Hoi, beetje een moeilijk verhaal maar de zekering van de ruitenwissers vliegt er soms spontaan uit, best lastig in dit weer type. Instructie boek geeft bij de betreffende zekering ( meen 23 ) enkel ruitenwissers aan maar als de zekering er uit ligt werken de bedienbare ramen ook niet meer. De Polo heeft ook verwarmde ruitensproeiers maar worden niet expliciet aan een zekering toe gewezen. De stekkers van die ruitensproeiers zijn danig ge-oxideert.
Wissermotor loopt niet zwaar en maakt geen rare geluiden.
Wie weet raad?
M.v.g. Ronald.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ronald,
Waarschijnlijk een probleem in de bedrading ( Kortsluiting )
Een zekering gaat kapot als er sluiting is, of deze te zwaar belast word door een overgangsweerstand o.i.d.
Gr Stefan
Probleem in de bedrading zou kunnen maar toch vreemd want bedrading naar de wissermotor toe is niet aan beweging onderhevig die ligt vast. Het bevreemd mij toch dat de ramen dan ook niet meer te bedienen zijn. Boekje geeft een amperage aan van 10 amp, lijkt mij te laag om de wissers en de motoren van de raambediening te zekeren. Wordt toch meten denk ik om e.e.a. uit te sluiten.
14 jaar
heej ronald,
kan het soms zijn dat je asjes van de ruitenwissers vastzitten, waardoor je eletromotor het behoorlijk zwaar heeft? vandaar die kapotte zekering, sterker nog een stilstaande elektromotor is een vorm van kortsluiting;)
groete Rien
Hoi Rien, lijkt me niet dat het de wissermotor is want gister gecontroleerd droge wissers op een droge ruit en de boel bleef werken. Motor komt ook goed op gang en geen rare geluiden. Het is niet mijn auto maar het schijnt ook te gebeuren als het raam wordt geopend deze zijn voor de volledigheid ook elektrisch bedienbaar. Die kabelboom is dus wel aan beweging onderhevig. wie weet of daar een storing zit en sluit ik die ten onrechte uit.
14 jaar
je zou dan op kortsluiting moeten gaan controleren. als je de zekering demonteer en op de plaats daartussen monteer je bv. een 21 W lamp. ga dan alle onderdelen bedienen die je niet vertrouwd en je zou ok beetje aan de kabelboom kunnen trekken enzoo om de storing te vinden. op het moment dat de lamp aangaat weet je dat er kortsluiting is.
zekering voor de ruitenwissers moet 15A zijn, en koppel de ruitensproeierverwarming ook maar af want daar zal wellicht de fout zitten.
gr john
Even een update, de sproeiers zijn losgekoppeld. Ging goed tot dat het raam aan de bijrijders kant werd bediend, nu blijkt dat de vorige eigenaar de steker van die schakelaar heeft weggenomen en de boel met kabelschoenen weer aangesloten heeft. Wat is wijsheid de schakelaar met aansluitsteker vervangen en nieuwe verbindingen maken of enkel de schakelaar vervangen.
14 jaar
De vraag is waarom de vorige eigenaar dat gedaan heeft, indien het goed aangesloten is, en niks kortsluiting maakt, dan moet dit ook werken, al is het niet hoe het origineel hoort te zijn..
Volgens mij zit er voor de elec ramen een aparte thermozekering boven de zekeringkast ( Groen ? )
14 jaar
Er in het verleden wel een alarm ingebouwd geweest van een dubieus merk wellicht dat die ook de ramen deed bedienen. Zou mooi zijn als je middels die thermo zekering de rest uit kan sluiten. Wissers zijn nu belangrijker dan een raam toch?
14 jaar
Hallo ik heb een volkswagen polo uit 2000
Nu heb ik een probleem met me ruitenwissers die doen het niet meer maar ook mijn ruitensproeier doet het niet meer.
de zekeringen voor deze funcies zijn gewoon heel want die heb ik namelijk vervangen door nieuwe.
mijn achter ruitenwisser doet het wel maar de ruitensproeier achter doet het ook niet.
weet iemand wat dit probleem zou kunnen zijn?
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar