Volkswagen Passat: zwaar sturen

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: AHU

Hallo mensen,
Mijn Passat variant 1,9 tdi met 520.000 km heeft de laatste tijd last van zwaar sturen.

Wat ging er aan vooraf: alle draagarmen (Moog) zijn vervangen evenals stabilisatorrubbers, buitenste stuurkogels. de vervanging was nodig omdat het rubber van draagarm links-voor-boven eruit liep. Direct daarna is de 4-punts uitlijning gedaan bij een bandenbedrijf (nee, niet KF).
Enkele dagen later remschijven en -blokken vóór vervangen (ja onkosten komen nooit gespreid), omdat de blokken (en ook de schijven waren versleten), net niet ijzer-ijzer.

Na deze vervangingen is het zwaar sturen begonnen. Niet direct, maar enige tijd later. Daarvoor was hert sturen in orde. Alleen hoorde je weleens gefluit als je bij stilstand aan het stuur draaide.

Als de auto koud is dan stuurt deze perfect. Als alles warmer wordt, na een 10 km of zo'n 10 minuten begint de kwaal. Het stuur komt niet vanzelf terug in middenstand na een bocht. als je wilt sturen dan vpoelt het alsof je een behoorlijke weerstand moet overwinnen. Dit is bij elke stuuruitslag. Op de snelweg moet je echt met twee handen sturen. Op een veilige plek ook al eens geprobeerd tijdens het rijden de motor even uit te zetten (sleutel erin hoor!). Dat was geen pret. Motor weer starten en het ging weer "soepel". Dus de bekrachtiging werkt wel.
Hert voelt alsof het balhoofd van je fiets te strak staat afgesteld en daardoor het stuur klemmend draait.

Gisteren in de garage geweeest. Daar is de stuurolie ververst. Het leek iets te helpen, het fluiten was nagenoeg verdwenen, maar na weer zo'n 10 minuten was de kwaal weer terug.

Wat kan het zijn? heeft iemand een idee of er eerder ervaring mee opgedaan?
Ik lees er graag over.

Groet,
Olleke

olleke

Geplaatst door olleke (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

anoniem-1573996169 (0), 13 jaar geleden

weet je zeker dat je riem niet slipt,hij hoeft namenlijk niet altijd te fluiten als ie slipt

olleke (0), 13 jaar geleden

Volgens de garage zou de riem niet slippen.

Probleem blijft het zwaar sturen na enige tijd. Zojuist weer even gereden met koude auto. Stuurinrichting werkt prima. Na een (haakse) bocht komt het stuur keurig vanzelf weer in de rechtuitstand, zoals het hoort. Na ca 10 minuten, als alles warm wordt, mag ik het zelf gaan doen.

Nieuwigheid van de kogels lijkt mij wel heel apart. Dan zou een nieuwe auto dit probleem ook moeten hebben.

???

Wie heeft suggesties?

olleke (0), 13 jaar geleden

Opmerking: Even nadat de temperatuurmeter aangeeft dat de motor op bedrijfstemperatuur is begint het zwaar sturen. Morgen kijken als de motor op temperatuur komt bij stationair draaien of het probleem dan ook direct merkbaar is.

Uitsluiten dat het misschien aan het onderstel ligt.

2cv6 (0), 13 jaar geleden

Probeer eens in koude toestand de beide voor wielen op te krikken en dan aan de wielen te sturen. Dit moet normaal vrij gemakkelijk gaan. Vervolgens de auto warm rijden en opnieuw op krikken. Nu voelen of het zwaarder gaat. Gaat het nu niet zwaarder dan zou het aan de stuurbekrachtiging moeten liggen. Gaat het wel zwaarder, let dan tijdens het draaien op of de stuurstangen recht blijven of de neiging hebben om krom te gaan staan. In dat geval zou het aan de stuurkogels kunnen liggen. Kun je niets vinden maar gaat het wel zwaar, neem dan een voor een de stuurkogels los en voel dan of dat effect heeft.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.