Volvo 440: Afstellen nokkenas

Bouwjaar: 1994

Wie kan me vertellen hoe ik de timing van de nokkenas moet afstellen van een 1.8i Volvo/Renault motor.
Ik heb een nieuwe distributieriem gemonteerd maar ben er niet zeker van dat de timing van de nokkenas t.o.v. de krukas nog klopt.

bvdven

Geplaatst door bvdven (80) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 440? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

mvdkant (0), 18 jaar geleden

hier zie je precies hoe de riem moet zitten.
oh-ja, rechtsonderin even klikken dan krijg je een grotere foto

suc6

groet,
martin

Henk Jan4425 (0), 18 jaar geleden

na controle, zoals aangegeven door Martin, de krukas handmatig (met sleutel) draaien en goed voelen of je ergens weerstand voelt waar die niet hoort te zijn, luister ook goed naar een geluid dat er niet hoort te zijn.

volvoxc90 (0) PRO, 18 jaar geleden

je kunt het niet verkeerd doen want op de riem zit een streepje en op de poelie's ook als je die bij monteren bij elkaar legt zit je goed.

bvdven (80), 18 jaar geleden

Ja mooi, maar ik krijg de poelie van de dynamo niet los. Is dit rechtse of linkse draad?

Henk Nobach (0) PRO, 18 jaar geleden

Waarom moet de poelie van de dynamo los? Zit overigens normale draad op.

bvdven (80), 18 jaar geleden

Als je de poelie van de dynamo (ik bedoel overigens de poelie op de krukas die de dynamo aandrijft) niet verwijderd dan kan je het merkteken op de poelie voor de riem niet zien.

Henk Jan4425 (0), 18 jaar geleden

die poelie moet inderdaad los en is erg moeilijk als je er het juiste gereedschap niet voor hebt. je kan de bout met een brander roodgloeiend verwarmen en dan schoksgewijs losdraaien, werkt altijd. een andere oplossing is de poelie te blokkeren door met een schroevedraaier aan de rechterkant van de motor het draaimechanisme te blokkeren (gleuf van ongeveer 2 centimeter).

Beide oplossingen zijn niet zonder risico, maar zo heb ik het al een aantal keer gedaan. Als je het professioneel wil aanpakken moet je een pneumatische ratel regelen.

Na afloop kun je de bout vastzetten met loctide als je er zeker van wil zijn dat hij echt vast zit, je hebt dan 80.000 km later wel weer hetzelfde probleem.

bvdven (80), 5 jaar geleden

.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 440 of stel zelf een nieuwe vraag.