Volvo 440: Black magic

Bouwjaar: 1994

Ja hoor, dat heb ik weer, iets wat eigelijk niet kan.....
Mijn Volvo 440 1.8i loopt erg slecht de laatste tijd. Als ik de bougiekap van cilinder 4 los trek verandert er niets in het (stationair) lopen van de motor; deze cilinder doet dus gewoon niets (bij de drie anderen direct reactie als ik daar de bougiekap los trek).
Bougie vonkt gewoon als ik hem er uit draai en aansluit. Bij controle van ontstekingstijdstip met stroboscoop geeft cilinder 4 dezelfde aanwijzing als cilinder 1 (da's goed volgens mij).
Compressie van cilinder 4 is net als alle anderen (ongeveer 14bar).
Injectie is monopoint.
Nokkenas is keurig.
Inlaat en uitlaat kan ik met de luchtspuit gewoon door heen blazen via het gat voor de bougie (kleppen openen en sluiten dus en in- en uitlaat-kanalen zijn dus niet geblokkeerd).
Timing nokkenas is ongeveer goed; ik moet dit nog in detail controleren, maar alle andere cilinders lopen volgens mij netjes (voor zover je dat kan bepalen bij een slecht lopend blok).
Als ik de verdelerkap een kwart slag verdraai en de bougiekabels een kwart slag terug monteer blijft het probleem op cilinder 4.
En toen wist ik het niet meer.

bvdven

Geplaatst door bvdven (80) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 440? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

buzzin (0), 18 jaar geleden

vonkt de bougie ook als ie op de motor zit aangesloten?
Ik doel eigenlijk op een defecte bougiekabel...
(of bedoelde je met die kwartslag draaien dat je al een andere kabel had geprobeert?)
Een ander iets, maar dat zou iets nieuws zijn, de bougie vonkt als ie een plus en een min heeft, maakt ie goed contact met het blok? (is het niet te vuil waar je hem vast zet?)
Dit is pure speculatie natuurlijk....

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

Waarschijnlijk zuigt de motor valse inlaatlucht inlaatspruitstukpakking lek of een vacuumslangetje oid los.

Hans

volvoxc90 (0) PRO, 18 jaar geleden

het ideen van Hans is goed mogelijk maar ik zou een cilinderlek test doen want het kan goed zijn dat er een klep lek is en een klein lek kun je niet vinden met een luchtspuitje.

Wauter (0) PRO, 18 jaar geleden

Precies. Als er idd alleen wat gebeurt met cil. 4 lostrekken en de kabel is goed, toch de klepspeling controleren.

bvdven (80), 18 jaar geleden

Maar de compressie heb ik gemeten (12 - 14 bar op alle vier de cilinders).
De klepspeling weet ik niet maar ik weet wel zeker dat alle kleppen speling hebben (ik kan de bus met klepstelplaatje die de nok indrukt ronddraaien als de nok de klep niet indrukt) en dat ze goed ingedrukt worden (ik heb de kleppendeksel gedemonteerd en de motor op de startmotor rond laten draaien).
Valse lucht zal ik gaan controleren, maar als dat het geval is lijkt het me sterk dat ik HELEMAAL geen verschil moet merken met de bougiekap wel of niet aangesloten.

Wauter (0) PRO, 18 jaar geleden

klepspeling heeft wel degelijk invloed. Zolang de klep sluit heb je compressie (mits er niets anders loos is), maar verkeerde speling kan wel problemen geven.Uitlaats .40 en inlaat .20!

tijne (0), 18 jaar geleden

jecompressie is goed
je inlaat klep gaat open
je uitlaat klep gaat open
je heb een vonk
dus hij moet het doen dat kan niet anders of je bougy kabel zit toch een breuk in of de bougy is niet goed want wat is de elektrode afstand van die bougy als die te klein of te groot is vonkt hij wel maar heeft hij niet voldoende kragt de vok.

kijk dat eerst is na en of wissel de bougy met een andere cylinder en als dat niks verandet pak dan is een andere kabel.

gr tijne

bvdven (80), 18 jaar geleden

Ik heb het gevonden (met dank aan Volvo sloperij Marans); de pakking tussen de spruitstukken (in- en uit-laat) was kapot en de motor stond dus heftig valse lucht aan te zuigen.
Degene die die pakking er ooit in heeft gezet had of heeeeeel weinig tijd of is gewoon blind want de pakking was helemaal verwrongen gemonteerd waardoor het zelfs nodig was geweest om een nieuw gat erin te drukken met een van de tapeinden.
Probleem nu is hoe de nieuwe pakking gemonteerd moet worden; metalen deel tegen de kop of tegen de spruitstukken.

tijne (0), 18 jaar geleden

staal tegen de kop aan.

gr tijne

bvdven (80), 8 jaar geleden

Helemaal gelukt

Punt (35) PRO, 8 jaar geleden

Bart; Over die montage techniek van de monteur .

Jij ziet dit voor het eerst maar als monteur was dit dagelijks werk . Bij veel merken komt dit voor.

Uitzettingsverschil van spruitstuk en kop zijn de oorzaak.

Door dat schuiven van dat onderdeel krijg je dat rimpel effect.

Als het goed is heb je nu een metalen uitvoering gekregen .

Groet van een AOW er.

bvdven (80), 8 jaar geleden

Helemaal goed

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 440 of stel zelf een nieuwe vraag.