Beste mensen,
Ik heb 1 hele waslijst dus schrik niet:
1. witte rook bij starten:
Bij het opstarten (koude start) slaat de motor pas aan na zeker 6-8 seconden later als ik de startsleutel heb gedraaid. Als de motor warm is, dan start hij weer normaal (na 2-3 omwentelingen slaat de motor aan). Ik heb NOOIT de auto gestart voor de voorgloei-lampje uit is. Ik dacht eerst dat het iets te maken had met de koude winter temperaturen, want dan begon mijn probleem al (maar niet bij elke start). Maar nu dat de winter voorbij is, heb ik nog steeds problemen mee, en nu is het zo dat ik bij ELKE koude start problemen mee heb. De bransdtoffilter was ergens in november vorig jaar vervangen. En ik ververs de olie regelmatig (volgens garage advies elke 50.000Km (ongvr elke 5-6 maanden)) De olie is 15w-40 vol synthetische olie. En bij elke beurt vervang ik ook de oliefilter en ook de luchtfilter. De distributieriem is aan vervanging toe, dus dat zal ik ook binnenkort doen. Maar ligt het dan aan de (oude) distributieriem? of moet ik elders kijken?
2. ABS lamp blijft aan:
Ik ben laatst naar de VW Dealer geweest omdat mijn abs lampje blijft branden. Het gebeurde eerst sporadisch, maar nu, na ongvr 3-5 minuten rijden, blijft de abs lampje gewoon aan. Had in het verleden slotbouten gekocht, maar die waren erg lang. Ik heb ze eerst gewoon zo ingeschroefd, maar ik vertrouwde het niet, dus ik ging voorzichtig achteruit rijden en toen hoorde ik een krassend (metaal tegen metaal) geluid bij mijn voorwielen en heb de auto meteen gestopt, de bouten eruit gehaald en de originele weer erin geschroefd. Ik heb de slotbouten weer, maar ik heb ze op maat gezaagd. Ik heb de originele bouten als maat gebruikt. Volgens de garage, zegt de vag.com dat de abs sensors geen goed contact hebben of dat ze kapot zijn maar omdat het een dure grap is, die sensors, heb ik ze nog niet gekocht. In de toekomst (hopelijk in de zomer) zal ik ze wel kopen. Ik heb voorwielen eruit gehaald, maar zag niets bijzonders, want de abs sensors lijken niet gebogen of kapot te zijn. Ik kan toch proberen om de sensor bij de sloop te halen maar daar heb ik natuurlijk geen garantie op. Bij de dealer kosten ze ongeveer 70 euro per stuk...
Af en toe, tijdens het rijden, als de abs lampje nog niet aan is, als ik rem, begint mijn rempedaal te trillen, een heel naar gevoel moet ik zeggen, want dan wordt die pedaal keihard en de auto remt niet snel genoeg. Normaal (voor ik dit probleem had), als ik de auto start, gaat de abs lamp na 1 of 2 seconden uit. Dus ik ben op deze forum gaan kijken en er stond ergens iets over een zekering die vervangen kan worden onder de motorkap. Heb ik ook gedaan. En toen was mijn abs probelem weg. maar na 4-5 dagen rijden kwam die weer terug! Waar zou ik verder zoeken, mocht het toch blijken dat de abs sensor vervanging niet helpt? En trouwens, als de abs lampje bijft branden, remt mijn auto prima en ik heb geen trillend rempedaal meer.
3. Hoog Verbruik:
Mijn auto verbruikt teveel. Normaal als ik de olie heb ververst en de lucht en oliefilters heb vervangen is het verbruik netjes 1 op 17 en zelfs 1 op 18. Ik rij ook zuining, (ik schakel rond de 2000tpm) maar als ik moet optrekken dan gaat ie ook als een speer. Zelfs bij 130-140km/h (Deutsche Autobahn :-) ) is het verbruik ongvr 1 op 16! Maar bij de laaste grote beurt heb ik gemerkt dat die verbuik 1 op 12 is geworden en als ik de airco/verwarming aan heb (climatronic), wordt het verbruik zelfs 1 op 10. Als ik weer de gouden 1 op 17 of 1 op 18 wil bereiken dan moet ik echt tussen 90 en 100km/h rijden. Daarbij heb ik ook andere problemen zoals onregelmatig toerental bij stationair, vooral als de motor warm is, en als ik de gaspedaal los laat, blijft de toerental even hoog, en na ongvr 1 halve seconde komt `ie weer omlaag. Ik denk natuurlijk aan alles: vacuumpom, valse lucht, egr klep vies, lmm (Luchtmassa meter) vies, etc... Tot nu toe heb ik alleen de lmm schoongemaakt met contaclt cleaner, EN DIE WAS VIES MAN! en toen was mijn hoog verbruik weer normaal, maar na 1 maand rijden merkte ik weer dat het verbruik weer slecht was, heb ik de lmm weer eruit gehaald en die was weer vies (??) met roet. Natuurlijk niet zo vies als toen, maar er zat wel wat roet in die grilletjes. Trouwens, bij hard optrekken (boven de 3000tpm) komt er een dikke wolk zwarte rook uit de uitlaat. Ik had dit toen ook niet. Ik heb het vermoeden dat de auto te weining lucht krijgt bij het optrekken. Klopt dit? Ik heb ooit een probleem gehad met een turbo slang. Ik was op de snelweg, en toen ik van 110 naar 130 ging (om in te halen) voelde ik een lelijke schok van de motor en ik begon een suizend geluid te horen en achter mij was er niets meer te zien dan een dikke, zwarte rookpluim. Ik kon niet harder rijden dan 90! Toen bleek dat een turbo slang kapot was. Ik heb het natuurlijk vervangen en mijn probleem was ook weg. Maar is het dan misschien mogelijk dat iets beschadigd raakte tijdens dat incident? Zowel, waar moet ik aan denken? De motor loopt tot nu toe nog steeds prima, behalve bij de koude start, en hij trekt lekker ook!
Volgens de internet gegevens van de auto, is zijn maximale snelheid 178Km/h. Die van mij is natuurlijk een oud exemplaatje, maar hij kan moeiteloos tot 160 rijden, maar dat doe ik niet vaak. Heb het gewoon 1 keertje geprobeerd om te zien wat die waggie van me nog in zijn mars heeft. Mijn normale (met cruise control) snelehid is 130-140.
Sorry dat ik zo`n lange waslijst heb jongens, ik hoop da jullie hier wat mee kunnen.
Greetsz,
-Oss-
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Verbruik je ook oli en coolvloeistof? Als je je coolsysteem en radiateur bekijkt zie je dan ergens een wat roze aanslag? Blijft de themparatuur goed?
Komt er ook vocht uit je uitlaat als deze koud is?
Abs: zijn je schijven en blokken niet verbogen door te lange bouten?
Misschien heb je de remzadel geraakt en staat die iets om.
koppel anders je ABS eens af (zekering er uit) klein stukje test rijden.
@ Ries77
Nice man! Bedankt voor je snelle reactie!
Ik verbruik geen olie/koelvloeistof, Ik peil de olie altijd voor het verversen en na het verversen, en het verschil blijft altijd tussen de min en max markering op de peilstok. Ik heb 2 keer olie moeten bijvullen, maar dat was omdat ik naar Zwitserland was geweest met de auto. Gemiddelde snelehid: 130-145. Toen i kterug was in Nederland was mij olie wel onder de min markering gezakt dus heb wat olie (dezelfde merk & type olie!) bijgevuld. Temperatuur blijft goed, net 1 streepje onder de 70 graden. Maar nu dat je het zegt, ik heb gisteren de temperatuur schakelaar voor de radiatorfan vervangen, want die fan ging niet meer aan. Voor die vervanging liep de temp wel op, en wel boven de 90graden. Toen deed ik de kachel (op zijn max) aan en richtte ik al die hete lucht naar een blazer (bijrijder) en deed de deurraam 1 beetje open zodat die hete lucht kon ontsnappne, maar ja, binnen werd het een sauna in no time, dus geen prettig gevoel. Maar nu blijft de temp, na de vervanging weer rond de 70 graden, alhoewel de fan nog steeds niet aan gaat. Ben gisteren naar Schiphol-rijk gereden (vanuit Limburg) en geen enkel moment ging de radiator fan aan.
Ik kan niet weten of er vocht uit de witte rook komt, moet even gaan proberen door iemand anders de motor voor mij te laten starten. Maar normaal als de auto aan staat, voelt de uitlaatgas wel vochting uit. Ik krijg minuscule waterdruppeltjes op mijn hand te zien, als ik deze dicht bij de uitlaat zet.
De schijven heb ik inderdaad nog niet gecheckt. De blokken zijn nieuw, Ik heb net eind maart nieuwe erin gezet. Wat is de remzadel? Is dat de "behuizing" waar de remblokken komen? heb je toevallig een foto erbij? Is die recht te trekken of moet ik beter een nieuwe (of 2dehands) kopen? Bij hard remmen, bijv van 140 naar 100 (net voor een flitspaal, hihihi) voel ik wel de mijn stuur trillen, zijn de schijven dan ook krom?
Bij normaal remmen, onder de 60km/h trilt mijn stuurwiel niet.
Ik ga nu 1 eindje rijden zonder de abs en laat ik je straks weten wat mijn bevindingen zijn
Alvast bedankt voor de tips!
-Oss-
14 jaar
Check even rond je koppakking of die misschien zweet. Dat je coolvin niet aanslaat is niet goed.
Maar je themparatuur zou dan moeten oplopen. witte rook vocht lijkt wel een lekke koppakking. De remzadel is het gedeelte waar je remblokken inzitten en vastzit aan je chasis. Mocht je die door te lange bouten verbogen hebben loopt de boel vermoedlijk wel aan.
Als je de auto op de krik hebt staan loopt het dan allemaal wel netjes vrij?
Als je koppakking eruit ligt zou het wel zo moeten zijn dat er coolvloeistof daalt.
Ook omdat dat je lmm steeds vies is lijkt er wel een lek te zitten.
Zit er een turbo op?(TDI) en reageerd die goed en fluit die niet?
14 jaar
Oss,
Waar woon je ergens in limburg ?
Die grijze rook kan ook van een verkeerde timing komen ( distributie ) roken bij koude motor is normaal, dat is gewoon condens,als de koppakking kapot was, zou hij meestal druk opbouwen in het koelsysteem en warm lopen maar dat doet hij niet, normaal zou hij rond de 90 graden moeten blijven hangen, nu hij op 70 staat kan het zijn dat je thermostaat kapot is, dus niet goed meer werkt, maar dat veroorzaakt je probleem niet.
De fan bij de radiateur werkt alleen tijdens file of het rijden in de stad, tijdens het rijden is rijwindkoeling genoeg.
De zwarte rook die je ziet is duidelijk een teveel aan diesel wat hij krijgt, of een te weinig aan lucht..In het laatste geval kan er ook iets mis zijn met de turbo, maar dan zou je niet echt meer vermogen moeten hebben.
Ik zou eerst eens beginnen om de auto uit te lezen, dan kun je gelijk de storingscode's hier plaatsen, en vanaf daar zou ik verder zoeken, het probleem kan ook een koelvloeistof temp sensor zijn, LMM of iets in die richting.
Vind je met uitlezen niks, kijk dan eens in de meetwaardeblokken naar bv de koelvloeistof temp, turbodruk en LMM gegevens..
Gr Stefan
14 jaar
@ Ries77 & Stefan: Hartelijk dank voor de info!
@ Ries: Ik heb 1 aantaal keer gaan rodnrijden zonder de abs zekering. Ik heb verschillende resultaten gekregen:
Als ik de auto start dan: (ik heb zekering 4 uitgetrokken uit de zekeringkastje onder het stuur):
1. abs lampje blijft branden en zoemt. Daarna gaat `ie uit, en het zoemen stopt ook. Auto remt normaal en ik voel geen trillend pedaal.
2. abs lampje blijft continu branden en gaat niet uit. Hij zoemt ook niet. Auto remt normaal en rempedaal trilt niet.
3. abs gaat uit na 1 paar seconden. rempedaal trilt als ik hen trap, maar niet elke keer.
Er gebeurde ooit (met de abs zekering erin) dat tijdens het rijden (zonder het rempedaal in te trappen!) begon het rempedaal te trillen!
Met de abs zekering erin: ik start de auto, abs lampje brandt, gaat uit na 1 paar seconden en daarna, na ongvr 5-10 minuten rijden gaat `ie weer aan.
Ik heb even de abs storingrapport bijgepakt die ik van de VW garage heb gekregen en dit zijn de 5 storingen:
-00532 035 Voedingsspanning
-00283 035 abs toerentalsensor LV-G47
-00285 035 abs toerentalsensor RV-G45
-00285 004 abs toerentalsensor LV-G47 Mechanisch defect
-00285 004 abs toerentalsensor RV-G45 Mechanisch defect
Ik vermoed dat de abs stroom kabels ergens kapot/verrot zijn, of dat inderdaad de te lange slotbouten ites kapot hebben gemaakt aan de sensors...?
Over de turbo: het is een tdi-gt uitvoering dus ik neem aan dat `ie wel een turbo heeft. Ik heb een keer de luchtfilter vervangen en ben vergeten om de lmm stekker weer erin te douwen. Tjonge wat was dat ding traaaaaaag!!! en hij kon met heel veel moeite de 130km/h bereiken. Dus, ja, turbo heeft ie wel. Ik hoor hem wel fluiten, vooral als ik hoge toeren maak (tussen 2.5 en 3.5 duizend tpm)
De wiele lopen vrij als ik de auto opkrik.
@Stefan: ik woon in Venray. En jij?
Nee, inderdaad, hij verbruikt geen water/koelvloeistof.
Maar ff tussendoor: Ik heb een embleemloze grille op mijn vento, dus hij krijgt zowieso iets meer lucht dan met de normale grille.
OK de thermostaat: Waar ligt dat ding? Hoe kan ik weten of hij goed/niet werkt? Ik heb een multimeter bij me (ik doe electronica als hobby). ik heb afgelopen dagen de ventilator switch vervangen, maar de fan slaat nog niet aan, maar het kan ook zijn inderdaad dat met deze koude/frisse dagen, plus een meer luchtdoorlantende grille, de fan niet aan hoeft te gaan. Dan moet ik even wachten op warmere dagen of met opzet mezelf in een file gaan rijden. (laat me denken aan die vent van de reclame: "niemand" met zijn gele t-shirt, die graag in de file zit, hahaha).
Maar over de meetwaardeblokken, koelvloeistof temp. turbodruk, en lmm gegevens, daar heb ik geen kaas van gegeten. ik moet neem ik aan naar de garage om mijn auto te laten uitlezen? of ken je iemand die vag.com heeft en mijn autogegevens kan lezen?
groetjes,
-Oss-
14 jaar
Stefan, Ries...
Er is in de tussentijd van alles gebeurd en daardoor kon ik niet eerder reageren...
Ik zet mijn bevindingen nu in de volgende lijst:
ABS:
De ABS systeem heb ik uitgezocht: De schade aan de abs sensors op de voorwielen: De te-lange bouten hebben de "abs schijf" (ik noem het even zo) kromgeduwd, waarddor deze, bij het draaien van het wiel de punt van de abs-sensor heeft beschadigd. Vandaar dus, dat het abs-systeem niet goed werkt. Voor de rest doen de remmen het wel goed. Ik heb geprobeerd om die "abs-schijven weer recht te trekken, dus nu raken ze de abs sensor kop niet meer, maar omdat de abs sensor kop al verbogen is, moet ik die abs sensors maar vervangen. Dan ga ik gewoon naar de vw-dealer om de sensors te kopen, tenzij jullie weten waar ik die sensor goedkoper (maar wel goede kwaliteit!) kan kopen... Bij de dealer kost het 70 Euro per stuk...
Hoog Verbruik: Heb onlangs olie ververst en oliefilter vervangen. En 2 weken geleden nieuwe koelvloeistof erin gedaan. Motor prestaties zijn aanzienlijk beter, de response bij optrekken is iets beter geworden en hij rookt minder! vooral door de nieuwe koelvloeistof! (er zat wat water in de oude koelvloeistof of het was verdund met (kraan)water!!!!). Verder heb ik injectorreiniger in de tank gegooid met tankinhoud van ongeveer 15liter diesel. Daarna maar naar de Detusch Autobahn (ligt bijna aan mijn achterdeur, bij wijze van spreken). Na de motor was warmgelopen, heb ik geleidelijk het gaspedaal ingetrapt. IK WAS VERSTELD! dat ding haalde 160km/h! EN ZONDER VEEL ZWARTE ROOK! Ik was wel benieuwd of er meer in zat dus heb ik het gaspedaal maar tot de bodem ingetrapt... 180km/h!!!!! En dat voor een 1.9TDI van 1994! Je kan me echt niet blijer maken! Ik ben wel voorzichtig geweest en heb ik de auto niet langdurig op 180 laten rijden. Ik heb daarna de snelheid geleidelijk weer verlaagd naar 160, 140 en 120, om daarna met een heel blije gezicht terug naar huis te rijden!
De koude-startproblemen zijn ook verholpen!
Ik denk dat de injectoren vies/verstopt waren. Ik heb 1 keer de tank leeg gereden..) Maar na de injector-reiniger behandeling (en max gas geven op de AutoBanh) is het koude start wel verbeterd. Ik heb in deze "warmere" dagen natuurlijk wel koude starten gemaakt. De koude start probleem is verholpen, maar nog niet 100% weg. Ik denk dat ik binnenkort nog 1 keer de combo ga doen van injectorreiniger en max snelheid, om te kijken of dat helpt. Misschien door de verhoogde druk op de injectoren, bij hogere toeren, komt al de viezeigheid los van de injectoren...
De radiator fan slaat nog niet aan!
Ik heb, zoals eerder vermeld, de koelvloeistof vervangen. Ik heb ook ergens op internet gelezen dat als er lucht in de radiator zit, of voor de thermostaat of temp. schakelaar, dat dit ook een oorzak kan zijn dat de radiatorfan niet aan slaat. Dus ik heb, met de motor aan, en de deksel van de koelvloeistof reservoir open, de bovenste radiator slang geknepen tot er koelvloeistof ut de reservoir kwam. Daarna (met de motor nog aan) heb ik koelvloeistof bijgevuld. En trouwens, ben naar de sloop geweest en heb een nieuwe klokjespaneel gekocht. De wijzer van de temp sensor van dit nieuw paneel reageert wat sneller en bij normale belasting van de motor, zit `ie tussen 70 en 80 graden. Bij meer motorbelasting gaat `ie naar 90, maar tot nu toe slaat de radiatorfan nog niet aan. De wijzer gaat ook niet verder dan 90 graden. Ook niet in deze warmere dagen/temperaturen. Dus nu weet ik het niet meer. Ligt het an de verbeterde koelvloesitof? of aan de meer luchtdoorlatende grille? Of aan allebei?
Stationair toerental: Blijft onregelmatig. Wat kan de oorzak hiervan zijn? Ik heb gehoord en gelezen van valse lucht? hoe kan ik dat ontdekken?
Alvast ONTZETTEND bedankt voor jullie hulp!
-Oss-
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Vento of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar