Hi iedereen! Ik ben sinds 3 weken eigenaar van mijn eerste auto: Volvo 340 GL Special automaat (CVT). Na een week rijden kwam de auto plotseling stil te staan onderweg. Moest laten slepen naar garage, bleek dat een koppeling doodging, vervangen (500e, maar omdat deze auto mij 400 kostte, vond ik het niet erg). Echter, de koppeling was niet goed afgesteld, namelijk, volgens een ander garage, was er te weinig clearance (ken niet de Nederlandse woord) tussen koppelingsplaat en de drukgroep, waardoor de koppeling ging niet vrij, en na een paar dagen kon ik heel moelijk schakelen direct na het rijden. Verholpen, clearance op 0.9 mm gezet, kon weer schakelen. Maar dan kwam een ander probleem: soms slaat de auto af bij stoppen, en de langer en de sneller heb ik voor dit stop gereden, de meer de kans dat hij afslaat. Als hij niet afslaat, gaat de auto trillen, ook bij filerijden, en als ik op de knop op de versnellingsschakelaar druk, dan stopt hij met trillen en ik heb een gevoel dan alleen dan wordt hij echt ontkoppeld. Nou, ik heb vandaag langs drie garages gereden en ze konden mij niet helpen. Dan heb ik zelf even gekeken en vond dat een klein vacuumslangetje dat van onder de luchtfilter naar de witte plastic splitsing gaat, zat bijna vrij op een kant van luchtfilter. Heb hem dichtgezet, rijdt perfect, niet afslaat... totdat ik naar een snelweg ging. Want toen ik eruit reed en moest voor de stoplicht stoppen, sloeg hij weer af. Maar de grappigste was dat de uitlaat, die lekte al wel een beetje (en ik had al een afspraak met de garage om het te vervangen) ging ook stuk! Uitlaatbuis (de laatste stuk) helemaal los van de demper! Nou, ik kon nog naar de garage rijden met veel herrie, morgen gaan ze alles bekijken. Maar ik wil vragen, misschien weet iemand, of er een relatie bestaat tussen de defecte demper en uitlaat en het afslaan van de motor bij stoppen? Of is het weer een koppelingsprobleem? Of heb ik toch ergens valse lucht in het vacuumsisteem? Wacht op jullie reacties. Groet, Sasha
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een vacuumslangetje is het probleem mits je een cvt heb want dat heb je er niet bij verteld. Gezien je omschrijving heb je een cvt. Als dat ergens vals lucht trekt dan gaan er vreemde dingen gebeuren omdat een cvt ook afremt op de motor. Of je hebt een electriche probleem want je schrijft als je de knop indrukt schud de auto niet en wordt de koppeling wel ontkoppelt.
Net voordat je stil staat moet de koppeling de cvt van de motor ontkoppelen en dat gebeurt dus niet. Het kan zijn dat bij het rempedaal een vacuumslangetje of schakelaar niet goed meer zit door dat tijdens vervangen van de koppeling misschien losgestoten hebben of iets dergelijks.
Laat bij een dealer het vacuum systeem controleren en het electrische gedeelte.
Bedankt voor je reactie! Het vacuum systeem is gecontroleerd, blijkt in orde te zijn en geen oorzak voor het afslaan. Ook nieuwe uitlaat en demper geplaatst, transmissie-olie bijgevuld, motor werkt goed, maar toch trilt en slaat af bij remmen... Dus konden ze geen oorzak vinden en morgen gaan verder bekijken...
20 jaar
Heb je nog problemen met de auto? Meld het me.
19 jaar
Het bleek uiteindelijk de defecte drukgroep van de koppeling, die de eerste keer niet vervangen werd. Nu wel vervangen door de andere garage en de auto slaat niet af!
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 340 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar