Volvo XC70 2003: Abnormaal veel rook/damp na koud starten

Bouwjaar: 2003

Hallo,

Ik heb sinds kort een xc70 diesel D5 geartronic.

Bij koude morot, als ik net gestart heb en een kilometer gereden heb en de motor weer uit zet komt er abnormaal veel damp rechtsonder de motorkap vandaan.

Navraag bij Volvo leert dat dat mogelijk met de standverwarming te maken zou kunnen hebben maar ik heb het gechecked en de standverwarming staat uit. Zowel de timers als de directe standverwarming.

Zodra ik de motor uit zet komt er wel een ventilator in werking die een tijdje na blijft staan blazen. Ook lijtk het erop dat deze ventilator de enorme damp produceert. Het gaat om grijze rook en ruikt heel erg naar dieseluitlaatgassen.

Weet iemand of dit normaal is bij koude motor? Het gaan om zoveel rook/damp dat dit zelfs vanaf de andere kant van de straat te zien is.

Kan ik hiermee door blijven rijden of klopt er iets niet? Alvast bedankt voor het antwoord.

Groeten van Roland

Kwek

Geplaatst door Kwek (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo XC70? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

snoek (0) PRO, 18 jaar geleden

bij lage buitenthempr. werkt de standkachel ook als bijverwarming om de motor sneller op thempr. te krijgen
werkt dus buiten de schakelaar om en zal als je de standkachel weinig gebruik ook wel iets roken.

Kwek (0), 18 jaar geleden

Aha dus om die rook weg te krijgen kan ik beter de standkachel wat meer gebruiken? Het gaat echt om behoorlijk wat rook dus vandaar dat ik even zenuwachtig werd.

Het zijn dus geen ernstige dingen merk ik al.

Misschien dat jij ook antwoord hebt op het volgende probleem:

Als ik accelereer lijkt mijn geartronic soms over te schieten. Oftewel even met heel hoog toerental onbelast draaien. Ik heb dat eerder gehad met mijn Land Rover en toen deed ie dat de hele tijd bij het overschakelen van 1 naar 2 en 3 en toen bleek de automaat aan revisie toe (Na slechts 2 jaar dienst) maar omdat het hier slechts af en toe is , is dit wat anders lijkt het. Enig idee???

volvoxc90 (0) PRO, 18 jaar geleden

De standkachel zit links onder de bumper van de bestuurdersplaats af gezien. Ik ben er niet van overtuigd dat de standkachel bij koude tempraturen wel inschakeld als direct start uit staat.

Vraag 2 ik zou de bak laten spoelen dit verhelpt veel problemen de olie kan goed zo zwart zijn als roet. Geartronic is leuk maar ik zou het alleen gebruiken als het echt noodzakelijk is.

Kwek (0), 18 jaar geleden

Hallo Volvo xc90

De rook en blauwe uitlaatgassen kwamen rechtsonder bij de voorwielen vandaan. Dat is dus niet in de buurt van de standkachel en zou het misschien toch iets anders zijn :(

mbt de geartronic. Ik gebruik het sequentieel schakelen ook nauwelijks. Normala gesproken rij ik gewoon op de automaat stand D en daarbij doet zich af en toe ook dat hoge toerental voor. Voornamelijk als ik weinig gas geef maar toch accelereer. Het lijkt een soort beveiliging van de bak of zoiets temeer omdat ie het slechts heel af en toe doet.

volvoxc90 (0) PRO, 18 jaar geleden

Hoi,

wat die rook betreft kou ik niet kunnen zeggen aan die kant zit de motor en heb dus geen idee? Je hebt het over een ventilator die begint te draaien? Dit zal waarschijnlijk de koelfan zijn en is normaal i.v.m. koelen van de koelvloeistof of koelen van de droger van de airco. Als het komt als je 1 kilometer gereden hebt vind ik het wel vreemd. ( is er een nieuwe koelfan in de auto gekomen indien dit noodzakelijk was?) Ik zou dit toch even laten checken bij de dealer wat de rook en blazen van de ventilator is.

Wat de automaat bak betreft zou ik in ieder geval de bak laten speolen met automaat olie zeker als het ongeveer 100.000 km heeft gelopen. het is niet normaal dat de bak slipt zo als jij het omschrijft.

Kwek (0), 18 jaar geleden

Het is inderdaad een soort ventilator. Het lijkt de blower die nadat de motor kort gelopen heeft uitlaatgassen weg wil blazen. Gisteren was dit zelfs zo heftig dat er veel blauwe damp mee kwam zetten. Ik zal het idd zsm laten checken.

mbt de automaat. Ik zal dit inderdaad zoals jij zegt laten spoelen met automaatolie. Ik heb het vandaag weer een paar keer gehad. Er is alleen geen peil op te trekken wanneeer ie dat doet ..

Bedankt voor je antwoorden.

volvoxc90 (0) PRO, 18 jaar geleden

Zoals jij de klacht beschrijft van het roken kan ttoch van de stand kachel komen. Ik had dat vandaag ook met een auto waarschijnlijk doordat de kachel weining of nooit gebruikt is geweest want later was het stukken minder tot een klein beetje wat je niet eens meer ziet als je er niet op let.

Dr-D5 (0), 18 jaar geleden

Zitten de nippels van de retourleidingen wel GOED vast op de verstuivers? Zo nee, dan is waarschijnlijk het kleppendeksel een dieselzwembad. En dan zal de diesel over het uitlaatspruitstuk+kat en over de turbo gutsen. Hetgeen mij bijna een D5 kostte.

Even de motor-afdekking eraf halen en je weet het.

Kwek (0), 18 jaar geleden

Hallo Allen,

Excuses voor de late reactie. Ik ben bij de dealer geweest voor het roken en de automaat.

Het roken houden we toch op de standkachel. Hij rookt gewoon stuken meer als ik gewend was. Ik heb nooit eerdre met een standkachel gereden , maar hij lijkt inderdaad automatisch bij te springen bij koude motor...

Mbt de automaat: Softare is een week geleden vervangen. De laatste update is erin gegaan en geen problemen meer gehad sindsdien. Hij rijdt ineens ook een stuk soepeler.
Bak spoelen vond de dealer niet nodig en zonde geld terwijl ik er wel expliciet om gevraagd had.

bedankt voor jullie antwoorden.

Groet Roland

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo XC70 of stel zelf een nieuwe vraag.