Goede avond,
Ik heb al vele forums doorzocht maar ik krijg toch niet helder hoe het nou precies zit.
Mijn Volvo 940 met Vialle-gas verdamper (verdamp ring voor inlaat spruitstuk) loopt eigenlijk goed op LPG. Heb sinds kort een nieuwe verdamper waardoor die extra goed loopt. Echter, de stappenmotor doet vreemd. Na een stuk rijden blijft die soms lang open staan waardoor de wagen soms een minuut nog op 2000 toeren blijft hangen. Soms zakt die langzaam terug. 1+1=2 dacht ik, kapotte CIS-klep/ stappenmotor. Een andere gehaald, huidige schoon gemaakt. Geen resultaat echter. Zelfde verschijnsel. De stappenmotor heb ik bij deze uitgesloten.
Op benzine loopt de wagen niet echt geweldig. Lambda lampje gaat regelmatig branden, en gaat soms zelfs niet meer uit. De volgende fouten krijg ik
1-1-3 Lambda Integrator boven- of ondergrens
2-1-2 Lambdasondesignaal ontbreekt of is onjuist (deze NIET altijd)
2-3-2 Adaptieve lambdaregeling stationair boven- of ondergrens.
Deze foutmeldingen krijg ik én op benzine én op LPG. Je zou meteen denken, een Lambdasonde die naar zijn grootje is... maar dat weet ik niet zeker. Als stationair de auto onder eht minimum zakt (op benzine) flits even de lambda lampje aan. Dit is voor mij dus nog wel een teken dat de lambdasonde iets meet (geen goede verbranding)
Het volgende vroeg ik me nog meer af, heeft de lambdasonde enige functie als ik op LPG rijdt...?
Soms blijft het toerental ahngen, door dat de stappenmotor open blijft staan.. heeft dit als rede dat de computer foute info van de lambda krijgt en vervolgens foute gegevens door stuurt naar de stappenmotor en dus blijft open staan?
Ik weet het allemaal niet meer....
MVG Jelle
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je de storing krijgt dat het lambdasignaal ontbreekt dan lijkt me dat je ergens een draadbreuk hebt.
Is de gasinstallatie een geregelde installatie (AMS) ?
Dat een 940 van 1991 op gas met een verhoogd stationair blijft lopen is een beetje een producteigenschap.
Dat de lambdalamp op benzine gaat branden ligt waarschijnlijk aan de injectoren die door het weinige (geen) gebruik vervuild/verstopt zijn geraakt.
Als de gasinstallatie goed regelt (indien AMS) en de motor blijft graag verhoogd stationair lopen is de noodoplossing om een benzineregeleenheid van een ANDER MODELJAAR te proberen (tussen 1990 en 1995, behalve 1991).
Dat de lambdalamp even aanflitst bij een te laag toerental is normaal.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 940 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar