Hallo,
Ik heb een polo 9n 1.2 12v azq gekocht, met de Distributie ketting versprongen, resultaat 6 kleppen krom....
Aangezien ik toch alles uit mekaar heb liggen wou ik ook de zuigerveren vervangen.
Maar ik lees op http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp... dat het gedeelte waar de krukas in zit niet gesplits maar worden, ivm na terug plaatsing spanningen op de krukas lagers zouden komen?
Zuiger 1 en 2 kun je wel los maken, alleen zuiger 3 daar moet het onderste gedeelte van de blok los( dat wat je volgens http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp... niet mag splitsen).
Klopt dat. of weet iemand hoe het anders kan?
Alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
niemand ervaring hiermee?
De krukaslagers hoeven niet los hoor om de drijfstangen te kunnen verwijderen, hooguit een eventuele aanwezige oliepomphuis of balansaslager huis wat daar onder gemonteerd zit maar dat weet ik niet uit mijn hoofd bij dit blok. Denk dat je balansaslager huis bedoeld? Dan wel goed opletten op de timing daarvan e.d. Maak eens een foto ervan.
Oliepomp heb ik verwijderd, maar dan kom je nog niet bij drijfstang nr 3 (bakzijde)
Hier een foto van de onderzijde (helft) van de motorblok azq
de rode ringen omcirkelen waar de drijfstangen zitten.
je ziet aan de benedenzijde van de foto dat je daar de drijfstang niet los krijgt, dus zou het onderste gedeelte van de motorblok verwijderd moeten worden.
foto is voorbeeld foto
[url=http://postimg.org/image/bixfr9bsj/][img]http://s29.postimg.org/bixfr9bsj/polo_on...[/img][/url]
10 jaar
Ja ik zie nu wat je bedoeld. De krukaslagers zitten in dit huis gemonteerd. Moet zeggen deze heb ik nog nooit gedaan, tenminste kan het me niet herinneren maar kijk eens of je nieuwe krukasbouten kunt kopen dan zou ik het gewoon loshalen en weer met nieuwe bouten monteren en op het juiste aantrekmoment. Heb dat ook vaker gehoord wat je zegt dat het niet los mag, dat zeggen ze ook bij de 1.4 16V maar de krukaslagers daarvan heb ik vaker losgehaald en daarna nooit meer terug gezien en bij dit blok bedoelen ze het zelfde.
Maar aan de andere kant moet je je zelf het niet moeilijk maken want zuigerveren gaan eigenlijk bijna nooit stuk bij blokken van deze periode en normaliter vervang je alleen de kopdelen bij dit soort schade's als de zuigers geen tot weinig schade hebben. Dus als de zuigers weinig schade hebben en de motor liep daarvoor altijd goed en het olieverbruik was daarvoor normaal dan zou ik alleen de kopdelen gaan vervangen en de zuigerveren lekker laten zitten.
Ik dacht hetzelfde, nieuwe bouten en gewoon doen.
Het probleem is dat ik al eerder een polo 9n 1.2 12v gehad heb, met hetzelde probleem, aantal kleppen vernieuwd, kleprubbers enz.
Deze bleek achteraf nog steeds olie te verbruiken...
Daarom dacht ik, ik zet nu nieuwe zuigerveren.
De honing van de cilinderwanden is ook niet meer al te goed.
Zo in mekaar zetten is ook een gok tot hij geen olie verbruik.
Aan de andere kant is het ook een gok als je het onderste gedeelte losmaakt....
10 jaar
Maar als de cilinderwanden ook al niet best meer zijn dan maken nieuwe zuigerveren ook niets meer uit. Wat is er slecht aan dan? Zie je groeven of voel je groeven met je nagel oid? Maak anders eventueel een foto.
Anders als die bouten wel te krijgen zijn en er zijn ook aantrekmomenten bekend maar je twijfelt en je weet wel waar je mee bezig bent dan moet je het gewoon doen, al is het voor je eigen gevoel maar normaliter vervang je alleen de kopdelen als je geen schade of alleen een paar kleine afdrukken op de kop van de zuiger ziet.
Ik heb alleen de 6 kleppen/ ketting vervangen.
En natuurlijk ingeslepen enz.
Auto loopt goed.
10 jaar
Oke mooi!
Even nog een terug koppeling.
Ik heb met de polo een tijdje gereden.
Auto liep zeer soepel, "alleen, waar ik toch bang voor was" gebruikte hij toch olie.
Ik moest om de 750km olie bijvullen....dit was al de 3de polo 9n die wat last had van olieverbruik.
9 jaar
Zonde zeg van al je moeite.
Had je toevallig ook de klepgeleiders gemeten (laten meten)?? Zijn de klepseals mee vervangen?
klepgeleiders heb ik niet opgemeten.(wel gekeken of er veel speling was) kleprubbers ook vervangen.
Ook heeft er iemand achter mij gereden om te kijken of hij blauw dampte, 1,2,3de versnelling door laten trekken, helemaal niks van blauwe damp.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar