Volvo V40: ABS waarschuwing

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 19td

Vandaag tijdens noodstop heeft de abs even gewerkt en is direct daarop de auto beginnen slippen.
Waarschuwingslampje abs is beginnen branden. kontakt af/aan geeft geen oplossing.
Als ik nu een noodstop uitvoer slippen vooral de achterwielen.(vorige week achteraan nieuwe schijven en remmen geplaatst) De sensoren en bedrading zien er nog goed uit, enkel op de voorste sensoren lag wat vuil(magnetisch)Heb deze proper gemaakt meer bied geen uitkomst.
De zekeringen(onder moterkap)van 10 en 50A zijn ok.
Pedaal voelt bij remmen normaal aan.
remmen vooraan zijn ook nog goed, maar niet nieuw. Vermoedelijk is dit de oorzaak waarom de wielen achteraan sneller blokkeren dan vooraan.
Weet iemand misschien iets meer?

patrickvc

Geplaatst door patrickvc (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

ulko (0), 14 jaar geleden

Ik zou hem een keer laten uit lezen, misschien is er met monteren van de achterremmen een sensor beschadigd geraakt.

patrickvc (0), 14 jaar geleden

Vandaag naar dealer geweest. Zou te maken hebben met klep van linker voorwiel (ben foutcode vergeten-dom van mij) Het vermoeden gaat dus naar de regeleenheid van abs. Men ging een offerte opmaken, maar om zeker te zijn moet er nog ong een uurtje uitgemeten worden.
Ergens in een topic las ik iets over bedrading naast radiator. Hier zou oxidatie kunnen ontstaan????

De remtestbank gaf aan dat het linker voorwiel iets minder kracht had, maar verschil was te verwaarlozen.
Nu vraag ik mij af hoe de remkracht tussen voor en achter gedosseert wordt? ik dacht eventueel zonder de abs verder te blijven rijden en uit te kijken naar een nieuwe auto, maar het remgedrag staat mij niet aan.

patrickvc (0), 14 jaar geleden

Heeft er iemand een tekening van het remsysteem. Kan het zijn dat de remkracht-verdeling tussen voor en achter geregelt wordt in de hoofdremcylinder?
1)Als dit zo is, valt dit te reviseren?
2)Als dit zo is, kan het zijn dat, door de slechte verdeling tussen voor en achter-as, de abs veel heeft moeten
werken (remdruk afsluiten/op gelijke druk houden) en hierdoor stuk is gegaan?

Graag antwoord, want de auto is echt niet veilig meer.

patrickvc (0), 14 jaar geleden

Heb ondertussen verder gezocht en zoals in een andere topic beschreven heb ik in de kabelboom onder de radiator een verdikking gevonden van een rode draad.
Bij het plooien ter hoogte van die verdikking, brak de draad door en bleek deze geoxideerd te zijn.
Stukje draad ertussen, afgetaped en alle problemen opgelost. Eerst lampje van (hand)rem uit en na 10m rijden, ook lampje ABS uit. Bij noodstop reageert de auto terug normaal.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.