hallo ik ben aan een volvo 480 turbo bezig en eerst liep de auto prima maar ineens springt hij niet meer aan.
ik heb wel het stuur signaal van 5v maar krijg geen vonk.
kan de bobine het begeven hebben en hoe kun je zo iets door meten??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De bobine kan je demonteren van de ontstekingsunit door de 2 schroefjes los te draaien. De bobine zit met 2 ronde contactpennen aangesloten op de unit. Deze pennen schuiven tussen 2 verende lippen. Dit is de aansluiting van de primaire spoel.
Als je de bobine los hebt dan kan je tussen de 2 ronde pennen de primaire weeerstand meten; deze moet ca. 0,5 ohm zijn. 1 pen is de +, de andere de -; staat erbij. Tussen de - en de aansluiting voor de bobinekabel kan je de secundaire weerstand meten; deze moet ca. 7,5 Kohm zijn.
De ronde pennen en de verende lippen willen wel eens geoxydeerd zijn. Ook is vaak de toerentalsensor defect; deze zit bovenop het vliegwielhuis; een beugel met 2 boutgaten en een zwarte kabel; zit rechtstreeks op de ontstekingsunit aangesloten. Meet hiervan ook de weerstand: 160-180 ohm.
Tenslotte wil de unit zelf nog wel eens stuk gaan; meestal een printbreuk. Kan je testen door b.v. een stuk afgeknipt kachelslang tussen de dichtgekitte achterkant en schutbord te klemmen.
bedankt voor je reactie fjikse heb het gelukkig gevonden de motor mangage ment stond onder water
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 480 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar