordt (als dat nog niet is gebeurd)
Alex
Bedankt voor je antwoord. Ik wil benadrukken dat het advies van Paul Kelder om de verbindingsstangen van de stab. te vervangen een zeer goed advies was.Omdathet zo goed hielp kwam op het idee van verzwaring van de stabilisator. Met hoeveel zou de passat dan verlaagd moeten worden? Ik ben er overigens zeer huiverig voor omdat ik met een caravan rijd en onder bepaalde omstandigheden de trekhaak kennismaakt met moederaarde.
Wicher
19 jaar
ok, die combinatie maakt verlagen inderdaad niet aan direct te raden. Verlagen zou ik ook nooit te ver doen. Meeste merken houden +/- 30 mm max aan als 'standaard verlagingset'.
Op die manier kom je nog normaal over drempels heen en lopen je banden niet aan als je met 4 man in de auto zit (tenzij je met veel bredere banden rijdt dan standaard).
En dat advies van Paul trek ik niet in twijfel; temeer omdat JIJ al aangeeft dat het goed gewerkt heeft en da's het belangrijkste. Daarbij zie ik hem hier ook goeie suggesties doen en is hij in het VAG kamp erg goed voorzien van nuttige info. Ik heb nog wel wat leuks voor hetm waar 'ie niet uit gaat komen :-)
Voor die combinatie van betere wegligging en caravan kunnen rijden zie ik niet snel een normale oplossing. Natuurlijk zie ik wel oplossingen maar die zou ik niet snel adviseren. Denk dan aan wel verlagen maar met hulpveren etc of speciale caravanschokdempers (ookniet handig want je hebt net nieuwe)
Ik ben bang dat dit een compromis-situatie is....
Alex
Zeer bedankt voor je antwoord. Misschien overweeg ik toch te gaan verlagen, ik heb nl. al hulpveren, kan ik die blijven gebruiken denk je? En ook de schokbrekers blijven bruikbaar? Wordt de auto niet stug? Uitlijnen nodig? En weet je bij benadering een prijs?
Wicher
19 jaar
Ok veel vragen :-)
Het probleem met verlagen is dat je kogel ook lager komt te zitten en dat zorgt weer dat je caravan naar voren komt te hangen. Je kan de caravan eigenlijk niet meer mooi horizontaal achter je auto hangen en dat betekent weer dat het zwaartepunt tussen de koppeling en de as van de caravan komt te liggen.
Ik zou met deze vragen echt even een gerenommeerd schokdemperbedrijf of caravanbedrijf aanspreken en bij twijfels gewoon direct contact opnemen met Monroe (Tenneco)
http://62.193.230.13/monroe-nl/
Leg je vraag voor en ze zullen altijd proberen je het beste antwoord te geven.
Andere vragen; schokdempers kan je blijven gebruiken bij een standaard verlaging, maar andere dempers (ingekort) worden soms ook geadviseerd. Hangt af van wat er gebeuren moet. De auto zal iets stugger worden, hoeveel ligt echter o.a. aan de mate van verlaging.
Na verlagen is uitlijnen altijd nodig, omdat dooe een lager zwaartepunt en iets veranderde wielstanden de uitlijning niet helemaal meer klopt. Het gaat vaak om kleine verschillen die je niet direct merken zal, maar later bij je bandenslijtage wél zal terugzien.
Prijzen weet ik helaas niet anders had ik je allang een mooie set aangesmeerd natuurlijk hahahahah
Mocht je er trouwens bij Monroe niet uitkomen kan je ook je licht opsteken bij de heren van Koni (www.koni.com)
Succes!! Laat je weten wat het oordeel wordt?
Alex
Bedankt voor je benatwoording van mijn vragen. Helaas zal naar alle waarschijnlijkheid het verlagen niet doorgaan. Ik heb nl. navraag gedaan of de gemonteerde schokberkers (Monroe Reflex) in combinatie met verlaagde veren kunnen worden gebruikt. Helaas blijkt dit niet het geval te zijn en om nu naast andere veren ook nieuwe schokbrekers aan te schaffen wordt me te gortig.
Wicher
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar