Volvo V40: aandrijfas uit versnellingsbak getrokken links voor.

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16v

Afgelopen week is mijn fuseekogel uit de draagarm geschoten, dat was gelukkig bij het in parkeren.
Ik reed achteruit en toen schoot hij eruit, nu heeft hij de aandrijfas uit de versnellingsbak getrokken en alle olie is op straat gelopen.
Als ik het nu bekijk lijkt het erop dat de as uit de homokineet is getrokken, die hangt dus nog aan de bak.
NU heb ik een vraagbaak en zie ik een borgring zitten die de as aan de homokineet borgt.
Die is er waarschijnlijk afgetrokken, hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Is het verstandig om de homokineet er ook af te halen? en misschien met een magneet die ring zoeken!
En waar moet ik op letten, zit er bv een keering ergens?
De aandrijfas lijkt verder wel goed dus geen beschadigingen, heb trouwens een compleet nieuwe draagarm gekocht met fuseekogel.
Hoop dat iemand kan helpen, alvast bedankt.

adrikemper

Geplaatst door adrikemper (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

kaleido 1 (1855) PRO, 12 jaar geleden

Zoals je schrijft zit de homokineet nog in de bak en zou de as uit de homokineet geschoten zijn.
Als je het uiteinde van de as bekijkt zit daar nog wat op (een fork ) of kijk je alleen tegen spiebanen aan met aan het uiteinde een groef die rond loopt, daar hoort een borgring in tezitten om de as vast tehouden aan de homokineet.
Als je alleen spiebanen ziet en de borgveer is weg , zit deze achterin de homokineet.
De homokineet zit nog in de bak?
Maak anders even een foto maakt het geheel wat duidelijker.
Homokineet en as zou ik in iedergeval onder de auto uit halen en dan inspecteren en delen eventueel vervangen en dan weer terug plaatsen, de borgveer op zoeken e. d.

adrikemper (0), 12 jaar geleden

Ik heb net gekeken, en het deel van de homokineet zit nog aan de as (die 4 kogels).
Als ik het zo bekijk kan ik een plaat loshalen met 3 bouten, daar hangt de stofhoes aan.
Wat ik mij afvraag is waar de homokineet zit? zit die achter die plaat in de bak? bij mijn vorige auto (vw bora) ging er geen as de bak in maar monteerde je die uitwendig aan de bak.
Mijn plan was ook al om de hele as er tussenweg te halen voor inspectie, hij staat bij mijn schoonouders voor de deur.
Dus denk dat ik de aandrijfas verwijder en de nieuwe draagarm monteer en dat ik hem dan naar huis sleep, daar kan ik rustig sleutelen in de tuin en niet aan de weg.
In iedergeval bedankt voor de snelle reactie en hoop dat je mij nog verder kan helpen.

kaleido 1 (1855) PRO, 12 jaar geleden

De 4 kogels die nu nog op het uiteinde van je aandrijfas zitten is je homokineet , deze vallen in 4 banen van het gedeelte wat nu nog op de bak zit .
Als je de hele aandrijfas verwijderd dus ook uit naaf /remschijf kun je waarschijnlijk niet meer de auto verslepen omdat het voorwiellager dan niet meer bij elkaar gehouden wordt.
Aandrijfas demonteren hoes vervangen of is de oude nog heel? goed kijken of alle kogels er nog op zitten en er niets beschadigd/afgebroken is is, eventueel schoon maken de boel weer in elkaar zetten .
Toen de boel uit elkaar schoot heeft de as wel gedraaid dus kans op schade.
Volgens mij wordt de binnenste homokineet gesmeerd door de versnellingsbak olie.

adrikemper (0), 12 jaar geleden

Je hebt gelijk over de wiellagers, daar had ik even niet aan gedacht!
Vroeger sleutelde ik veel aan auto's, maar dat is tegenwoordig niet meer zo.
Ik denk dat je gelijk hebt dat hij gesmeerd word door de versnellingsbak olie, normaal is dat natuurlijk speciale vet.
Zit er verder nog ergens een keering? of dicht hij de bak as op die hoes en de aandrijfas?
En normaal gesproken kan ik de as er weer indrukken in de homokineet in de bak en dan moet het weer goed zijn? haal de as er in iedergeval even helemaal uit voor een inspectie.
Denk ook dat ik gelijk maar een nieuwe hoes bestel, zal wel niet duur zijn en heb de boel nu toch los.
Het zou lullig zijn als ik de boel volgend jaar weer los moet hebben.
Nogmaals bedankt.

kaleido 1 (1855) PRO, 12 jaar geleden

Hoes dicht af op de as.

adrikemper (0), 12 jaar geleden

De hoes staat dus vol met olie normaal?

kaleido 1 (1855) PRO, 12 jaar geleden

Vol is een beetje veel maar wordt gesmeerd door spatsmering, als je de hoes van de bak afhaalt kijk je in een open verbinding , je zei dat de olie uit de bak liep dus dat moet wel.

adrikemper (0), 12 jaar geleden

Oke bedankt, ga van de week even bezig! laat wel even weten hoe het gegaan is.
In iedergeval bedankt tot zover.

adrikemper (0), 12 jaar geleden

Heb de nieuwe draagarm er onder, heb de as de bak ingedrukt en ik heb weer een aandrijving.
Heb hem gestart en een klein stukje naar achteren geplaatst, moet alleen de hoes nog goed monteren maar dan moet eerst de klem eraf en vervangen.
Zie verder geen beschadigingen, sleep hem vande week naar huis en ga dan de hoes monteren (aandrijfas/bak) en er nieuwe olie in doen.
Verder is mij de vraag of de homokineet op elkaar ingelopen is of niet? de kans is klein dat de 4 kogels weer in dezelfde zitting zitten.
Maar goed kijk wel even of ik wat kan horen als hij straks weer rijdt.

kaleido 1 (1855) PRO, 12 jaar geleden

Goed bezig, in theorie loopt deze in maar in de praktijk zie ik niet een probleem ontstaan.
Je hebt 25 % kans dat hij op dezelfde plek komt.
Gewoon zorgen dat alles goed schoon is , geen bschadigingen bij de kleinste beschadiging gaat het wel fout ,op den duur.
Succes.

adrikemper (0), 12 jaar geleden

Mijn buurman heeft een eigen garage, daar ben ik ook nog geweest.
Hij zegt ook dat het waarschijnlijk geen problemen geeft, ga even achter olie aan en een klem en dan hoop ik dat het klaar is!
Super bedankt voor je hulp.

kaleido 1 (1855) PRO, 12 jaar geleden

Prettige feestdagen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.