Volvo 940 : APK afkeur CO te hoog LPI G3

Hallo, mijn Volvo 940 is vandaag afgekeurd omdat het CO te hoog was. Omdat het een LPI G3 installatie is valt er niks aan te regelen.Weet iemand raad.( PS:auto loopt stationair niet helemaal strak rond, motor trilt een beetje maar loopt verder prima)

Gr,

Bert

Bert1169

Geplaatst door Bert1169 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 940? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

Volvo-Specialist (0) PRO, 18 jaar geleden

Brandstofdrukregelaar (benzine) lekt waarschijnlijk door, even met lopende motor het vacuumslangetje van de regelaar aftrekken. (er mag GEEN benzine uitkomen)
Hoe is het CO op benzine. (maar die heeft een groter regelbereik)

maas6811 (0), 18 jaar geleden

Bougies al vervangen door NGK?
Je kunt idd niks aan het G3 systeem stellen anders dan alleen de software van de LPE opnieuw installeren.
Krijgt je geen 2 branstoffen tegelijk? Kan gebeuren door een "hangend" wisselrelais waardoor er en benzine en LPG wordt ingespoten op een of meerdere cylinders.

Hoe is de conditie van de stationair luchtregelklep?????

Succes,
Thieu.

Bert1169 (0), 18 jaar geleden

Volvo-specialist,het CO op benzine weet ik niet dit moet ik aan de keurmeester vragen of hij dit gemeten heeft. Brandstofdrukregelaar gecontroleerd en lekt niet door.
Thieu, wat is het voordeel van de NGK's en waar vind ik het wisselrelais en hoe kan ik deze controleren op z'n goede werking?

M.vr.gr,

Bert

VG392 (0), 18 jaar geleden

Wat voor gasinstallatie zit er in?
Merk / Type?

Bert1169 (0), 18 jaar geleden

Kees, er zit een Vialle installatie in.

M.vr.gr,

Bert

tinus11483 (0) PRO, 18 jaar geleden

is het een vialle ams ?

Bert1169 (0), 18 jaar geleden

Martijn, hoe kan ik dat zien of het een AMS is?

Gr,

Bert

maas6811 (0), 18 jaar geleden

Hallo Bert/Martijn,
zoals je reeds in je openigsverhaal hebt gescgreven, je hebt een Vialle LPi systeem, is dus gasinjectie.
De wissel relais,(zijn er idd 2) vindt je ergens in de buurt van de accu, maar weet ik niet zeker, ze zijn ca 3x4 cm en 2 cm dik en zwart van kleur.
De werking kun je kontroleren door , wanneer de auto op LPG LOOPT, te luisteren of de benzine injectoren meelopen (tikken).
Luister naar het verschil tussen op benzine lopen(direct na het starten) en op LPG. Je moet dan een duideljk verschil kunnen waarnemen bijv. mbv een stethoscoop/verlengde schroevendraaier.

vwb de NGK bougies, kijk effe naar een type wat voor jopuw Volvo wordt aanbevolen.

Succes,
Thieu

Bert1169 (0), 18 jaar geleden

Thieu, bedankt voor de info. Ik zal het eea controleren. Ik heb trouwens de klepspeling gemeten en bij 3 van de 4 uilaatkleppen was de speling maar 0,05mm wat dus veel te weinig is. Dit wordt woensdag op de juiste waarde afgesteld.

M.vr.gr,

Bert

Bert1169 (0), 18 jaar geleden

Kleppen gesteld maar nog steeds te hoog CO.

Gr,

Bert

Bert1169 (0), 18 jaar geleden

Ik ben gisteren naar Volvo specialist Schreur in Hardenberg (uiterst vriendelijk en behulpzaam voor de doe het zelver) geweest voor hun mening over het CO probleem.Zijn eerste reaktie na het verhaal aangehoord te hebben was meteen, kat kapot. Toch nog maar een keer de 4-gassentest er op los gelaten.Zijn mening over een defecte kat werd hierbij nog een keer bevestigd.Ik heb hem verteld van de kleine lekkage tussen de turbo en het spruitstuk maar volgens hem kon dit nauwelijks invloed hebben.

Een nieuwe kat koste mij 315 euro maar hij had nog een goede tweede hands liggen van een V 40 voor 150 euro. Volgens hem kon deze er ook prima tussen. Zo gezegd zo gedaan. Vanavond de kat van de V40 pas gemaakt voor de 940, dit houd in dat ik de flens van de oude kat heb afgeslepen en weer aan de nieuwe V40 kat heb gelast. Ook de andere kant(stuk pijp) van de oude kat afgeslepen en aan de nieuwe gelast.

En toen weer meten en het resultaat.....................

0 Co!!!!!!!!!!!!!!!

PS(de oude kat was helemaal kapot van binnen)

Toch allemaal bedankt voor het meedenken!!

M.vr.gr,

Bert

Ramon9285 (0) PRO, 18 jaar geleden

Had je mijn maitje niet gekregen???????
Ging over de bewuste Kat

Bert1169 (0), 18 jaar geleden

Nee Ramon, ik heb geen mail van jouw gehad.Je mag het nog wel een keer proberen te versturen. Misschien dat het mis is gegaan door de upgrade van Problemcar.

M.vr.gr,

Bert

Ramon9285 (0) PRO, 18 jaar geleden

Ja,dat denk ik ook,ik had je een mailtje gestuurd en aangegeven dat waarschijnlijk je kat stuk is,maar ok,het is al opgelost!
Ramon...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 940 of stel zelf een nieuwe vraag.