auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volvo V70: Automatische transmissie AW50 solenoid kabinet demonteren en rei

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: R 265 pk

Graag advies omtrent het demonteren en reinigen van het solenoid kabinet van een Volvo V70R b.j. 2000 classic model.
Na het laten aflopen van de transmissie olie is er per abuis ca. 3 ltr. olie teveel in de bak afgevuld.
De auto heeft hier eventjes mee gereden en had direct problemen met het overschakelen, met name de 3e versnelling kwam er niet in.
De eerder afgelaten olie was erg vies, donkerbruin van kleur en ook wat fijne slijpseldeeltjes te zien.
Ook de olie die nu weer is afgelaten was weer behoorlijk vies.
De auto heeft 200000 km. gereden en had tot het verversen van de olie geen enkel probleem met het schakelen.
Tijdens het proefrijden en het wegvallen van de aandrijving van de 3e versn. ging zowel de transmissielamp branden alsmede het motor managment lampje. Dit is een normale zaak en is gevolg van de aard van foutcode.
Bij Bouwsema Veendam de storingen uitgelezen en bak reset uitgevoerd.
De melding was een verkeerd signaal van de regeleenheid??
Ik vermoed dat door het enorm schuimen en rondpompen van de transmissie olie er veel troep is losgewoeld en dat met name de solenoid kleppen vervuild geraakt zijn. Tot mijn grote verbazing echter deed de 3e versnelling het wel toen de auto de brug opging vanavond.
Vanaf de 4e versnelling werkt alles prima al twijfel ik wel over de kick down prestaties maar durf dat ook niet goed uittesten.
Ik sta nu in twijfel of het regelventielblok er uit halen en reinigen of nog weer verversen?
Ik heb vanavond weer een paar liter olie afgetapt en die bleek nu redelijk mooi schoon en helder.
Waar zit dat blok precies (achter het zwarte deksel?? vermoed ik) en wie heeft tips?
Met vriendelijke groet Jan Kraster

Geplaatst door

Jan Kraster (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

achter de zwarte deksel zit het schakelmechaniek hier zit ook een filter (of magneet) deze dan ook zuiver maken
moet eerlijk zijn dat 2ton voor een automaat flink is, als ik het eerlijk moet zijn alle automaten die kapot zijn gegaan met 2 tot 2.5ton op teller

neem aan dat de bakolie pas is gedaan en dus inderdaad waarschijnlijk iets teveel vuil rondgepompt.
het beste is bakolie aftappen en dan schoonspoelen (boven olie erin en onder eruit laten stromen ) of paar keer dit doen
is de bakolie naar verloop van tijd zwartig dan kan dit een teken zijn dat het inwendig op is
de rembanden kunnen dan doorslippen en warm worden vandaar deze kleur
dit kan ook het probleem geven met de 3de versnelling

goed schoonspoelen zal veel helpen
maar dit is denk ik al gedaan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.