Goedendag allemaal,
Probleem duurt al een paar maanden en krijg het niet opgelost. Kocht mijn 440 in mei vorig jaar en heb probleemloos gereden voor circa 30000 km! tot december 2005. Huidige stand is 155000. Ik reed een aantal maal per week 300km per rit. Na circa 150 km rijden begon ie te stotteren, liet 'm even staan langs de weg waarna de reis vervolgd werd. Aantal afgelegde km's tussen de "stotters" werd steeds korter. Heb wat slangen gerepareerd/vervangen, probleem bleef zich voordoen echter niet altijd. Nooit op relatief korte stukken. Gereden snelheid lijkt ook niet van invloed. Geconstateerd gebrek bij de dealer was valse lucht bij spruitstuk pakking. Na APK besloten deze te repareren inclusief voetpakking carb. Probleem is nog steeds daar! Reeds vervangen/gecontroleerd: vacuumaansluitingen, genoemde pakkingen, werking inlaatklep, verdeler/rotor/bougies, luchtfilter. Ik weet het niet meer, wie van u wel?
Alvast hartelijke dank!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De opbrengst van de benzinepomp is te laag, aanvoerslang naar de tank toe een keer doorblazen, kijken of het zwarte potje tegen het schutbord niet verstopt zit en of er niet teveel benzine door de retourslang terugloopt.
Een noodoplossing is (en werkt) om de retourslang af te pluggen zodat er geen benzine meer terug naar de tank kan stromen en alles naar de carburateur gaat. (wel de slang ook afpluggen)
Dank voor de reactie, Volvo-specialist. Gister richting Hilversum geweest na 100km was daar het probleem weer, heb luchtfilter (is recentelijk vervangen) incl. huis verwijderd, waarop ie weer startte. Loopt rauw maar heeft wel de terugreis gehaald. Past dit in uw visie? Heb maandag tijd en ga uw advies uitvoeren hoop op uw gelijk.
Groets Eric
18 jaar
Filter schoongemaakt, leidingen doorgeblazen, bewuste pot op het kopschot gedemonteerd en doorgeblazen (kwam beetje bruine drap uit) en de retourleiding geknepen maar niet helemaal afgedopt. Loopt weer geweldig! Heb 'm flink op z'n donder gegeven voor 40 km en geen enkel probleem. Morgen de grote test, gaan we er weer 150 doen. Bedankt voor het advies.
2 kleine vraagjes tot slot: vanaf de bovenzijde carb loopt er een leiding naar een klein potje tegen het kopschot a.d. bestuurerszijde. daaraan zit weer een leiding vast, deze is loos: waar moet deze naar toe en/of waar is het voor? Na gedane arbeid ging ik testen en moet ik ineens mijn rempedaal 5 cm dieper intrappen om 'm z'n werk te laten doen. Nog een idee of heb ik een volgend probleem?
thanx eric
18 jaar
De leiding en het "potje" zijn onderdeel van de vlotterkamerbeluchting die zorgt samen met de carburateurkoeling (koelvin van de radiateur blijft 20 min. op halve kracht doorblazen) voor een betere warme start.
Is het een B18 KPD nog?
Is de voet van de carburateur vlak of misschien toch krom getrokken?
Dan krijg je dit probleem namelijk ook!
Succes...
@Ramon9285, maar dan stopt hij niet na +/- 50km
Nee,dat is waar,gaat alleen slecht lopen.
Toch iets mis met de benzine toevoer dan,carburateur beluchting?Klepje stuk,als die er nog op zit?
Dank allen voor de reacties, het probleem is verholpen na het uitvoeren van de adviezen van volvo specialist. Zuinig rijden is inmiddels wel verleden tijd. Laat 'm nog even stellen bij de dealer, levert wellicht wat extra km per liter op. Ik heb inmiddels weer probleemloos 500 km gedraaid, moet nu alleen gaan stoeien met het remsysteem, denk een lekkage want de helft van het systeem is volledig foetsie. Groeten Eric
18 jaar
hooi mijn naam is sjors.
en ik heb ook een volvo 440 en ik heb ook die problemen gehad.
maar het is je dinamo.
ben er nog niet helemaal achter, hoe maar het is het wel.
normaal als een dinamo kapotgaat dan blijft je motor wel draaien, en gaat de rest / licht / radio /ed. uit.
maar er zit iet in dat denkt voor die dinamo.
wand ik had het zelf de eene dag schijd me motor er mee uit.
en de andere dag schijd de rest er mee uit.
tog de dinamo vervangen en oke hij deet het weer.
dus ik ga er nog eff mee langs de volvo garage om hem uit te lezen want ik wil weten wat het is.
let wel op als je een dinamo van de sloop gaat halen en je hebt een airco dan moet je een 70 ampere hebben.
50,- en dan laat je die andere reviseren 30,- beter als een nieuwe.
als je de wegen weet!!!
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 440 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar