Storing alarmsysteem V70 R AWD uit 1999 (Laserblue met AT5)
Mijn auto heeft voortdurend een storing aan het alarmsysteem sinds ongeveer twee weken. Op de meest gekke momenten gaat het alarm af. Ik heb de storingen laten uitlezen, de volgende hadden met het alarm te maken:
- VGLA-441 Glasdraad Signaal te hoog
en
- VGLA-312 Sirene Interne accustoring
Volgens de dealer moet ik eerst de sirene vervangen om te kijken of daarmee het probleem is opgelost.
Inmiddels heb ik de alarmunit achter het rechter voorspatbord weggehaald, opengehaald en de accu er uit gehaald. Deze heb ik laten doormeten. Bleek inderdaad dood te zijn. Ik heb 4 nieuwe accus gekocht, aan elkaar gesoldeerd en weer geplaatst. Helaas ging laatst het alarm weer af. De led op het dashboard gaf echter nu na het starten geen foutmelding. Dat deed ie wel; 15 seconden heel snel knipperen na de auto op contact te hebben gezet. Deze melding geeft ie nu niet meer
Inmiddels heb ik de ultrasoon sensoren losgekoppeld en de boel weer getest. De auto ging scherp en na enkele minuten weer het alarm af
Dus waarschijnlijk ook niet de ultrasoon sensoren (toch?) Daarna heb ik de minpool van de accu losgekoppeld. Vervolgens de auto op scherp, de deur met de sleutel losgemaakt, alarm ging af, motorkap los en minpool helemaal van de accu. De sirene ging (zachter) vrolijk verder. Het had er ook geen schijn van dat de sirene van plan was het op te geven. Sterker nog het kreng heeft 5 minuten gejoeld voordat ie uit ging. Minpool dr weer op, auto starten etc. maakte niet uit. Kortom, het lijkt mij dat de interne accustoring nu dus toch verholpen is
Wat me wel opgevallen is dat de laatste tijd na het sluiten van het rechter voorportier niet altijd de binnenverlichting dooft. Je moet de deur echt hard dicht slaan
. Echter toen ik laatst een keer een alarm had bleek de instapverlichting niet aan te zijn van dit portier. Daarom had ik dit als mogelijke oorzaak al uitgesloten.
Kan het nu zo zijn dat de microswitch in het slot als het ware instabiel is en daarom een alarm triggert? Kan ik de oorzaak van een alarmmelding laten uitlezen bij de Volvo dealer? (dus niet alleen een mogelijke storing) Ik meen ergens te hebben gelezen dat de laatste 5 meldingen onthouden worden. Als dit de oorzaak blijk te zijn; hoe los ik het op? Een nieuw slot kost een paar centen dus daar zit ik niet echt op te wachten. Is de microswitch nog gangbaar te maken door hem te behandelen met WD-40 o.i.d.? Ik weet hoe ik het slot er uit moet halen dus dat kan ik zelf doen.
Zijn er eventueel nog andere oorzaken denkbaar die ik in mijn trial-and-error methode ben vergeten? Het kan uiteraard ook de glasdraad melding zijn maar hoe los je dat in vredesnaam op? Ik begreep ook van de Volvo dealer dat deze melding vaak voorkomt en geen alarm triggert
. Ik had al bijna een nieuwe alarmunit aangeschaft voor heel veel geld. Of kan hier toch nog een storing inzitten? Mij lijkt het dat alle V70s I die melding geven; immers na 7 jaar minimaal zijn die noodstroom accus gewoon op toch?
Zucht
.. wie heeft nog goeie suggesties. Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Inderdaad de dealer kan ook de alarm oorzaken uit lezen. Het slot kan misschien een probleem zijn maar dan zou je ook een (bijna) lege accu moeten hebben. Accu leeg gaat het alarm ook af en als het slot blijft hangen loopt de accu leeg. Ik heb geen ervaring met het slot smeren met WD 40. Het er uit halen is niet zo moeilijk als je handig bent en rustig te werk gaat.
Kijk eens bij de acherste zijruitjes of de dopjes er nog goed opzitten van de glasbreuksensors.
Wat ook wel eens problemen wil geven is de kantelsensor koppel deze eens los en kijk wat er gebeurt.
Deze zit onder het koffervloer aan de zijkant (rechts dacht ik) witte blok met gele stekker.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar