Volvo V70: Bandenprobleem of wiellagers?

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.4D

Ik heb weer een vreemd bandenverhaal.

Ik heb onlangs een setje originele volvo velgen (met de juiste ET waarde e.t.c.) aan kunnen schaffen. De originele orestes velgen ga ik gebruiken om winterbanden op te leggen dus ik dacht de Pilot Sport over te leggen op de Thors, de pilot sports hebben immers nog 60% profiel en reden erg lekker dus...
Bij het overleggen moest er nauwelijks lood op en banden waren perfect rond, dus kaasje.

Rij ik naar huis en hoor vanaf 150 km/uur ineens een gons komen, nog wat harder en bij 160 lijkt het alsof de voorlagers ineens kapot zijn????Op de heenweg naar die bandenboer net zo hard gereden en niets gehoord, de wagen is namelijk muisstil boven de 150 km/uur. Rara wat is dat nu weer?
Heb de banden van voor naar achter gelegd, geen verschil, met de bandenspanning gevarieerd, geen effect.
De banden zijn, naar mijn idee, niet gecupt o.i.d.

Of kan het zijn dat bij het opkrikken van de wagen iets fout is geschoten???zou wel heel toevallig zijn, ben er de hele tijd bij gebleven.

Een wiellager lijkt het mij ook niet, bij links en rechts sturen hoor je geen verschil, en heb er al weer 2500 km mee gereden, als het iets erstigs was was het wel erger geworden.

lemmer

Geplaatst door lemmer (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V70? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

jan T (20) PRO, 14 jaar geleden

nou je verhaal zo gelezen te hebben ga ik toch uit van een on effeheid van de band.
ga met de hand eens over de band of je wat voelt.

groetjes jan.

lemmer (0), 14 jaar geleden

Hij is wel glad, alleen aan de buitenkant zitten wat "hapjes".
Maar deze banden waren muisstil voor het omleggen, en ik heb ze ook op dezelfde positie en draairichting gehouden, juist om dit soort problemen te voorkomen.

jan T (20) PRO, 14 jaar geleden

ja dan zou je met een ander zet wielen moeten rijden om teweten of het dan over is .
is het dan over dan weet je zeker dat het in de banden zit.
die dingen die jij voelt kunnen ook voor bij geluid zorgen alleen weet ik niet of dat bij jou nu ook de oorzaak is daarom boven staande.

groetjes jan.

lemmer (0), 14 jaar geleden

Was ik ook al van plan, ga het van de week eens even aan de garage voorleggen.
Gezien het na het wisselen van de banden is gekomen, vermoed ik ook dat ik het daar moet zoeken, alleen is het een raadsel waarom dit na het overleggen is gebeurt. Zijn de banden/ auto's dan zo gevoelig.

Wel is het zo dat de wagen bij lage toerentallen in hoge versnellingen nogal trilt, dus een aandrijfas is ook nog een mogelijkheid. Het is allen zo moeilijk voorleggen aan de garage, "meneer hij gonst vanaf 150km/uur en als ik harder ga is het erger". Zeggen ze gelijk "u mag ook maar 120 m'neer".

Ik heb iets soortgelijks eens meegemaakt met nieuwe Michelin exalto's onder mijn passat, nieuw gemonteerd en gonzen vanaf 130, aan de band was niets te zien, conti's gemonteerd en weg was het geluid.

jan T (20) PRO, 14 jaar geleden

ja boven 120 is het in nederland niet tecontroleren.
pas nog een collega dacht het wel tekunnen moest toen 350 euro neer tellen dus ja je snapt wel dat er bijna geen monteurs meer zijn die dat gaan proberen ik in ieder geval niet.
ik hoor graag van je wat de uitkomst is.

groetjes jan.

lemmer (0), 14 jaar geleden

Hij gaat binnenkort naar de garage, ga eerst in ieder geval de 2 voorbanden vervangen, die zijn aan de zijkant toch zo goed als weg. Wiellagers hebben ze bij deze kmstand van 45000km nog niet meegemaakt.

Laat je weten wat de uitkomst is

MVG

lemmer (0), 14 jaar geleden

4 nieuwe michelins, en het probleem is er nog steeds.
Als je accelereerd naar 160 duurt het even voor het geluid te horen is, zeker een 1/2 minuut. Als je dan weer een tijdje 140 gaat rijden en wer naar 160 gaat heb je hetzelfde effect.
Geluid is een zoem/ronkig geluid in een bepaalde cadans, bij sturen met dit geluid geen verschil in volume. Het lijkt alsof er een lager aan het kapot gaan is in de bak, maar het vreemde is dat je het niet direct hoort.
Ik ben band de bak verder kapot te maken, aan de ander kant rij ik er nu al minstens 3000 km mee, en het is niet erger geworden.

Hellup

jan T (20) PRO, 14 jaar geleden

nou dat is dan moeilijk vast testellen.
je denkt dat het een bak lager is en dat zou kunnen.
misschien een optie om de versnellingsbak olie teverversen en dan de oude op vangen en controleren op ijzer delen dan kun je dar misschien iets aan zien en het is toch niet zo kostbaar om teproberen.
komt daar niks uit dan zal ik door rijden tot het erger wordt zodat het beter vast testellen is.

groetjes jan.

lemmer (0), 14 jaar geleden

Hallo Jan,

Bedankt voor je reactie, hij is vandeweek bij de garage, ga het aan ze voorleggen. Doorijden vind ik niet zo een beste optie omdat als er iets stuk gaat de hele bak aan de gruselementen gaat, en dat meestal op een ongelegen moment is, met eventuele gevolgen voor medewerggebruikers (olie op de weg).

Kan eigenlijk niet veel vinden over defecte geartronic bakken, ze leken me wel betrouwbaar. Overigens is het wel geluidafhankelijk, wat denk jij van de aandrijfassen, zijn die ook niet verdacht?, het geluid komt overeen met de snelheid en zal dus in de laatste trap zitten van de bak.

Hoor wel,

jan T (20) PRO, 14 jaar geleden

nou als een aandrijfas de boosdoener is dan is het meestal een rammel geluid.
als de bak olie af getapt is en er niets verdachts aan tezien dan kun je er gewoon nieuwe olie in doen en rijden tot erger wordt.
komt er met de olie wel wat mee dan zal bekeken moeten worden wat de beste optie is.

groetjes jan.

lemmer (0), 14 jaar geleden

Dealer weet het ook niet, hebben hem op de brug laten draaien, naar hun zeggen tot 180 maar niets gehoord. Dit klopt, want zoals ik ze verteld had komt het pas opzetten na een aantal minuten. Ben met ze gaan rijden, ze hebben het nu zelf ook waar kunnen nemen.
Advies was, doorrijden tot het erger gaat worden, kan de bak niet zijn, want die gaan nooit kapot, en als je hem neutraal zet blijf je het horen. Kan natuurlijk in de eindreductie c.q. diff. zitten.
Ze gaan nu toch beginnen met de 2 voorste wiellagers te vervangen, trial en error methode.

jan T (20) PRO, 14 jaar geleden

toch ben ik het in zover met ze eens dat als je niks vind het verstandig is om gewoon door terijden tot heyt duidelijk is nu gaat het geld kostyen terwijl niks zeker is.

groetjes jan.

lemmer (0), 14 jaar geleden

Ik rij er nu al 8000 km mee en het blijft hetzelfde, maar hoort niet in de wagen. Als er iets stuk gaat, en het heeft met de wielen/ aandrijving te maken, kan er een gevaarlijke situatie ontstaan. Tevens wil ik niet ergens in de middle of noware stilvallen aangezien ik erg veel kilometers rijd door heel Europa, zeker niet met een "premium"merk waar ik een jaar geleden 6o k voor heb neergeteld.

lemmer (0), 14 jaar geleden

2 voorste wiellagers zijn vervangen, een van de lagers had een kleine hapering. Helaas het gonzen is nog niet over, komt na een 15 a 20 minuten opzetten, als het buiten warmer is eerder.
Begin toch aan de bak te denken, ga de garage eens vragen de olie te tappen en beoordelen op deeltjes.

jan T (20) PRO, 14 jaar geleden

ja dat kan in ieder geval geen kwaad.

groetjes jan.

lemmer (0), 14 jaar geleden

Heb afgesproken eens 2 weken door te rijden en zien of het dan erger gaat worden. Indien het niet erger gaat worden, gaan we een setje andere banden/ velgen proberen.
Vervelend probleempje, maar garage neemt het geluid ook waar.

AS1 (105), 14 jaar geleden

je zult het wel getest hebben maar ik vraag het voor de zekerheid: het geluid blijft als je remt?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.