Volvo 940: Airco compressor loopt vast

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: b230fk

Heb recent de hiernaast omschreven auto gekocht, waarvan airco bij aanschaf defect was.
Laten onderzoeken; condenser was lek; condenser en droger/filter besteld en uitgewisseld.
(zelf gedaan, maar de materialen uiteraard besteld bij de garage die later ging afvullen).

De elektromagnetische koppeling van de compressor was behoorlijk versleten; ook compressor uitgewisseld
(ai; dat was nogal kostbaar...).
Systeem weer laten controleren en laten afvullen. Werkte weer prima.
Sindsdien is er zeer weinig mee gereden.

Afgelopen zaterdag beetje zitten spelen met airco (op zeer lage temp ingesteld) en toen gebeurde het.
Compressor liep vast! (koppeling begon te slippen; begon stof te maken en is nu blauw aangelopen door de hitte).

Na ca. 10 min nog eens geprobeerd, het ging ongeveer een minuut goed en toen liep hij weer vast.
Nu enkele dagen later, werkt hij wel weer goed maar ik durf hem bijna niet meer aan te zetten
(heb de V-snaar nu maar slap gezet, want een verbrande V-snaar is veel goedkoper dan een compressor...)

Wat kan dat geweest zijn? Het is m.i. NIET iets mechanisch in de compressor, want 1. deze was niet echt warm en 2. er zit een thermoswitch bovenop die dan de koppeling zou moeten uitschakelen en 3. na een tijdje deed hij het weer en de airco koelt prima!
Ik zit zelf te denken aan tegendruk door verstopping of waterslag o.i.d..

Kan er iets verstopt zijn of een of andere (overdruk-)sensor niet goed werken?
Waarom van de oude compressor die koppeling zo versleten was weet ik niet, misschien hangt de storing daar wel mee samen.
Of is het gewoon slijtage? Het is een CCOT-systeem, volgens wat ik er over op Internet heb kunnen vinden schakelen die nogal vaak. De km-stand is 275.000.

Groeten, Bert.

dutchbert

Geplaatst door dutchbert (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 940? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

andreas08 (0) PRO, 16 jaar geleden

in het airco systeem zit olie
als er onderdelen vervangen moeten worden dan moet er olie bij gevuld worden
als dit niet gedaan wordt loopt de compressor zonder olie en kan deze defect raken
als dit gebeurt dan moet alle oude olie in het gehele systeem er uit want dan zit er slijpsel in wat terecht kan komen in de nieuwe compressor die korte tijd daarna dienst weigert

Volvo-Specialist (0) PRO, 16 jaar geleden

Bij een kapotte aircopomp (bijv. vastloper of kort daarbij) moet het HELE airco-systeem gespoeld worden, de "grotere" aircozaken hebben daar een speciaal spoel-apparaat voor.
Indien het systeem nu niet gespoeld wordt loopt de volgende compressor binnen de kortste keren weer kapot !!!

En ja,......je airco-compressor zelf is kapotgelopen !!!!

En inderdaad bij (bijna) elke reparatie aan een airco-systeem moet airco-olie (bij)gevuld worden !!!

dutchbert (0) PRO, 16 jaar geleden

Heren, bedankt voor jullie reactie.

Echter, de oude aircocompressor was, voor zover ik kan nagaan, niet uitgevallen.
Alleen de koppeling was verregaand versleten.
Ik wilde de compressor alleen demonteren om de koppeling te inspecteren/vervangen/repareren, maar toen bleken beide wartels (toe- en afvoer) ERG vast te zitten (stalen wartel, alu nippel).

De schroefdraadaansluiting was (of werd, door mijn toedoen) beschadigd,
toen heb ik maar een nieuwe compressor besteld.
De wartel van de toevoerleiding was ook beschadigd, dus toen ook maar een nieuwe leiding tussen droger/filter en compressor besteld (deze was overigens erg lastig te monteren).

De/het droger/filter heb ik volgens de aanwijzingen pas als allerlaatste, vlak voor het vacumeren/vullen, ontkurkt en gemonteerd.
Kortom, vanaf droger/filter tot aan de compressor KAN er helemaal geen rommel meer gezeten hebben in het systeem (ik neem aan, dat het filter inderdaad ook deeltjes filtert).
Die leiding is toch immers een zuigleiding?

O ja, de olie is wel degelijk toegevoegd door het garagebedrijf.
Ook heb ik alle in aanmerking komende O-ringen vervangen.

Het enige wat ik niet heb gedaan is het expansieventiel/orifice tube vervangen, zoals in de montagehandleiding van de compressor stond. Redenen: punt een: die had ik niet en punt twee: ik meende niet dat de compressor (anders dan bij de koppeling) kapot was.

Op dat moment wijtte ik de slijtage van de koppeling alleen maar aan de hoge km-stand.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 940 of stel zelf een nieuwe vraag.