Mijn V40 1,8 liter benzine uit 2000 heeft het volgende probleem:
- Hij houdt soms spontaan in; eerst heel zelden en nu steeds vaker, vooral bij vochtig weer.
- Het lampje van het motormanagement gaat soms spontaan aan bij het starten; verder merk ik er niets van (loopt verder goed, afgezien van het feit dat ie op noodloop wat minder lekker lijkt te rijden). Lampje gaat soms ook aan als ie inhoudt, maar niet altijd.
Na een aantal keer opnieuw starten gaat het lampje ook weer spontaan uit.
- Als ik afrem blijft het (stationair) toerental soms 'hangen' rond de 1500 - 2000 rpm. Na een tijdje stationair lopen kan ie dan opeens terugvallen naar de gebruikelijke 900 rpm en als ie dat te snel doet wil ie nog weleens afslaan.
- Direct na het starten (en tijdens stationair lopen) wil ie nog weleens afslaan.
Wat ik tot nu toe gedaan heb om dit euvel te verhelpen:
- bougies vervangen
- bougiekabels vervangen
- foutcode uit laten lezen
- luchtmassameter vervangen
Maar allemaal zonder enig resultaat of aanwijzing wat de oorzaak kan zijn.
Ik sta nu op het punt om de bobines te gaan vervangen, maar kan dat invloed hebben op het vreemde gedrag van het stationair toerental?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je hem eerst laat uit lezen bij de dealer dan weet je wat er aan de hand is.
Voordat je onnodig onderdelen vervangt die niet stuk zijn.
Zorg dat je de foutcodes mee krijgt en plaats die hier. Misschien heb je de codes van de vorige keren nog?
Ik ben bij de dealer geweest en er stonden geen foutcodes in het systeem die daarmee te maken kunnen hebben. Op het moment van uitlezen brandde het waarschuwingslampje nu net niet, terwijl het de vorige dag nog wel brandde. (Dat was ook de reden dat ik toen besloot om naar de dealer te gaan, maar tevergeefs dus.)
14 jaar
Welke stonden er dan wel in?
- Iets met de gordelbevestiging bestuurder
- Accuspanning te laag (waarschijnlijk toen ik een jaar geleden de originele accu heb moeten vervangen voor een nieuwe)
14 jaar
Dat zijn waarschijnlijk meldingen uit het airbag-systeem. Jammer dat de motor de foutmelding niet bewaard.
Het in toeren blijven hangen heeft mijns inziens niets me de bobine(s) te maken. Ik denk dan eerder aan valse lucht.
Een gescheurde slang(etje), poreus of niet goed vast omdat de klem los is of zo iets.
Ik zal hem eerst eens gaan controleren op valse lucht en ook de stappenmotor eens nakijken.
Maar kan dat ook de oorzaak zijn dat ie inhoudt en op noodloop overgaat?
Ook het feit dat het inhouden en waarschuwingslampje erger wordt als het vochtig is, doet me vermoeden dat het een elektronisch probleem is.
14 jaar
Bij mijn volvo van 2000 model 2001 met een 1800 benzine had ik ook een soortgelijk probleem.
Ik ben toen naar XXXXXXX geweest.
Deze hebben na lang zoeken het koolstof filter dat de achter de tankonlucting zit vervangen.
Dit filter was door een of andere oorzaak (vermoedelijk slechtwerkende bezine pomp) vol benzine gelopen.
Daarna liep hij weer als een zonnetje.
Het filter zit ergens achter de voorbumper.
Groetjes Gerrit
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar