Volvo 440: 440, LPG; slaat af tijdens snelwegritten

Bouwjaar: 1994, Brandstof: LPG, Motorcode: B18U

Goedemorgen,

ik heb een probleem met mijn Volvo en hoop dat er iemand is die mij hiermee kan helpen. Ik zag al een topic staan met precies hetzelfde probleem, maar daar zijn geen reacties op gekomen. Misschien deze keer meer geluk.

Tijdens langere ritten op de snelweg (vanaf ongeveer 150 km), vanaf 115 km/u, begint de motor te bokken op LPG. De eerste keer gebeurt dit wanneer ik een auto wil inhalen en mijn knipperlicht aanzet. Knipperlicht weer uit en de motor loopt weer mooi. Een paar kilometer verder is het dan echt raak en houdt de motor op LPG ermee op, eerst enorm inhouden en daarna valt de toerenteller terug naar 0. Afslaan is nog niet voorgekomen, maar dat zal komen doordat er op tijd naar benzine is geschakeld.

Op benzine kan ik op zo'n moment gewoon verder rijden en is er niets aan de hand. Ook wanneer ik op de snelweg niet harder dan 100-110 km/u rijd, kan ik probleemloos lange afstanden op LPG blijven rijden.

Iemand enig idee waar dit probleem gezocht moet worden? Het lijkt me in de electronica te zitten, maar ik kan niet bedenken waar. Uitlezen computer levert geen foutcodes op. Inmiddels zijn vervangen: verdamper, bougies, bougiekabels, verdelerkap en rotor en dynamo.

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Vriendelijke groeten,

Meindert Bouta

mjbouta

Geplaatst door mjbouta (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 440? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

mvdkant (0), 17 jaar geleden

hoe staat het met de klepspeling? is dit onlangs nog gecontroleerd en afgesteld.
moet bij volvo op lpg om de 15000km ( zo uit mijn hoofd )

groet,
martin.

mjbouta (0), 17 jaar geleden

Klepspeling is in januari gecontroleerd, was goed.
Ondertussen wel de electronische afsluitklep op de LPG-tank vervangen (was een suggestie in een ander topic). Het grote nadeel is dat ik niet dagelijks grote afstanden hoef te rijden, dus ik kan komend weekend pas ontdekken of het probleem is verholpen.

In ieder geval bedankt voor je reactie.

Groeten,

Meindert Bouta

gerrit&bagger (0), 17 jaar geleden

ik denk aan de verdamper dat die defect is bij groot vermogen en veel vraag stort deze in.
zogauw u weer daalt in toerental kan hij het weer behappen.
mijn vraag is deze al gecontroleerd??
zijn de vacuum slangen niet poreus of lek.
de elektronica is het niet anders is dat altijd uit of aan ...denk toch echt aan uw verdamper of de lpgzeef in de tank blaas hem een keer af of laat dat doen door een specialist .
lucht in de lpg tank kan ook nog een optie zijn en/of gasvorming in de tank(zg blauwe gas)
draai het ontluchting's ventiel eens open tijdens het tanken de volgende keer en als daar witte damp uit komt sluiten.
hoor uw resultaten wel

Beem (0), 16 jaar geleden

Hoi Meindert,

heb jij inmiddels het probleem gevonden? heb namelijk het zelfde probleem en ben er nog niet achter wat het probleem is.

Gr,
Michiel

mjbouta (0), 16 jaar geleden

Ha die Michiel,

ik moest even terug zoeken waar je precies op doelde. Ik heb het weer op een rij. Mijn auto hield in op LPG tijdens gebruik knipperlicht. Alles doorgemeten, geen resultaten.

Ik had via problemcar een paar suggesties gekregen, massakabels controleren, gastank vervangen en verdamper vervangen/ reviseren.

De eerste 2 hadden bij mij geen effect, toen toch de verdamper maar verwijderd. Zit bij mij onder het linkerschutbord, aan de voorzijde van de auto. Verwijderen is niet moeilijk, maar de voorbumper moet er wel onder weg. Toen dat geslaagd was, verdamper maar open gehaald. Bleek het membraam volledig verstopt met olie/ prut dat met de koelvloeistof meekwam. Daarnaast was het membraam gescheurd, waardoor ik samen met LPG ook op koelvloeistof reed. Wel lekker goedkoop, ik reed gemiddeld 1 op 9,5.

Membraam overgezet uit een andere Vialle verdamper (er zijn reviesisets te koop bij LPG-boeren en via volvo440.nl-forum), alles goed aangedraaid en weer onder de auto gehangen. Probleem is nu compleet verholpen, rijdt weer goed, alleen het verbruik is nu terug gevallen tot 1 op 8 krap aan.

Zodra ik daar zin in heb, moet ik de afstelling dus nog veranderen. Ik heb alleen weinig trek in het weer verwijderen van de bumper en lampen. Dus neem het maar voor lief.

Ik hoop dat dit je verder helpt. Als je nog vragen hebt, reageer maar, direct of via problemcar.


Groeten,

Meindert

wpee (0), 16 jaar geleden

Wat ok wel eens kan, bij een hoog geplaatste verdamper, is dat bij te weinig koelvloeistof de verdamper gaat bevriezen. Dus hou koelvloeistof nivo altijd goed op peil.
Gezien de positie bij volvo zal dit wel niet zo snel voorkomen, het izt namelijk op een lager punt in het koelcircuit, echter te weinig koelvloeistof kan ook de flow naar nul brengen.

Gr Wim

mjbouta (0), 16 jaar geleden

Inderdaad was koelvloeistof bij mij niet het probleem. Het membraam in de verdamper was op/ zeer vuil.

Toch maar naar een LPG-inbouwer geweest om de auto te laten afstellen. Die heeft een kraan in de aanvoerslang richting injectiegedeelte gemonteerd (net als vroeger) en de aanvoer op die manier afgesteld. De auto rijdt nu ruim 1 op 11 en nog steeds niet te arm.
Dit is dus toch een aanrader na het reviseren van een verdamper. Ben al met al zeer tevreden met het eindresultaat.

Groet,

Meindert

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 440 of stel zelf een nieuwe vraag.