De wagen draait niet mooi stationair. De vijfde cilinder werkt niet op volle kracht mee. Wanneer ik de ontsteking kortsluit dan zakt hij op iedere cilinder 200-250 tr, maar op de vijfde slechts 50-100. Dit voornamelijk pas als hij warm is ! De wagen is ook voorzien van een recente Landi LSI installatie en het probleem is nog veel duidelijker op lpg (ook koud). Dan is het een verschil van 50 tegen 300 toeren !
De compressie is hetzelfde als de andere cilinders, 11.5 bar. De lektest wees op 15-20 %, geen lekkage dus.
Het ontstekingsbeeld op de scoop ziet er prima uit, niets op aan te merken.
Ik heb het inlaatspruitstuk verwijderd en de variabele kleppen gecontroleerd... alles werkt normaal.
Wat kan dit nog zijn ? Iemand er ervaring mee ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
een goed lopende 850 verpompt stationair 12kg lucht door de lm
spuit met remmen reiniger richting cylinder 5.
toerental omhoog en of hc waarde omhoog?
HC waarden zijn normaal. Ik heb het met carburatorcleaner ingespoten en hij reageerde niet.
Ga morgen de nokkenas en timing eens controleren. Ik was zelf aan het denken aan ingelopen nokkenas
of verstopte uitlaat...
toerental boven de 2000(remknecht),cylinder 1 tm 5 ongeveer 10seconden p/st ontsteking uitschakelen.
wel na elke uitschakeling hc waarden stabilizeren.
heb je hc verschillen van 1 tm 5?
Ga ik maandag proberen. Kleppendeksel eraf gehad... nokkenassen zien er normaal uit.
Probleem is gevonden. Er kwam veel olie in de cilinder als hij warm werd. Wellicht probleem met olieschraap- of zuigerveer.
Vreemd is dat alle testen, zelfs uitlaatgassen, compleet normaal leken. Enkel het SCOPEbeeld van de
lambda gaf een slordige indruk...
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 850 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar