Ik heb een probleem met mijn Volvo V40 t4 uit 1998.
Het probleem is dat mijn auto ineens en zonder duidelijke aanwijsbare reden het totale motor vermogen verliest.
Het probleem heeft zich tot nu toe 2 maal voorgedaan tijdens het rijden op de snelweg. van het een op het andere moment verliest de auto zijn totale vermogen. in alle twee de gevallen met een snelheid van zo'n 120 km en een interessant bijkomend punt is dat op die momenten de brandstof tank nog zo'n 10 liter had. Na een paar minuten stil gestaan te hebben start de auto weer, zij het met minder vermogen maar rijdt in ieder geval weer. daags erna lijkt er wederom niets meer mee aan de hand.
Eerst wegenwacht laten kijken,deze gaf aan bougies te vervangen, gebeurt maar probleem doet zich nog steeds voor. Naar garage geweest en anderhalve week daar geweest. hele checklist nagelopen met mogelijke problemen en oplossingen; computer uitgelezen, niets gevonden.
Iemand een idee wat het kan zijn of iemand die dit probleem wellicht bekend voor komt?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Rico,
Ik hoop dat de garage geen 40 uur gezocht heeft in die week. Dat zou ettelijke duizenden euro's kosten.
De tijdelijke storing heeft zich (nog (maar twee keer heeft voorgedaan? En verdwijnt weer.
Een elektrische fout in de bedrading van de injectie en de ontsteking, alsmede de componenten ervan zouden een foutmelding hebben gegeven.
alleen een elektrische fout in het gedeelte wat niet door de ECU wordt gecontroleerd blijf dan over.
Een veel grotere kans is dat er een tijdelijk gebrek aan brandstof is ontstaan.
Dit kun je op het moment van de storing alsvolgt vaststellen, en zodoende ook uitsluiten om gericht verder te zoeken.
Sluit een klein lampje aan op de +12V van een injecteur, is ook de +12V van de bobine, en nog wat meer componenten.
Sluit ook een klein lampje aan op de + 12V en ook op de - van de brandstofpomp.(hiermee kun je eventueel wachten tot je zeker weey dat de brandstofvoorziening de oorzaak is.
Monteer met een T stuk een manometer (10 bar) op de brandstof toevoerleiding zo dicht mogelijk bij de brandstof galerij (injecteurs.)
Zorg dat de lampje(s) en de meter in de auto af te lezen zijn.
Ga nu de auto gebruiken en wacht af.
Op het moment van de storing zal er een lampje uitgaan of de meter helemaal terugvallen. Het zoekwerk is daardoor nog maar 1/3 geworden.
Als alles hetzelfde blijft is het toch wat anders, ook die mogelijkheden zijn beperkt.
Omdat ik een gebrek aan brandstof vermoed, ga ik daar op door. Het lampje blijft branden. (geen electrische fout) de druk valt weg.
De pomp loopt vast of is inwendig stuk.(schotjes draaien niet mee) of er is een verstopping.
Er drijft iets in de tank of in het filter of in de leiding van achter naar voor. Door de meter te verplaatsen naar de tank kun je nog meer uitsluiten.
Denk erom de massa van het proeflampje ook rechtstreeks op de pomp aan sluiten
En als je genoeg brandstof in de tank hebt zitten is er niets aan de hand?
Is de brandstofpomp er ooit uit geweest of vervangen? Kan zijn dat deze er niet goed terug gemonteerd is(moet een bepaalde stand hebben) en dan klopt je brandstofniveau ook niet helemaal.
Controleer dit allereerst.
Ik dacht dat je bij deze modellen brandstofdruk kan meten net voor je brandstoffilter (links achter onder de auto) en bij je brandstofrail.
Controleer de brandstofdruk bij goed draaiende motor dus met vermogen en als deze weinig vermogen heeft.
Dag Cor en Herman,
Ontzettend bedankt voor jullie snelle reacties en analyses van het probleem!
Ik ga de aangedragen oplossingsrichtingen uitproberen en kom er daarna meteen op terug!
Fijne kerstdagen en nogmaals hartelijk dank!
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar