Volvo V40 1997: 12 volt plug

Bouwjaar: 1997

hoi ik wil een 12volt plug in de kofferruimte maken kan dit met gewoon 220 snoer en hoe zwaar moet ik hem afzekeren ? bvd frank

dylantje

Geplaatst door dylantje (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

jan5047 (0) PRO, 19 jaar geleden

wat wil je er op aan sluiten een looplamp of een koelkast dat maat verschil je kunt het zelf uit rekenen met de wet van ohm u=ixr ofwel spanning=stroomsterkte x weerstand
succes jan

dylantje (0), 19 jaar geleden

licht koelkastje, maar kan ik hiervoor gewone 220 snoer gebruiken of is die te zwak ? frank

Paulus8636 (0) PRO, 19 jaar geleden

220V snoer is meestal te licht. Je moet soepel installatiesnoer gebruiken dat je bij de autohandel haalt. Neem 1,5mm² voor een thermoelektische koelbox (die zijn meestal ongeveer 50W dit is ca 4,5A) en zeker af met 7,5A. Neem 2,5mm² voor een absorbtiekoelkast( zo'n zware bak) en deze zijn meestal zo'n 100W (ca 9A) en zeker deze af met 15A. Let op dat je goede connectors gebruikt en zorg voor een goede massaverbinding. Slechte connectoren en verbindingen kunnen bij deze stromen zo heet worden dat het gevaarlijk wordt. Succes!

Paul

dylantje (0), 19 jaar geleden

he fijn bedankt maar wat bedoel je met connectors? en zeg jij dat ik de draden het beste rechtstreeks van de accu af moet halen of zeg je ergens via het zekeringskastje? en heeft er iemand ook ervaring met een inverter [omvormer van 12v naar 220 ? ] bvd frank

Paulus8636 (0) PRO, 19 jaar geleden

Hoi, Ik bedoel goeie stekkertjes die je gebruikt om de boel aan elkaar te knopen. Je kunt de draden het beste rechtstreeks op de accu aansluiten. Let dan wel op dat je de koelbox uit zet als de motor niet loopt. In een uur ofzo is de accu vaak zo ver leeg dat de auto niet meer start. Een oplossing hiervoor is bij de accu een relais te plaatsen in de draad naar de plug. Contact 30 aan de plus van de accu (via de zekering) en contact 87 naar de plug in de kofferbak. De spoel van het relais (aansluiting 85 en 86) sluit je dan aan tussen de "D" aansluiting van de dynamo en massa. Als de motor draait en de dynamo levert spanning wordt het relais ingeschakeld en krijgt de koelbox spanning en stopt de motor dan wordt de koelbox uitgeschakeld. Inverters, wat wil je ervan weten??

Groeten,
Paul

dylantje (0), 19 jaar geleden

he bedankt voor je info. maar zou je mij dat schema kunnen mailen ben wel redelijk handig maar als ik een schema zie word het iets duidelijker en maakt dat verder niet uit welk reails dat is? inverter werkt dat goed? is dat gebonden aan een soort merk accu? kan dat op mijn v 40 ? risico's ? weet je een merk of een goede inverter? bvd frank.mie@zonnet.nl

Paulus8636 (0) PRO, 19 jaar geleden

Schema mail ik je. Gewoon een standaard autorelais. bv. Hella 12V 30A. Die zijn goed. Wat wil je met die inverter voeden en hoe lang?

Groeten,
Paul

dylantje (0), 19 jaar geleden

bedankt. een waterkokertje voor baby voeding ofzo? frank]

Paulus8636 (0) PRO, 19 jaar geleden

Een waterkokertje voor babyvoeding en flessenwarmers kun je ook kopen voor 12V. Loer maar eens naar binnen bij de Halfords. 220V inverters die een waterkoker voor 220V (meestal 1500 - 2500W) kunnen laten werken kosten een lieve duit en je accu is in twee minuten helemaal leeg. Dit vermogen kun je met de auto niet leveren. Een klein flessenwarmertje voor 220V is meestal zo'n 100W en dat kun je met een simpel invertertje aan als deze minimaal 100W kan leveren. Wel opletten. Meestal geven ze 150VA en 75W voor een inverter. VA en W is niet hetzelfde. Dus kies je er een met minimaal 100W (en dus meer VA).

Succes,
Paul

dylantje (0), 19 jaar geleden

he alweer bedankt voor al je moeite ik hoop dat ik je ook een keer kan helpen met iets. houdoe frank

dylantje (0), 19 jaar geleden

hoi paulus
ben de hele dag druk geweest met mijn volvotje en heb het voor elkaar. MAAR zat een foutje in jouw shema [ denk ik] ik moest niet de grote plus draad hebben maar de laatindicator draad? denk[hoop ik. klopt dit? want het werkt nu wel goed nu maar mijn vraag is, gebruik je die draad die dus op 86 uitkomt alleen voor een stuur stroompje of is dit ook een voeding? want het is maar een dun draadje die van de dynamo af komt? verder is het een super oplossing als dit draadje geen probleem is dan. heel veel dank verder mvgr frank

Paulus8636 (0) PRO, 19 jaar geleden

Ha Frank,
Die draad op 86 is alleen een stuurstroompje. En B+ en D+ niet met elkaar verwarren. Het wil per merk dynamo ook wel weer eens verschillen. Je moet in ieder geval het dunne draadje hebben van de laadindicator.

Succes,
Paul

dylantje (0), 19 jaar geleden

ja ik had die d niet gezien.maar ik heb vraagbaak van de v40 daar stond in welke draad van de laadindicator is. maar hij werkt nu dus hoop dat het goed gaat. mvgr frank

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.