Hallo,
sinds enige tijd heb ik startproblemen met mijn volvo940 estate uit 1996. Deze volvo heeft benzine en lpg injectie, turbo en een automatische transmissie.
De koude start is het slechtst. Ik moet zeker 20 sec. starten wil de motor aanslaan. Het makt dan niet uit of ik geen gas geef (zoals hoort) of wel. Bij warme start slaat de motor sneller aan, bij uitzetten en direct weer starten slaat de motor ook direct aan.
Het lijkt me een brandstof-probleem. Dus: injector-druk, brandstofpomp, div. kleppen gecheckt, alles ok. Ook heb ik alle vacuum-slangen vervangen, evenals de bougies en de verdeler.
Vrij snel nadat het probleem begonnen is (langzaam ging hij steeds slechter starten) ging de lambda-sensor stuk, die heb ik vervangen. Indicator op dashboard gaat nu weer uit als de motor loopt.
Een ding vind ik vreemd: uit de bedrading die naar de gas-injectoren gaat komt een 2-aderige kabel die naar een sensor (u-vormige draad) gaat, alleen die sensor ligt gewoon los tussen de injectoren in.... zie ook nergens een gat waar dat ding in zou kunnen....
Als de motor aanslaat loopt deze eerst ca. 5 seconden slecht (lijkt wel 3 cylinders) daarna goed. Heeft dan ook vermogen en rijdt prima, zowel op gas als op benzine. Alleen is soms het stationair ineens erg hoog (1500 toeren), maar bij het volgende stoplicht dan weer normaal.
Kan iemand mij vertellen wat ik verder nog zou kunnen controleren? Of wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
kun je er een foto van plaatsen?
Hoi "toezicht",
de afbeelding: [img]http://www.cily.nl/volvo/sensor.jpg[/img]
Ik heb de sensor met een blauwe pijl gemarkeerd.
Vorig jaar zijn de gas-injectors vervangen, misschien dat het toen fout gegaan is...??
In ieder geval snap ik niet wat voor sensor het is en waar die evt. in moet (heeft wel zo'n rubber kraagje dat je denkt dat die in een gat past....).
Ik hoop dat jij een idee hebt.
ALvast bedankt,
Grtz, 940-fan.
16 jaar
Het slecht starten lijkt mij een probleem van brandstof die IN het spruitstuk lekt (ook) bij silstaande motor.
De 2 meest voorkomende oorzaken zijn:
1: de brandstofdrukregelaar op de brandstofgallerij lekt door naar het vacuumslangetje en zo naar het inlaatspruitstuk !!
2: een of meerdere gas-injectoren lekken door als de motor afstaat !!
Wat betreft de foto: dat kabelttje heeft het (zo te zien) toch wel een keer erg warm gehad !!
Klopt. De brandstofdrukregelaar is echter niet lek, ik heb de vacuum-aansluiting gecheckt, zit geen benzine in.
Ik ga binnenkort alle injectoren bekijken of ze lek zijn.
Heb je verder geen idee waar dat kabeltje voor is? Het rode hoesje wat om de "sensor" zit is inderdaad verkleurd, maar dat kan ook van tegen het motorblok aanliggen komen.
Ik snap maar niet wat voor sensor dat is en waar hij voor dient.....
16 jaar
Ik weet het ook zo niet maar, in de kop zitten (ik dacht 2 sensors) en dat de stekker is van een sensor alleen zijn ze lastig te vinden.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 940 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar