auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volvo XC70: Onzekerheid pulssignaal XC70 aansluiten navisysteem

Bouwjaar: 2003

Hallo Allen,

Uit de informatie o.a. hier op de site heb ik gehaald dat het pulssignaal in een Volvo XC70 op pin 10 van een stekker onder het dashboard zit. Ik ben hier toch wat onzeker over.

Als je onder het dashboard kruipt, zit er een grijze schakelkast. Is dat de bewuste kast die bedoeld wordt.. en zoja , hoe krijg ik die los en waar zit dan pen 10 want ik kom er niet echt uit.

En tevens .. Is er bij de XC70 een manier om het achteruitrijsignaal eenvoudig aan te sluiten? (zonder een draad te hoeven trekken)

Alvast bedankt .. Roland

Geplaatst door

Kwek (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

hallo ronald...

op pen 10 zou je evt, de puls kunnen meten! (met een led-pen) een achteruitsignaal heb je in het principe niet nodig, we rijden immers toch geen honderden meters achteruit! de tegenwoordige navi systemen zijn daar niet meer zo gevoelig voor! en herberekenen ook veel sneller dan voorheen..

(tenzij de navi orgineel (volvo) betreft dan kan het zijn dat je hem aan moet! sluiten)

paul,

P. Kelder 0
badge

19 jaar

Hallo Paul,

Dank voor je antwoord, echter, ik schiet er nog niet veel mee op. Dat het pen 10 betrof staat overal wel beschreven , alleen de vraag is nu juist of ik inderdaad goed zat op de plek zoals ik die beschreef. En als ik dan inderdaad die grote schakelunit moet hebben , hoe krijg ik die dan los ?

Alvast bedankt voor het antwoord.... Oh ja, het achteruitrij signaal moet altijd aangesloten worden op een navisysteem met name in gebieden waar slechte tot geen GPS dekking is. Je kunt dan eerder het systeem op tilt krijgen..

De vraag is alleen wel waar ik het signaal vandaan haal :-) .. *Grijns*

groeten Roland

Kwek 0

19 jaar

ronald.. hoe het precies zit bij volvo moet ik je schuldig blijven! (hi, ben nl, geen volvo man) daar voor moet je wauter even aanspreken (vaak aanwezig op deze site)

het achteruitsignaal heeft slechts betrekking indien men achteruit heeft gereden! en bij het voortzetten in de juiste rijrichting (dus vooruit) zal het systeem sneller gaan herberekenen! (in de praktijk komt hier echter niks van)

slechte gebieden wat betreft (GPS) bestaan (letterlijk) echter niet!

je bent toch niet in de war met een gsm dekking ?? ;)

paul,

P. Kelder 0
badge

19 jaar

Hallo Paul,

Er bestaat tussen de techneuten nogal wat discussie over het al dan niet aansluiten van het achteruitrij signaal. Zie ook dit draadje in het navigatieforum:
http://www.navigatiehelpsite.nl/Forum/vi...
Vandaar dat ik het risico maar niet neem en het signaal gewoon netjes aansluit. :)

Onder slechte GPS gebieden versta ik Binnensteden met hoogbouw, bossen in de zomer, parkeergarages etc etc. Allemaal niet onoverkomelijk, maar de kwaliteit van het gps signaal laat in veel gevallen toch wel eens te wensen over.

Hoe kan ik Wauter bereiken? Leest hij mee? Het gaat er dus om, om te weten waar ik die pen 10 precies kan vinden en hoe ik die relaisbox loskrijg, mits ik tenminste de juiste relaisbox voor ogen heb.

Inmiddels denk ik dat ik het achteruitrij signaal gevonden heb ik de zekeringkast achter en dat zou eventueel wel eenvoudig te bedraden moeten zijn.

Groeten van Roland.

Kwek 0

19 jaar

wauter lees geregeld mee! roland...

ik verwacht dat hij jou verder kan helpen! mbt, tot het aansluiten puls... (en waar)

paul,

P. Kelder 0
badge

19 jaar

Jij en Roland zitten goed het is inderdaad pin 10 en de grijze schakelkast zo als jij dat noemt. Dat is de CEM en aan de linkerkant zit een lip die je iets kunt wegdrukken en dan iets naar voren en dan naar beneden. ONder in de CEM zit een stekker met een m6 boutje deze losdraaien en dan de sekker losnemen.
Op de stekker zie je dan staan A,B,C, en D je pakt dan D.
Dat blokje moet je uit de blok halen en zie je op de hoek een cijfer staan. D10 zit op de hoek en met bouwjaar 2003 zit er waarschijnlijk een wit draadje in. Je kunt het dan daar van aftakken.

Wat het achteruitrijsingaal betreft zit er niets anders op om het van de lampen te pakken want een draad trekken naar de schakelaar is zeer lastig enwaar het ergens in de kabelboom zit weet ik echt niet. Ook ik ben van mening dat het Achteruitsingaal niet hoeft ik heb daar nog nooit geen klachten over gehoord en als ik een draad naar achteren moet trekken voor die ene draad vergeet ik het ook.

volvoxc90 0
badge

19 jaar

Hartstikke bedankt Volvo90 !!!!! Ik was vandaag even bij de Volvodealer om een afspraak te maken voor een grote beurt en daar ook even de vraag op tafel gelegd maar zij legden het lang niet zo duidelijk uit als jij ... Ik hoop dat het me gaat lukken !

Hopelijk mag ik gelijk nog twee vragen stellen?

- Ik moet een antenne op het dak plaatsen en daarvoor helaas een gat boren. Als ik de afdekkapjes boven de interieurverlichting voor loshaal lijkt het alsof ik op een stuk plaatstaal direct op het dak zit en daar zonder gevaar kan boren. Klopt dit of is dit een dubbele dakbeplating?

- het navigatiesysteem heeft ook permanente plus nodig. Er wordt aangeraden om dat van de ontsteking af te halen. Kan ik die permanente plus (Dus te allen tijde onder 12v spanning)ook gelijk van die CEM unit afhalen??

Hartstikke bedankt voor je antwoord ... Jullie horen nog van me of alles gelukt is !!!

enne .. Ik rij er nu een paar dagen mee rond , maar wat een wereldcar is het zeg ! :)

groeten Roland

Kwek 0

19 jaar

Hallo VolvoXC90 en Paul,

Vandaag het navisysteem ingebouwd.

Met jullie hulp de CEM unit losgekregen en de bewuste stekker gevonden. Pin 10 stekker D had geen enkele draad zoals ook in de gegevens vermeld werd .. Heb ook pen 10 aangesloten , alleen tot op heden nog geen pulssignaal want zodra navisysteem in een tunnel zit geeft ie onmiddelijk snelheid 0 aan. Ik ga vanavond nogmaals de draden controleren. Hebben julie nog ideeen?

Rest ging goed op een klein aansluitfoutje na wat ik zometeen nog even ga herstellen. Min moest op minpool van akku en niet op min van sigarettenaanstekerplug. Nu houd het systeem nog zn spanning (en dus zn geheugen) niet.

Jullie horen nog...

groeten Roland

Kwek 0

19 jaar

Ik weet bijna (99%) zeker dat het D10 is die een pulssingaal afgeeft.
Is het geen instelling van de navigatie?
Zit dat kleine stekkertje goed in de houder?
Heb je geen fout gemaakt zodat je de draad op de verkeerde locatie hebt zitten door dat je aan het draaien bent met de stekker? Zelf ook een keer gehad.

Moet de antenne door de dakplaat heen?
Dit kun je ook achter de voorruit leggen of wat ik altijd doe op het dashboard klok plakken

volvoxc90 0
badge

19 jaar

Ik heb alle stekkers van de tachpuls nog eens nagelopen. Ik kan er geen fout in ontdekken. Blijft de aansluiting met de stekker over (huil) ... die zal dus nog een keer los moeten om ook daar alles aan te zetten en te controleren. Ik snap er niets van want heb het juist erg zorgvuldig gedaan allemaal.

Ik ben er zelf ook 99% zeker van dat het draadje op de juiste plaats zit, maar zoals gezegd .. we gaan t controleren. Ik heb nog meer dingen die niet echt lekker werken dus t is nog even lekker puzzelen.

mbt die antenne. Het gaat niet om een GPS antenne maar een antenne waarmee met max 50W moet kunnen worden uitgezonden. Daar is niet zomaar even de eerste de beste plakantenne voor geschikt. Inmiddels heb ik het tijdelijk met een magneet plakantenne opgelost. Eerst nog eens serieus over dat gat nadenken.

Ik hou je op de hoogte mbt het puls signaal.

groeten Roland

Kwek 0

19 jaar

Hallo allen,

Het bleek dat het draadje met de tachopuls een ruk had gehad tijdens het terugplaatsen van de kappen. Daardoor was het los komen te zitten in het kabelschoentje en uiteindelijk zelfs afgebroken. Boel opnieuw aangesloten en het werkt !!! Bedankt voor jullie hulp !!

t.a.v. Volvoxc90:
Gat boren tbv antenne heb ik toch nog maar niet gedaan. Gebruik voorlopig kleefvoet antenne. even kijken of dit redelijk werkt.

Ik heb het achteruit signaal (nog) niet aangesloten. De reden is niet zozeer dat ik geen draad naar achteren wil of kan trekken want de navicomputer ligt ook achterin , maar ik kan geen geschikt signaal vinden. Volgens het instructieboekje staat het achteruitrijsignaal op zekering nr 4 maar daar staat permanente plus 12v op. Ik zou het toch wel fijn vinden als het gewoon aangesloten was. Enig idee wat ik nog kan doen?
De bedrading van de achteruitrijlampen is ook niet super toegankelijk.

In ieder geval bedankt voor alles..

Groeten Roland

Kwek 0

19 jaar

Kun je nog lachen als je een lampje moet vervangen.
De achteruitrijdraad gewoon bij de stekker van het achterlicht pakken. Stekker uit het achterlicht pakken en op de stekker meten andere gechikte plaats weet ik niet.

P.S. Als je de auto bij een dealer in onderhoud brengt is er tussen de beurten lamp vervangen of olie tot 1 liter gratis.

Vraag mmaar bij de dealer.

volvoxc90 0
badge

19 jaar

Auto gaat morgen naar de garage voor beurt. Dan vraag ik gelijk of ze het achteruitrijsignaal aan kunnen sluiten want dat is het enige waar ik niet uit ben gekomen. Te weinig ruimte of te zien wel draadje wat is.

bedankt in ieder geval voor alle hulp .. navisysteem werkt fijn maar ik merk toch dat achteruitrijsignaal toch wel erg makkelijk is. Ik laat het nog wel weten hier.

Kwek 0

19 jaar

Achteruitrij signaal kosteloos aangesloten, alles werkt nu naar behoren en ik ben helemaal tevreden.

Kosten voor het vervangen van het lampje zijn echter wel bij de beurt in rekening gebracht haha :D

Kwek 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo XC70 of stel zelf een nieuwe vraag.