close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo V70: Uitlaatgas / verbrandde olielucht in interieur

Bouwjaar: 1999, Brandstof: LPG, Motorcode: T5 - 2,3 5 cyl.

Beste medeforummers,

Ik heb een Volvo V70 T5 op LPG waarbij na langdurig afremmen op de motor, tot stilstand komen en weer optrekken er een uitlaatgas / olielucht (moeilijk te beschrijven) het interieur binnenkomt. Tijdens afdaling bergpas met veel remmen op de motor wil deze flink pluimen.
(Klepseals ?) Langdurig stationair dan gasgeven geen pluim maar normale verbrandde LPG-lucht. Olieverbruik ca 1 liter op 5000 km. Auto rijdt verder prima. De carter-ventilatie is vernieuwd. Het uitlaatspruitstuk (was gescheurd) en turbo zijn vernieuwd. Het lijkt erop dat de lucht via de ventilatie naar binnenkomt nog voor de catalysator bereikt is. Voor zover gecontroleerd is alles gasdicht. ETS lampje brandt tevens regelmatig. Motor heeft 110.000km op benzine en 25.000 km op LPG gereden. Ik kreeg de aanbeveling om een motorflush uit te voeren om het pluimen tegen te gaan. Iemand een idee wat de oorzaak cq oplossing kan zijn?

Geplaatst door

Haenzel (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Inmiddels ben ik iets verder met dit proleem. De aansluiting downpipe / turbo lekt toch uitlaatgassen. (Is goed zichtbaar door direkt na een koude start onder de auto te kruipen.) Dit wordt door de ventilatie naar binnen getrokken. Bij warme motor lekt de aansluiting alleen onder druk.
Vraag is waar komt het olieverbruik vandaan? Motorflush is uitgevoerd, nauwelijks verbetering. Blijft over zuigerveren of olieschraapveren versleten of klepseals aan vernieuwing toe. Wil uiteraard eerst het een uitsluiten alvorens aan het andere te beginnen. Iemand een bruikbare adviezen om dit te troubleshooten?

Haenzel 0

14 jaar

Als de carterventilatie vervangen is, is er op gelet dat de gaten in het blok goed open zijn..?
En is de vlamdemper dan ook vervangen/verwijdert?

JP1 0

14 jaar

De gehele carterventilatie is vernieuwd. Ik ga ervan uit dat ook de gaten in het blok open(gemaakt) zijn. Overigens bleek er weinig vervuiling aanwezig te zijn. Het ETS-lampje bleek overigens een kapotte koppelingspedaal-sensor....

Haenzel 0

14 jaar

Bekijk de kleur van de bougies ook es, als de motor als gevolg van het lek in de uitlaat te rijk wordt aangestuurd, gaat je blok ook meer olie verbruiken.
Was de vlamdemper nu ook vervangen? Luchtfilter goed open? Gasklep proper?

JP1 0

14 jaar

Bedankt voor de adviezen! Wordt zeer gewaardeerd.

De vlamdemper is ook vervangen. Luchtfilter is 10.000 km oud. Gasklep is gereinigd. Bougies ga ik morgen checken. De laatste keer, met dezelfde symptomen waren ze allen keurig gelijkmatig LPG bruin-grijs.....
Ik heb het idee dat het blok alleen olie aanzuigt / verbruikt bij remmen op de motor. Bij flink gasgeven (en dan bedoel ik ook echt flink) is er geen spoor van olieverbranding te bekennen. (Geconstateerd door een collega die achter mij reed.....) Ik heb wel het idee dat de symptomen aan het afnemen zijn na toevoeging van Top End treatment van Forte aan de benzine. (Dit werd aangeraden icm een motor flush) Hiermee heb ik nu ca 100 km gereden. Wellicht dat eea duidelijker wordt na een km of 1000...

Haenzel 0

14 jaar

Toch maar eerst es compressie meten, en lektest doen als ik jou was... 't is zo dat de zuigers bij het remmen de neiging hebben te 'kantelen', om de eenvoudige reden dat de krachten op dat moment omgekeerd werken. Als dan je olieschraapveren en segmenten ingesleten zijn, krijg je dat symptoom...
Welke olie/viscositeit zit er trouwens in het blok?

JP1 0

14 jaar

Ik gebruik Total Quartz 9000 5w40 volsynthetische motorolie....Na speuren op internet kwam ook de mogelijkheid voorbij dat de control-valve van de carterventilatie open blijft staan, waardoor de carterventilatie olie aanzuigt. Ik zal moeten kijken of die klep goed funktioneert.

Haenzel 0

14 jaar

control-valve van de carterventilatie ? Wat willen ze daarmee zeggen? Op jouw blok zit niet meer dan een pot rechtstreeks op de voorkant van het blok gemonteerd, met dan 2 darmen, één naar de bovenzijde van het kleppendeksel, en de andere naar de vlamdemper... Laat maar weten als je toch iets vindt...

JP1 0

14 jaar

Heb Vadis er even op nageslagen: De cartergassen worden vanuit het cilinderblok en deels vanuit de cilinderkop naar de vlamdemper (1) gepompt waar de olie van de gassen wordt afgescheiden en naar het oliecarter wordt teruggepompt. De drukverschillen tussen het bovenste en onderste gedeelte van de motor worden genivelleerd door de slang naar de cilinderkop.
Wanneer de turbocompressor wordt ingeschakeld, stromen de cartergassen via de PTC-nippel (6) in de carterslang (5) naar de buitenluchtinlaat.
Wanneer de motor stationair draait en licht wordt belast, is er geen onderdruk aanwezig in de buitenluchtinlaat aan de voorkant van de turbocompressor en is er bijzonder weinig cartergas. Om deze reden is er een vacuümslang (7) vanaf de PTC-nippel naar een gekalibreerde inlaat benedenstrooms van de gasklep aangebracht om de cartergassen bij een lichte belasting rechtstreeks naar het inlaatspruitstuk te voeren.
De PTC-nippel is gekalibreerd om een gecontroleerde stroom cartergassen te leveren. Het hoofdrelais van het brandstof- en ontstekingssysteem voorziet de PTC-nippel van stroom en voorkomt dat de waterdamp uit het carter bij lage temperaturen in de buitenluchtinlaat bevriest.
De PTC-nippel stabiliseert zich net na het starten van de motor op circa 80°C.

Neem aan dat ze hiermee de control-valve bedoelen...

Haenzel 0

14 jaar

Heeft deze wagen al een electronisch geregelde gasklep, of nog een SIS-klep, indien deze laatste, heb je gecontroleerd of deze niet vast zit? (vertaald zich ook in een minder stabiele ralenti)

Nog even dit opgezocht...:
Een verstopte olieafvoer of drukverhoging in het carter door bijvoorbeeld een verstopte carterventilatie is er de oorzaak van dat er geen olieafvoer uit de turbocharger meer plaatsvindt. Er ontstaat een drukopbouw in de olieafloop en het resultaat zal zijn dat de olie een andere uitweg zoekt, aan de compressorzijde en turbinezijde van de turbo, of langst de zuigerveren of de inlaatklep in de motor. Gevolg: een blauw rokende motor en een hoog olieverbruik.

JP1 0

14 jaar

De auto heeft een elektronisch gasklephuis, dat ook onlangs gereinigd is. Tijdens het vervangen van de carterventilatie kwam wel naar voren dat het inlaatspruitstuk olie bevatte....Oude carterventilatie was nauwelijks verontreinigd en dus gewoon open. Een nieuwe heeft dus niet tot een oplossing geleid....Drukverhoging in het carter zou dan dus alleen nog door blow by veroorzaakt kunnen worden?

Haenzel 0

14 jaar

[quote=Haenzel]Drukverhoging in het carter zou dan dus alleen nog door blow by veroorzaakt kunnen worden?[/quote]
Heb je ondertussen al de compressie gemeten...?

JP1 0

14 jaar

Compressie hoop ik as donderdag te meten. Ik verwacht eigenlijk geen afwijkingen. Kan ook meteen de bougies op afwijkende verbranding controleren...Ik kom uiteraard nog wel terug met de resultaten.

Haenzel 0

14 jaar

Realiseer me dat ik nooit de resultaten van de compressie meting heb vermeld:

Aangezien ik een elektronisch gasklep heb kon ik deze niet openen tijdens de meting. Heb wel kunnen vaststellen dat alle 5 cylinders nagenoeg dezelfde waardes hadden.

Ben intussen overgegaan op andere olie. Had goede verhalen gehoord over Valvoline Maxlife, speciale olie voor 100.000 km plus motoren. Heb 10w40 halfsyntheet genomen. Na een week of 2 en 1000 km verder begon de motor veel krachtiger te accellereren.
Ik heb er een heel andere auto voor teruggekregen. Het olieverbruik is nauwelijks meetbaar. Ben nu 4000 km verder met max 0,3 liter verbruik. Het uitlaat-eindstuk begint weer te roesten van binnen. Ik geloof niet in al die middeltjes die olieverbruik terugdringen en compressie herstellen. Echter afgaand op de feiten heeft deze olie niet anders dan goed gedaan.

Haenzel 0

13 jaar

Beste Haenzel

Ik heb een klein probleempje , na aanleiding van je bericht wil ik je wat vragen over de vacuumslang (7). Heb je die wel ? Loopt hij vanaf de nippel naar de 3 punten verbinding van de carter ventilatie of ergens naar de gasklephuis?

(zie [url=http://problemcar.nl/viewtopic.php?pid=8...]Volvo T5[/url] )

[quote=Haenzel]Heb Vadis er even op nageslagen: De cartergassen worden vanuit het cilinderblok en deels vanuit de cilinderkop naar de vlamdemper (1) gepompt waar de olie van de gassen wordt afgescheiden en naar het oliecarter wordt teruggepompt. De drukverschillen tussen het bovenste en onderste gedeelte van de motor worden genivelleerd door de slang naar de cilinderkop.
Wanneer de turbocompressor wordt ingeschakeld, stromen de cartergassen via de PTC-nippel (6) in de carterslang (5) naar de buitenluchtinlaat.
Wanneer de motor stationair draait en licht wordt belast, is er geen onderdruk aanwezig in de buitenluchtinlaat aan de voorkant van de turbocompressor en is er bijzonder weinig cartergas. Om deze reden is er een vacuümslang (7) vanaf de PTC-nippel naar een gekalibreerde inlaat benedenstrooms van de gasklep aangebracht om de cartergassen bij een lichte belasting rechtstreeks naar het inlaatspruitstuk te voeren.
De PTC-nippel is gekalibreerd om een gecontroleerde stroom cartergassen te leveren. Het hoofdrelais van het brandstof- en ontstekingssysteem voorziet de PTC-nippel van stroom en voorkomt dat de waterdamp uit het carter bij lage temperaturen in de buitenluchtinlaat bevriest.
De PTC-nippel stabiliseert zich net na het starten van de motor op circa 80°C.

Neem aan dat ze hiermee de control-valve bedoelen...[/quote]

Volvo_T5 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.