Deze volvo loopt goed alleen tijdens stationair lopen lijkt het een 4 cilinder te worden.
Foutcode 3502 is de code die opgeslagen wordt.
Bosch testkast geeft aan overslagherkenning.
Met de bosch testkast kunnen we geen fouten ontdekken bij metingen.
Wij hebben een lektest gedaan en de motor is 100 % in orde.
bougies vervangen.
Als we een injector of een bobine stekker los trekken lijkt of we de cilinder gevonden hebben, maar als we dan een andere bobine of injector lostrekken reageerd hij hetzelfde.
Het lijkt er op dat hij het alleen doet als de motor goed warm is.
De motor kan zo maar ineens goed lopen en dan weer slecht.
Bij een 4 gasmeting meten we een hoog zuurstof en onverbrande gassen laag.
De lambdasensor geeft aan dat het mengsel arm is.
Onverbrande gassen laag, dus geen slechte verbranding.
Hoog zuurstof zou je denken slechte benzine of lage benzine druk, maar de auto loopt als een speer tijdens rijden.
Benzine ruikt ook in orde.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
284: ECM-3502 Onregelmatige loop. Cilinder 1, B5244S2
Afdrukken
Informatie over storingscode ECM-3502
Toestand
Vanwege het effect op de uitstoot, wordt een storingscode opgeslagen voor de betreffende cilinder als de motorregeleenheid (ECM) waarneemt dat de motor onregelmatig loopt. De regeleenheid controleert of de onregelmatige loop voorkomt in één bepaalde cilinder of in meerdere cilinders.
Vervangende waarde
Geen.
Mogelijke oorzaak
Laag brandstofniveau
Vaak koud starten zonder dat de motor bedrijfstemperatuur bereikt, vermindert de prestatie van de bougies
Vocht, vonkoverslag in bougieruimtes
Beschadigde bougie
Vervuilde of verkeerde brandstof
Verstopte carterventilatie.
Defecte injector of bedrading
Onjuiste brandstofdruk
Onjuiste nokkenasregeling.
Onregelmatige compressie
Storingsbeeld
De motor loopt onregelmatig
De motor is moeilijk te starten
Onregelmatig stationair toerental
Geen ontsteking in de cilinders
Verminderde prestaties
Storingslampje gaat branden.
loopt hij op lpg?
Nee, deze auto loopt niet op LPG.
Rensk, bedankt voor je toelichting alleen, jij hebt een volvo code en normaal worden de fabriekscodes niet gebruikt bij universeel. Daarom heb ik overslag herkenning.
We kregen vandaag een tip van een wegenwacht en die willen wij proberen als het probleem zich weer voordoet.
Vandaag een halve dag laten lopen en bleef mooi strak lopen.
Tip van de wegenwacht: Leg een + meetpen over de bobine als de meter in de Hertz stand staat.
De waarde kun je dan vergelijken als er een lager is is die defect.
Bij deze auto zijn alle bobine's vervangen. Klant zegt dat het minder is maar nog steeds aanwezig.
De auto is vandaag bij de dealer geweest en hebben niets kunnen vinden.
Dit komt natuurlijk, omdat ook nu de motor als een zonnetje loopt.
Zo nu en dan valt de auto in storing. Als de auto dan opnieuw gestart word is meestal de storing ook weg.
Zelfs als de auto slecht loopt kan het zo maar ineens verdwenen zijn.
Wij hebben toevalig een landrover diesel die ook zo maar ineens slecht liep en na het start goed.
Hiervan is de mogelijke oorzaak dat er een kabelboom soms massa maakte met de motor.
Heeft iemand ervaring met de kabelboom van de bobines of iets dergelijks bij deze Volvo motor???
Dit zou een oorzaak kunnen zijn.
Wat is de km stand?
Klepspeling gecontroleerd?
injector die weigerd?
Of brandstofdrukregelaar?
zo,n motor trekt goed lopend 12 tot 14kg lucht bij stationair lopen.
kun je die uitlezen.
Kanttekening,gasklep moet goed werken
@ bornie als de motor goed loopt zou je bijna de van de uitlaatgassen kunnen leven. Ook op toeren zijn alle waarden 100%.
deze auto gaat plotseling slecht lopen en is ook ineens verdwenen. Kan dagen weg blijven en zo ineens kop opsteken.
gasklep is nieuw net zo als âlle bobine's.
is de evap niet lek?
Die moet spanningloos 100%afsluiten.
Die heb ik wel een paar keer gehad
@bornie. Daar zit iets in. Kan ik dat loskoppelen of afsluiten zonder een ander probleem te krijgen? Dan kan de klant het zelf testen en enkele weken rijden. hoe heb jij dit getest? kon je het op dat mont via een tester zien? Heb jij Vida?
meetal lekt hij dan ook in rusttoestand,je kunt er doorblazen.
uitschakelen krijg je een foutcode
Wij hadden de evap klep los genomen van het inlaatspruitstuk. De klant heeft hier mee gereden, maar helaas niets geholpen. De klant meent wel dat het sneller hersteld.
De auto krijgt het probleem pas na ongeveer 30 kilometer rijden en dat is ook nog niet eens zeker. Als het zich voordoet is het tijdens dat hij moet optrekken of stilstaat. Wij hebben een keer met de testkast gemeten, alle waardes die je kunt bekijken staan op tilt. De uitlaatgassen zijn erg slecht hoge co lage o2 hoge HC. Als je niets doet is het ineens goed ook als je de auto opnieuw start ook. Probleem doet zich erg onregelmatig voor wij hebben de auto al eens een halve dag laten lopen zonder een probleem. De dag er voor was het een aantal keren. Als we dan de waardes wilde bekijken ging de auto weer goed lopen en bleef het probleem weer een tijd weg of kwam niet terug.
Diverse mensen over dit probleem gesprokken. Niemand weet de oplossing maar sommige verdenken de injectors die even blijven hangen. Is dit op te lossen met reiningen?
Deze auto heeft nooit op gas gelopen.
Heeft iemand ervaring met de kabelboom van de bobines of iets dergelijks bij deze Volvo motor???
Dit zou een oorzaak kunnen zijn.
Heb het zelfde soort probleem met een s60 gehad.
Hier was er een kabelbreuk van cilinder 1 van bobine
heb je de bedrading al door gemeten van comp. naar bobine's ?
Ik heb toen 2 nieuwe draden getrokken van bobine naar comp. en
klant niet weer over het probleem gehoord.
groet arjan
Hallo Arjan,
Heb je toen de breuk ergens gevonden in de kabel? Wij hebben namelijk een bobine of een injector los gehaald maar konden toen niet een cilinder vinden van hier zit het probleem.
Had jij ook dat het iedere keer maar even was?
Nee, wel boven cilinderkop kabelboom losgehaald maar daar niets gevonden.
ik had +/- 7 ohm weerstand op die kabel was een singaal draad.
Erg veel werk om de kabelboom helemaal los te halen.
dus 2 kabels er buitenom gelegd.
Bij deze klant kwam de storing alleen tijdens starten er in.
Koud of warm maakte niet uit.
Kon zo een week goed gaan en toen weer niet.
Lastig probleem was achteraf geen goedkoop grapje.
Arjan
Opgelost:
Het probleem zat in de nokkenas versteller. Door vervuiling kwam de nokkenasversteller pas na halve minuut terug. De nokkasversteller is schoongemaakt in een ultrasoon bad. De nokkenasversteller had nog geen pakking met een zeef. We zijn nu de gehele motor aan het reinigen zo ver het mogelijk is overal zat zwarte drap. Carterpan en onder de kleppendeksel was het een grote baggerzooi.
Oorzaak: korte ritten, slecht onderhoud en waarschijnlijk rijden met een laag oliepeil.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar