close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo V70: accu wordt niet bijgeladen

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2300

Sinds 6 weken heb ik een V70T5 (nieuw model) en nu doet zich een probleem voor. Gister is de auto stil gevallen met de melding accuspanning te laag. Volgens de dealer was de accu kapot, dat leek mij onwaarschijnlijk want er zat pas een nieuwe in. Toch een nieuwe erin gezet en dat helaas zonder resultaat. Binnen 10 km weer de melding dat de spanning laag is. Vervolgens heb ik met en zonder lopende motor de accuspanning/laadstroom gemeten en in beide gevallen blijft hij beneden de 12V. Toch brandt het laadstroomlampje niet. De accu heb ik voor niets vervangen.
Wat kan ik als doe het zelver nu nog doen? Spanningsregelaar testen ? Waar zit die en hoe test ik hem? Hoe test ik de dynamo?

Groet Bert928GT

Geplaatst door

Bert928GT (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Aansluitingen controleren en voltage meten achter op de dynamo.
Indien dat minder dan 12,4 volt is, dynamo vervangen. Regelaar zit in de dynamo.

moderator 0
badge

13 jaar

Als de regelaar of de dynamo zelf kapot is dan moet het laadstroomlampje op het dashboard toch branden?

Bert928GT

Bert928GT 0

13 jaar

Nee hoor......hoeft niet. Als er bijv. in de dynamo een onderbreking/defect zit, kan dat ook gevolgen hebben voor de laadcontrolelamp.

moderator 0
badge

13 jaar

Inderdaad is de dynamo kapot. Toch is het vreemd dat hij met een bijgeladen accu vrijwel meteen weer de melding "accuspanning laag" geeft en wat ik helemaal vreemd vind is dat de temperatuurmeter niet stijgt en de ventilator na het afzetten van de motor ,ook al is die nog koud, toch een tijd nadraait. Dat zou een gevolg van de lage boordspanning kunnen zijn. Klopt mijn redenatie een beetje? Er komt nu sowieso een andere dynamo in

Groet Bert928GT

Bert928GT 0

13 jaar

Nee, je dynamo moet nu hard werken om alles aan de gang te houden. Hij krijgt daarbij de accu niet op de gewenste spanning maar wel de andere componenten aan de gang. De verbruikers gaan als het waren voor en als laatste de accu. Bij afzetten gaat die procedure voort. De ventilator draait waarschijnlijk voor het drogen van de verdamper.

Highway 640
badge

13 jaar

Vind het vreemd van de garage om te zeggen accu stuk een auto valt niet stil op een slecht accu, en dan nog had de garege de accu altijd nog kunnen testen, vind het een beetje nalatig

jan5047 0
badge

13 jaar

Het was de Volvo dealer die de diagnose kapotte accu heeft gesteld, ze hebben hem wel getest zeiden ze. Vreemd blijft dat de nieuwe accu in no time weer leeggetrokken is, van andere auto's weet ik dat ze makkelijk 100km rijden zonder dynamo. Ook vreemd is dat beide voorlampen gesneuveld zijn en dat nu de temperatuurmeter laag blijft staan en de koelfan nadraait terwijl ik geen airco aan had, er kan misschien ook nog een piekspanning geweest zijn door deen kapotte spanningsregelaar. Een lage boordspanning is iets waar deze auto dus echt niet tegen kan, meteen gaat een hele kerstboom aan waarschuwingslampen branden die weer verdwijnt zodra de spanning goed is.
De voorlampen heb ik vervangen en geven geen problemen nu. Het kan ook nog allemaal toeval zijn natuurlijk. Volgende week maar even een ruildynamo laten monteren. Zelf kan ik het even niet doen omdat mijn andere auto voor winteronderhoud in mijn garage staat en buiten sleutelen is me te koud en bovendien zie ik zo snel niet hoe de multiriem los moet en heb ik ook nog eens geen handboek.
Hopelijk is het met alleen een dynamo allemaal opgelost.

Groet Bert928GT

Bert928GT 0

13 jaar

Hoe wordt de multiriem ontspannen? Mijn andere auto's hebben zo'n ding niet.

Om de dynamo eruit te halen moet ik volgens mij de multieriem ontspannen en de stuurbekrachtigingspomp opzij leggen/optillen. Ook de buis van de intercooler moet even weg en dan is het toch ver bekeken en kunnen de 2 bouten van de dynamo los. Dat moeten toch al meer mensen gedaan hebben?

IEMAND KAN TOCH ZEGGEN HOE DIE MULTIRIEM LOS MOET EN WAT ER VERDER LOS MOET OM DE DYNAMO ER UIT TE HALEN.

Groet Bert928GT
Hoe wordt de multiriem ontspannen? Mijn andere auto's hebben zo'n ding niet.

Om de dynamo eruit te halen moet ik volgens mij de multieriem ontspannen en de stuurbekrachtigingspomp opzij leggen/optillen. Ook de buis van de intercooler moet even weg en dan is het toch ver bekeken en kunnen de 2 bouten van de dynamo los. Dat moeten toch al meer mensen gedaan hebben?

IEMAND KAN TOCH ZEGGEN HOE DIE MULTIRIEM LOS MOET EN WAT ER VERDER LOS MOET OM DE DYNAMO ER UIT TE HALEN.


Jullie zien dat ik toch overweeg om het zelf te doen

Groet Bert928GT

Bert928GT 0

13 jaar

Bert, steeds dezelfde vraag stellen heeft geen zin...
Wanneer iemand het weet zal hij dat vertellen, maar je zal wat geduld moeten hebben.

Moderator Problemcar.

Hans4040 1240
badge vip badge

13 jaar

Juist omdat er niemand reageert heb ik er een apart onderwerp van gemaakt. Ik vroeg met name gericht naar de multiriem, zo breng ik het beter onder de aandacht. Wat het probleem is weet ik nu, nu gaat het om de aanpak/oplossing. Ik sleutel heel graag zelf, ik mis van de Volvo alleen een handboek, maar goed als je het er af gooit dan zij dat zo. Morgen heb ik de tijd om de boel uit te bouwen, anders moet ik ermee naar de garage.

Groet Bert928GT

Bert928GT 0

13 jaar

[quote=Bert928GT]Juist omdat er niemand reageert heb ik er een apart onderwerp van gemaakt.
Groet Bert928GT[/quote]
Geduld is een schone zaak. En iedereen die reageert doet dat vrijwillig en is tot niets verplicht.
Je had de auto ook weg kunnen brengen naar een herstelbedrijf. Dan was het probleem reeds opgelost geweest.

moderator 0
badge

13 jaar

Bert, zoals ik al zei: je zal wat geduld moeten hebben.
Op dit forum zitten vrijwilligers en die doen dat geheel belangeloos.
Ik heb dat topic verwijdert omdat we geen forum vol dubbele zaken willen.

De manier waarop je bericht #10 geplaatst hebt leidt alleen tot ergernis en dat wil je toch ook niet...

Moderator Problemcar.

Hans4040 1240
badge vip badge

13 jaar

De multiriem kun je op lossen door de spanner te verdraaien. In de spanner zit een groot vierkant gat groter dan het vierkant van de ratel of een torix gat.

Highway 640
badge

13 jaar

Hallo allemaal,

de garages hier in de buurt hadden pas aan het eind van de week tijd en de bedragen die ermee gemoeid waren waren niet misselijk. Bovendien heb ik nogal wat slechte ervaringen met garages. Een auto waar na 100m een wiel vanaf loopt, een nieuwe ruitenwisser die er meteen vanaf valt waardoor mijn voorruit beschadigd is , een te laag oliepeil na een oliewissel enz. Oja, remolie wel op de rekening maar niet vervangen. En dan heb ik het over merkdealers (niet de volvodealer).
Dat heeft er voor gezorgd dat ik nu alles zelf doe. Vanmiddag heb ik de dynamo eruit gehaald en dat was best een klus, hij zit heel ongelukkig bij de V70.

Groet Bert928GT

Bert928GT 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.