close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo V70: AWD probleem, visco/overbrenging?

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.4

Heb hier een V70XC met 270.000km op de teller. Bij aankoop leek alles perfect, nu, na een ritje op de snelweg, opeens na 35km een hoog fluitend geluid...even later een schok door de hele auto heen (dit alles bij 140km/h) en sindsdien een bijgeluid wat harder wordt naar mate de auto sneller rijdt. Dit is nu permanent, dit geluid.

Na wat lezen over de problemen met de V70 verdenk ik dus de aandrijfas/viscokoppeling of overbrenging. Als ik één achterwiel omhoog krik, kan ik hem een klein beetje draaien, en ik zie dat de hele aandrijfas meedraait. Is dit normaal? Dacht dat deze alleen andersom inschakelde (als voorwielen slippen). Ook zie ik dat de overbrenging zweet, als ik mijn vinger er onder door haal is mijn vinger nat van de olie.

Kan iemand al oordelen wat hier aan de hand is of moet er nog meer geanalyseerd worden?

Geplaatst door

farris (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoe heet dat?? thornsen?? Stel je voor 2 haakse tandwieloverbrenging, wormwiel - kamwiel.... Als je de worm draait draait ook het kamwiel maar natuurlijk heel veel langzamer. Als je probeert het kamwiel te draaien lukt dat niet.... (dit systeem wordt toegepast in bv een hand takel. de worm draait misschien wel 20 omwentelingen tegen 1 van het kamwiel)
Als we de spoed van de worm grover maken?? wordt het zelfremmend effect minder.
De spoed van het kamwiel is nu in verhouding natuurlijk fijner. en zodoende ook de vertraging..
Maar ook het zelfremmend effect is nu minder.
Als de spoed van het kamwiel en het wormwiel gelijk is heb je een haakse overbrenging van 1 op 1, en het maakt nu niet uit welk wiel je draait het is bij beiden hetzelfde
Thornsen bedacht dat dit systeem het zg slippende differentieel kon vervangen. En heefgt voor elke 4WD waar dit is toegepast een passende verhouding gevonden..
De correcte werking van het systeem is afhankelijk van de weerstand op de tanden, bv door speling op de tandwielen(lagers, slijtage tanden, toegepaste smeerolie, temperatuur...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.