Ik heb een S60 te rijden die heeft een melding van de airbag in de boardcomputer SRS resetten spoed. De dealer heeft nieuwe software ingestoken maar de melding blijft. Er wordt gesuggereerd dat er een nieuwe airbagmodule moet worden gemonteerd. Is er iemand die het kan bevestigen of een andere oplossing aan kan dragen?
bvd Pieter
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ja ook wel eens mee gemaakt maar dan moet storing code inzitten bijvoorbeeld SRS interne storing.
Meschien moet je is vragen wat voor code er in zit.
Helemaal met Wim eens het kan een intene storing zijn. Toch vreemd het komt niet veel voor maar, ik zou het de dealer gewoon op laten lossen want, het is veiligheid en dat staat bij Volvo hoog in het vaandel en dus is er genoeg coulance.
Ik heb de code opgevraagd (ben de eigenaar van de betreffende auto) en deze is als volgt:
DIM 0005 en SRS 00D4
Misschien dat u hier iets mee kunt?
17 jaar
Ben weer iets verder met "het probleem"....na het plaatsen van een aanhanger en de stekker heb ik de knipperlichten geprobeerd. Dit werkt prima, ook bij de aanhanger, maar als ik rechts laat knipperen, knippert het lampje op het dashboard mee (overigens niet synchroon met het klikken van het relais). Als ik links laat knipperen, knippert het lampje op het dashboard NIET mee....volgens mij zit daar ergens de fout in het systeem...
Wie kan me hiermee verder helpen? Waar moet ik het zoeken?
17 jaar
Dim 0005 Controle lamp (rood?)
SRS 00D4 Systeem van SRS contr. lamp.
Alle Codes lijken een beetje richting instrumenten te wijzen.(ook de andere dingen die opvallen)
Oiram
Klopt, er zou volgens de code een storing zijn in een led op het instrumentenpaneel. Vandaar mijn vraag over de knipper indicatie bij het gebruik van de aanhanger.
Weet iemand of bij het op contact zetten van de auto, alle controlelampjes (dus ook diegene rechtsonder voor knipperlichtindicatie aanhanger) even oplichten? Volgens het boekje zou dit wel het geval moeten zijn.
Alle controle lampjes gaan bij mij branden bij op contact zetten, behalve diegene rechtsonder (<- ->), klopt dit wel? Zit daar de fout misschien?
17 jaar
Die heb ik nog nooit zien branden bij een S60 met 13 polige stekker. Dat extra knipperlampje werkt bij een S/V40 alleen bij een 13 polige stekker. Ik heb vandaag een 13 polige onder de auto gemonteerd en zal morgen even controleren of daar een extra lampje knippert.
Ik heb de foutcodes opgezocht en wijzen beiden naar het dashboard. Je kunt proberen om een sw update uit te voeren anders is het gewoon vervangen van het dashboard. Ik denk het laatste omdat je steeds meer klachten krijgt.
Ik kan een ruilinstrument (DIM) voor mijn S60 D5 van YAZAKI krijgen met exact dezelfde code (8637996). Probleem is dat mijn instrumentenpaneel is gemaakt in oktober 2002 en het ruilinstrument ruim een jaar eerder.
Mijn vraag nu is of dit problemen gaat geven of dat eea wel gaat werken na een software update.
(Mijn probleem wordt trouwens veroorzaakt door een "op hol geslagen" digitale klok, waardoorik een foutmelding krijg dat er een led kapot is in het dash. Hierdoor werken mijn airbags ook niet meer en ben ik genoodzaakt door een kapot klokje en nieuwe dim aan te schaffen voor 1200 euro, wat ik dus niet van plan ben.... de dealer kan een ruilinstrument plaatsen (zij wel???) voor zo'n 900 euro incl.)
Wie weet of mijn probleem zo op te lossen is? Kan de ruildim worden "aangemeld" in mijn auto via een software update?
17 jaar
Ja, een ruildim is een dim die door de leverancier is nagekeken en waar de Sw uit is gehaald.
Als de dealer die monteerd krijg je alles in de normale staat terug dus, met de juiste kilometerstand en weet je zeker dat alles normaal werkt.
Volvo heeft een netwerk en dus alles zit gekoppeld zodra je iets plaats wat niet in de auto hoort werkt het meestal wel maar sommige functies niet. Ik bedoel als je een radio koopt van internet of via een sloop zal hij wel werken maar gaat het licht niet mee met de dimmer en stuurbediening werkt ook niet als je dan er een versterker of wat dan ook wil toevoegen zal dit niet gaan. Soms kan het zelfs gebeuren als er een storing in de auto komt je niet weet waar je het moet zoeken om dat er een vreemde eend in het netwerk zit die de boel verstoort.
Je moet het zien als je computer als je daar een printer op aansluit en geen software zal hij het niet doen.
Je computer blijft ook vertellen dat hij een printer heeft gevonden maar niet weet wat hij er mee moet.
Je kunt de dim plaatsen en zal ook werken misscien is er niks aan de hand maar een software update zal problemen kunnen geven en misschien ook niet.
Ik heb daar geen ervaring mee. Als alles goed werk behalve misschien de dimmer en er is verders geen probleem zou ik het ook doen en kun je al mag dat niet altijd de kilometerstand op de juiste stand zetten.
kijk daar voor maar in de krant op zaterdag.
Inmiddels een DIM weten te bemachtigen met exact dezelfde code (bouwdatum scheelt 2 maanden).
Wat moet er na plaatsing precies worden gedaan om de dim werkend te krijgen?
De gegevens vanuit CEM inladen in de nieuwe unit toch? Staat dan de km stand niet automatisch weer in de goede stand?
De dealer zegt dat het niet kan, maar ik weet inmiddels beter......jammer dat ze niet echt meewerken.......
Wie weet wat precies te doen? Ook een software update/reset?
17 jaar
Probleem opgelost. Ruilunit werkt!
17 jaar
Netjes.
Wat heb je allemaal gedaan om de DIM werkend te krijgen.
Kan je dat eens uitleggen, leren we weer wat van, zal nog wel eens vaker voorkomen ze stoppen
die chips nu echt in ieder onderdeel.
Oiram
Als volgt:
via een onderdelenlijn heb ik een ruil DIM (dit is dus een kilometertellerpaneel met boardcomputer, controlelampjes etc, ook wel Driver Information Module genoemd) weten te bemachtigen. Je moet er dan opletten dat je er een hebt met exact dezelfde code als je eigen dim uit je auto (bouwdatum mag iets verschillen). Let op, de Dim moet wel softwarematig "losgekoppeld" worden van de auto waar hij uit vandaan komt, om hem daarna in je eigen auto "in te leren". Dit gaat allemaal via VADIS. De dealer heeft me daar bij geholpen, maar er zijn ook bedrijven die het zelf kunnen (bijv. Rima uit Druten).
De dealer zei dat dit alemaal niet ging werken, dus wel. Een nieuwe DIM kostte 1200 euro en een ruildim 900 euro incl BTW.
Tegen beter weten in dus flink wat geld bespaard. Ik vond het te gek om voor een kapot digitaal klokje (waardoor ik een airbagstoring kreeg, die niet gereset kon worden) minimaal 900 euro uit te geven.
Het kan dus goedkoper!
Probleem blijft dat dit probleem met het klokje vaker voorkomt en niet te herstellen is. Er zal dus altijd een andere DIM in moeten.....maar een nieuwe is dus niet perse nodig.
17 jaar
Prachtig opgelost en zeer leerzaam.
Ik begrijp welke onderdeel wordt bedoeld maar..waar staan de letters DIM voor ?
Vr.groet,
john
17 jaar
John, als je goed gelezen had ;-)
DIM staat voor Drivers Information Module.....
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S60 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar