Volvo V40: aandampen van de voorruit

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel

enige tijd geleden is het probleem begonnen dat bij fillerijden mijn voorruit aandampt. airco opzetten en de waas trekt direct weg. ik voel geen vocht aan de vloerbekleding.de wagen staat altijd buiten en na 30 km is het probleem nog niet opgelost. kan iemand mij vertellen waar ik moet beginnen zoeken.(Ik heb geen verlies/vermindering van koelwater)

patrickvc

Geplaatst door patrickvc (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

jan T (10) PRO, 17 jaar geleden

patrick kijk eerst eens hoe de toestand van je interieur filter is en of die niet vochtig is.
is de water afvoer door voor bij je interieurfilter goed zit er niks verstopt zodat het water niet goed weg kan en daardoor je interieurfilter nat wordt.
het lijkt me me tovh verstandig om je filter gelijk tevervangen.

groetjes jan.

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Mestal is vochtige ramen een geval van of de kachel radiator lek, interieurfilter nat door wassen met een hogedrukspuit of verkeerd gewassen, of in het interieur lopend condenswater van de airco, lekkende bak afvoer van de paravaan, welke het water scheid van de aangezogen lucht van buiten
Lekkage via een raamrubber o.i.d. is ook mogelijk.

Cor

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Een lekke kachel radiateur is een kwaal bij deze auto's. Je kan er dan ook van uit gaan dat die lekt. Hou je vast, het is een heerlijke klus waar je bijna een dag mee bezig bent. Als je tenminste een ervaren sleutelaar bent.

Sytze

patrickvc (0), 17 jaar geleden

[quote=jan T]patrick kijk eerst eens hoe de toestand van je interieur filter is en of die niet vochtig is.
is de water afvoer door voor bij je interieurfilter goed zit er niks verstopt zodat het water niet goed weg kan en daardoor je interieurfilter nat wordt.
het lijkt me me tovh verstandig om je filter gelijk tevervangen.

groetjes jan.[/quote]
Beste jan, is het mogelijk dat ik bij dit bouwjaar geen interieurfilter heb? Indien wel, waar kan ik deze dan vinden??

patrickvc (0), 17 jaar geleden

[quote=sytze]Een lekke kachel radiateur is een kwaal bij deze auto's. Je kan er dan ook van uit gaan dat die lekt. Hou je vast, het is een heerlijke klus waar je bijna een dag mee bezig bent. Als je tenminste een ervaren sleutelaar bent.

Sytze[/quote]
Ik heb de aanjager eruit en daar is alles droog, maar ik vond wel een druppeltje aan één van de bevestigingsschroefjes ernaast. Ik vermoed dus dat daar de radiateurkachel zit. Kan ik eventueel met een spiegeltje iets zien, of is er een manier om zeker te zijn dat het de kachel is die lekt. alvorens aan deze inderdaad heerlijke klus te beginnen zou ik wel de onderdelen bij de hand willen hebben.

patrickvc (0), 17 jaar geleden

[quote=patrickvc][quote=sytze]Een lekke kachel radiateur is een kwaal bij deze auto's. Je kan er dan ook van uit gaan dat die lekt. Hou je vast, het is een heerlijke klus waar je bijna een dag mee bezig bent. Als je tenminste een ervaren sleutelaar bent.

Sytze[/quote]
Ik heb de aanjager eruit en daar is alles droog, maar ik vond wel een druppeltje aan één van de bevestigingsschroefjes ernaast. Ik vermoed dus dat daar de radiateurkachel zit. Kan ik eventueel met een spiegeltje iets zien, of is er een manier om zeker te zijn dat het de kachel is die lekt. alvorens aan deze inderdaad heerlijke klus te beginnen zou ik wel de onderdelen bij de hand willen hebben.[/quote]
even foutje rechtzetten. Naast de aanjager zit het radiatortje van de koeling. Ik heb geen interieurfilter waardoor er tegen het radiatortje veel vuil blijft plakken. Het condenswater kan toch nog weg, maar het vuil blijft toch vochtig achter. Ik hoop dat ik het juist heb en hoef dan alleen het vuil te drogen en uitzuigen of wegblazen. (hopelijk geeft dit een oplossing)

jan T (10) PRO, 17 jaar geleden

patrick dat zo goed kunnen dus dat moet je zeker proberen.

groetjes jan.

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik help het je hopen.....................

............tegen beter weten in!

Sytze

Santa (0), 17 jaar geleden

Help IK je mee met hopen, Sytze...!

kale8ball (0), 17 jaar geleden

rook je in de auto, dit kan ook ervoor zorgen dat je ruit van binnen eerder aanslaat. blijft een laagje achter op je ruit van de nicotine.

Santa (0), 17 jaar geleden

Inderdaad, 8ball, dat komt ook vaak voor.
Maar OOK als je NIET in d auto rookt, krijg je aanslag op de binnenkant van de ruiten. Het is daarom verstandig om de ruiten van binnen allemaal heel goed schoon te maken en vervolgens kijken wat er gebeurt. Lekkende kachelradiateuren geven namelijk ook zo'n vieze aanslag op de ruiten, zoals Sytze al opmerkte.

patrickvc (0), 17 jaar geleden

[quote=Santa]Inderdaad, 8ball, dat komt ook vaak voor.
Maar OOK als je NIET in d auto rookt, krijg je aanslag op de binnenkant van de ruiten. Het is daarom verstandig om de ruiten van binnen allemaal heel goed schoon te maken en vervolgens kijken wat er gebeurt. Lekkende kachelradiateuren geven namelijk ook zo'n vieze aanslag op de ruiten, zoals Sytze al opmerkte.[/quote]
roken doet niemand in mijn auto, binnenkant van de ruiten zijn inderdaad al lang niet meer gewassen.
Heb ondertussen toch waterinsijpeling gevonden aan het rechtse achterlicht in het kofferdeksel.????

Santa (0), 17 jaar geleden

Patrick, houd je er wel rekening mee dat bij vochtig weer en een uitgeschakelde airco de ruiten altijd wel willen beslaan...?
Vroeger lagen er niet voor niets altijd van zie sponsjes en zeemleren in de auto's!
Vraag het maar eens aan iemand die ooit in een Kever heeft gereden.......
Indien je airco uit is moet je je klimaat dus op de ouderwetse manier regelen.
Vocht in je kofferbak is natuurlijk nooit goed, kan ook van invloed zijn.

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

mocht de kachelradiateur lekken...... is dit ook te ruiken aan een zoetige geur in de auto.....

Santa (0), 17 jaar geleden

Voor hen die die geur kennen, ja, die ruiken dat wel.
Een leek ziet, ruikt hoort en voelt nu eenmaal wat minder en weet dat ook niet altijd direct te plaatsen.

Geer3469 (0), 17 jaar geleden

maar is het probleem nu al opgelost ?

patrickvc (0), 17 jaar geleden

[quote=Geer3469]maar is het probleem nu al opgelost ?[/quote]
Nog geen oorzaak gevonden.Ruiten zijn nu heel proper(er lag inderdaad een vettig laagje op dat moeilijk te verwijderen was) De kachelradiator heb ik nog niet van dichtbij kunnen bekijken omwille van tijdgebrek en ondertussen andere problemen aan die rotbak (ik betwijfel de denkpiste van de radiator omdat ik geen koelwater moet bijvullen en die geur ook achterwege blijft)

Ik hou je verder op de hoogte, ik heb deze week die auto nog maar 3 keer nodig gehad en het aandampen is hierbij nog maar 1x opgetreden(weersafhankelijk???) Eerst die andere problemen (schokken en roken)

patrickvc (0), 17 jaar geleden

Ik heb een lek gevonden aan het achterlicht, maar het grootste lek kwam van de dichting aan de dakantenne.
(De auto staat al 8 jaar buiten
Dicht gemaakt met cilicone....

Ik rijdt nu al ongeveer een week rond, en enkel deze morgen aan een zijruit lichte dampvorming.
We zaten wel met 3 in de wagen en de laatste die instapte, had eventjes buiten staan wachten in het vochtige weer.
Dus ik denk wel dat dit probleem opgelost is.
(Gelukkig is het dus niet mijn kachelradiator.)

Bedankt allemaal om mee te helpen zoeken.

patrickvc (0), 17 jaar geleden

Ik krijg nog steeds water in de beide achterlichten. Ik had de lichten gedemonteerd, de dichting was nergens gescheurd, maar heb toch aan beide zijden van deze dichting siliconen gedaan. Nu heb ik nog steeds water in de blokken. Het "glas" is niet gescheurd, dus moet er water tussen de behuizing(met spiegels) en het "glas" komen.
Dit krijg ik echter niet uit elkaar. Het aandampen van de voorruit is echter opgelost door het afkitten van de dakantenne, maar er is nog damp aan de achterste zijruiten en de rechter achterdeur. Bij het openen van de achterklep drupt er water uit de lichtblokken (kontaktpunten van de lampen beginnen ook al te oxideren)

Weet er iemand hoe ik het "glas" kan demonteren zonder stukken te maken of wat kosten nieuwe lichtblokken?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.