close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Touareg: Witte Rook & Startproblemen Touareg

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 163Pk

Hey There,

Hierbij een vreemd probleem, al onderzocht door enkele garagisten, evenwel zonder te motot volledig open te leggen.
Waarmee ik dus enkel wil zeggen dat alle losse onderdelen blijkbaar volledig in orde zijn.

Over een half jaar begon mijn Touareg moeilijk te starten. Wanneer hij koud had had hij 10 tot 20 sec nodig om echt aan te slaan. Wanneer hij warm had startte hij meteen.
Nu, het vreemde v d zaak is dat hij ALTIJD goed start wanneer hij met de neus naar beneden gericht staat en moeilijker wanneer hij bergopwaartst geparkeerd staat.
(Dit is echt geen grap!).

Nu een half jaar later begin de wagen, bij het starten enorm veel witte rook uit te spuwen uit de uitlaat. Vooral dan bij slecht starten.
Ook wanneer ik in de file sta en langzaam bergop rijdt (hij vlak ook), zou hij ook witte rook durven laten. Al heb ik hier nog niet 1000% het 'systeem' door wanneer wel en wanneer niet.

Oliepeil OK.
Temperatuur v d motor blijft continu op 90°. Dus hier ook geen probleem.
Terugslagklep v d mazout ook OK en reeds vervangen.

Wat kan hier aan de hand zijn?

Mvg

Geplaatst door

juliemarie (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Slecht starten met de neus bergop is lucht in de diesel-leidingen. Ergens een klein lekje.

Werken alle gloeibougies wel?
Verlies je koelwater?

oldford 0
badge

14 jaar

Beste Oldford

De gloeibougies zijn in orde en zouden, volgens de garagist, trouwens niet aan de basis mogen liggen van slecht starten in de warme zomermaanden. Dit is niet wat IK denk, maar wat men mij vertelt hé.
Er wordt geen koelwater verloren. De temperatuur vd motor is altijd OK!

juliemarie 0

14 jaar

Enorm veel witte rook bij de koude (slechte) start moet ergens van daan komen.
Dat kan aan de gloeibougies liggen, maar er kan ook ergens water in de uitlaat komen.
Dat hoeft nog niet direkt een koppakking te zijn, zit er een egr koeling op?

oldford 0
badge

14 jaar

Zou het niet kunnen dat de witte rook van mijn diesel komt?
Ik denk immers zelf dat, bij slecht starten, de diesel ergens weg is gelopen (in de uitlaat?) en de motor lucht hapt tot ie weer diesel binnenkrijgt.
Het lek zit blijkbaar goed om geen/weinig verlies te hebben wanneer hij naar beneden gericht staat.
Ik denk maar mee hé, als leek. Of begint ik domme dingen te zeggen?

juliemarie 0

14 jaar

Trouwens Oldford, Wat is 'egr' koeling?

juliemarie 0

14 jaar

Net zoiets als een warmtewisselaar voor olie. Een met koelwater van de motor omspoeld gedeelte voor de egr.
Egr laat uitlaatgassen terug komen in de inlaat.
Stel je hebt daar een lekje, loopt er vloeistof in de uitlaat die verdampt. Kan, hoeft niet.
Als je er vanuit gaat dat het diesel is, dan werkt het voorgloeisysteem niet zoals het zou moeten.
OF het luchtlek is nu van dien aard dat er (bijna) altijd lucht in de diesel leidingen komt en daardoor de motor slecht start.
Maar dat verklaart nog niet de rook bij langzaam rijden.

oldford 0
badge

14 jaar

OK. Ik snap uw punt.
Weet niet of mijn wagen zo'n egr systeem heeft.

Mocht ik er nu vanuitgaan dat het de pistons zijn waarvan er een kapot is.
Het is een 5 cilinder, dus op 4 kan de auto perfect rijden. Wanneer de diesel echter, door een kapotte piston, niet ontploft, wordt hij mee uitgestoten met de uitlaatgassen.
Die diesel is dan de witte rook. Kan dit, of is mijn denkpiste niet juist?
Ook hier uiteraard "KAN" hé.

juliemarie 0

14 jaar

Alles kan. Dat is het probleem.
Als je nog steeds problemen hebt met heuvel op parkeren dan eerst het luchtlek in de diesel leidingen gaan zoeken.
Dat is gewoon een vaststaand feit. Dit komt regelmatig voor met exact dezelfde symptomen.
Voorlopig maar even met de neus heuvel af parkeren. En navragen of je een egr koeling hebt of niet.

oldford 0
badge

14 jaar

Wat ook voorkomt bij deze motoren is dat de pompverstuivers uitslaan in de cilinderkop.
Komt ook als eerste slechte koude start naar voren.
Wel vreemd dat hij wel goed aanslaat met de neus naar beneden.

Benny Vee 0
badge

14 jaar

Hoi,

Ik zag dat je een probleem hebt met je touareg.
Is dit inmiddels verholpen of nog niet ?
Ik heb namelijk excact hetzelfde probleem…

of weet iemand anders nog een oplossing.

we hebben inmiddels alle slangen nagekeken en de brandstofpompen eruit gehad.

mag nog geen resultaat..

m1210 0

14 jaar

Wat bedoel je? Werd uw motor al opengesmeten?

P

juliemarie 0

14 jaar

hoi,

het probleem bij mij is opgelost.

oplossing:
er zitten ringen onder de verstuivers, was er 1 van kapot.
dus ringetje vervangen en hij start direct weer..

m1210 0

14 jaar

Heb je geluk, meestal komt dit omdat de cilinderkop is uitgeslagen.

Benny Vee 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Touareg of stel zelf een nieuwe vraag.