Sinds enkele maanden heb ik problemen met het leeglopen van de (nieuwe) accu. Diverse malen is de auto voor langere tijd in de garage geweest, echter na twee weken thuis is hij niet meer te starten omdat er te weinig spanning is op de accu. Afgelopen jaar hebben we er 2000km mee gereden, na een behoorlijke revisiebeurt.
Als de motor loopt, dan is er voldoende spanning, ook nu nog loopt bv de klok nog. Echter als hij wat langere tijd stilstaat, dan is er niet voldoende stoom om de startmotor rond te krijgen.
Ik heb het idee, dat ergens een lekstroom is die de accu leegtrekt. De vraag is, hoe kom je er achter waar het probleem zit. Mijn garage kan het in ieder geval NIET vinden.
Uw reacties zijn welkom.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
boven aan de pagina, geheel rechts, staat "zoeken" , klik dit aan en vul in bij trefwoord(en): lekstroom meten.
dan kom je verschillende manieren van lekstroom meten tegen. Sjaak
er zit een verschil in lekstroom en een clandestiene verbruiker.
Is er toevallig laatst een accecoire ingebouwd, zoals telefoon of navigatie, dan zou ik het hier zoeken.
Indien niet, dan ga ik toch denken in de richting van je dynamo, waar een diode kan zijn doorgeslaan, dan trekt hij dus de accu leeg over de dynamo, eea is te meten met eeen stroomtang.
groeten Marcel
De accupoolklem losnemen en tussen de klem en de accupool een amperemeter plaatsen, het verbruik mag maximaal 0,03 tot 0,06 ampere zijn.
Als het hoger is dan 1 voor 1 de zekeringen eruit trekken (en terugplaatsen) totdat de verbruiker gevonden is.
De radio en klok gebruiken meestal 0,01 a 0,02 per stuk.
De te grote verbruikers zijn meestal een universele alarminstallatie of een verkeerd aangesloten radio of extra ingebouwde accessoires.
en als het niet bij de zekeringen te vinden is, blijft de dynamo over, want deze 9is niet gezekerd
groeten Marcel
Enige jaren geleden heb ik met hetzelfde probleem met mijn 480 te maken gehad. Dit bleek inderdaad een lekstroom te zijn.
De dealer constateerde dat er een sluiting was in een draad in of bij de CEM (de elektronische regeleenheid die veel elektrische componenten aanstuurt). Na verhelpen van de sluiting heb ik geen last meer gehad van het probleem.
Dus ik adviseer om aan de dealer te vragen of ook naar de CEM gekeken is.
groeten,
Richard
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 480 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar