Beste,
Heb ECC op mijn V40. Airco koelt nog goed, maar vraag me af of systeem geen onderhoud vereist. Garagist zegt me dat zolang hij goed koelt er niets moet aan gebeuren. Elders hoor ik dat een airco systeem wel onderhoud vereist. Wie kan me helpen aub?
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Daar zijn de meningen over verdeelt maar ik ben het met je garage eens. Wat goed is goed. Als je airco een muffe lucht in de auto blaast na het starten dan moet je de verdamper tegen schimmels laten behandelen.
Heel erg langzaam verdwijnt het koelmiddel uit het systeem. Na verloop van jaren (5 à 10 jaar) zal daarom de koelwerking aanzienlijk minder worden. Alleen in dat geval is onderhoud noodzakelijk: het koelmiddel moet bijgevuld worden. Dit is niet goedkoop omdat het systeem dan opnieuw getest en gecertificeerd moet worden.
Het beste onderhoud dat een gebruiker kan doen is het systeem ALTIJD gebruiken: daardoor blijven de asjes in de compressor goed gesmeerd. Gebruik je de airco te weinig, dan slijten de asjes erg snel en gaat de airco eerder lekken. En bijvullen is immers duurder dan het méérverbruik met de airco aan. Ook zul je nooit last hebben van kwalijke geurtjes als de airco altijd aan staat. En ja, ook gewoon de laatste meters van je rit aan laten staan, zodat je geen vieze geurtjes krijgt. De verhaaltjes dat je de airco de laatste kilometer uit moet, kunnen naar het rijk der fabelen. Dat verhaal is gebaseerd op de airco's van 2 generaties geleden. De airco's vanaf 1990 ongeveer regelen alles automatisch, tenminste als je inderdaad een ECC hebt.
19 jaar
Dat een airco geen onderhoud nodig heeft is gewoon onzin.
Uiteraard heeft een airco onderhoud, daarom zijn ze van de meeste autos ook kapot.
Een airco loopt langzaam leeg via de afdichtingen.
Dat heeft met de moleculaire dichtheid van het koudemiddel te maken.
Als een airco lagere tijd niet gebruikt word dan drogen de afdichtingen uit.
Waardoor het koudemiddel weg lekt.
Daarom is het in de winter zo belangrijk dat je de airco eens in de maand 10 min laat draaien, teneinde alles werkende te houden.
Eens in de 2 jaar moet de airco leeggetrokken en gevacumeerd en opnieuw afgevuld worden en eventueel het drogerfilter vervangen.
Er word dan smeermiddel en detectie vloeistof toegevoegd om een eventuele lekkage op te sporen.
Het vervelende van een airco is dat tie er meestal mee ophoud op het moment dat je hem het hardst nodig hebt.
Op vakantie met een buiten temperatuur van plus 30 graden en 2 dreinende kids achterin.
Dan is er vaak zoveel koudemiddel weg dat tie zichzelf uitschakeld.
Hoe meer koudemiddel er weglekt hoe vaker de compressor aan zal slaan.
Op het laatst draait tie continu, met als gevolg een stijgend brandstof verbruik.
Het is ook niet een kwestie van even bijvullen want dat werkt niet.
Bij een airco specialist kost het ongeveer 120 euro.
En bij mij was het een wereld van verschil ervoor of erna.
Terwijl de garage zei:als tie koude lucht blaast moet je er niets aan doen.
Maar tussen koude lucht en echt koude lucht zit een behoorlijk verschil.
18 jaar
nu heb ik een v40 uit 98 met airco, doet het prima (wamre lucht blazen heeft ie meer moeite mee) maar hoef ik dan ook bij deze airco niet de laatste 10 min de airco uit zetten?
alvast bedankt groeten gerard
18 jaar
Nou, ik heb een 1.9D van '99 met ECC. Het zou beter zijn de airco continue aan te laten staan, toch vind ik dat niet nodig want tenslote zullen lagers e.d. wel slijten zolang ze draaien. Het is wel belangrijk de airco regelmatig te gebruiken om de zaak soepel te houden en dan is 1x 10 min per maand echt te weinig. Dit werkt juist schimmels in de hand. Beter is dan om bijv. 1x per week gedurende een gehele rit de airco aan te laten staan zodat de verdamper goed kan drogen. Om de 2 jaar de zaak leegtrekken is ook niet noodzakelijk. Normaliter wordt het systeem evt. Jaarlijks even gecontroleerd en bijgevuld. Normaal is dit zo'n kleine hoeveelheid dat je kunt stellen dat je dat ook kunt overslaan. Je moet wel opletten dat de koeling niet minder wordt. Dan zit er mogelijk te weinig koudemiddel in of is de werking ervan achteruit gegaan. In het laatste geval moet het gehele systeem hervuld worden, dus leegzuigen en opnieuw vullen (met olie en fluor). Let op als je zelf gaat hobbyen, er worden geen rubberen afdichtingen gebruikt maar Viton (rubber lost op). Dus verkeerde ringen leidt tot lekkages. Met een U.V. lamp kun je lekkages opsporen, het fluor zal dan al heel snel groen reflecteren. Volgens mij moet je zeker 5 jaar met hetzelfde koelmiddel kunnen doen. Ik had hiervoor een 440 met airco en opnieuw gevuld met nieuwe condensor en daarna 3 jaar en 140.000 km totaal geen onderhoud aan de airco, en geen centje pijn of vermindering van de werking. Zorg wel dat de condensor (voor de radiateur) enigszins schoon blijft. Vervuiling hiervan geeft tevens ook nog een verminderd koelvermogen van de radiateur wegens belemmerde luchtstroming.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar