Hallo allen, ik ben Martijn en na jaren van afwezigheid plaats ik hier (helaas?) een nieuw probleem. Ik heb al veel gelijksoortige problemen gelezen maar uit geen van allen haal ik direct mijn probleem/oplossing/oorzaak.
Mijn Volvo S40 1.6 uit 2000 heeft van september tot half januari stilgestaan. De eerste rit na stilstand verliep zonder problemen, ook het overschakelen naar gas (ok, hij sloeg af omdat ik net de koppeling intrapte) verliep prima. Echter na 2 weken liep bij warme motor het stationair toerental zo ver terug dat het olielampje vaag ging branden. In de dagen daarna sloeg het toerental regelmatig op hol, van 3000 toeren naar afslaan en alles ertussen in, zowel bij warme motor als koud starten. Ook voelde het gaspedaal wat plakkerig. Ik heb daarom het gasklephuis en de stappenmotor schoongemaakt, dit heeft even tot verbetering geleid (bij demontage scheurde de pakking van het gasklephuis). Na bij de garage een oliewissel te laten uitvoeren (was al gepland) en het probleem te hebben uitgelegd zei de monteur dat er te dunne olie in het blok zat (5w40). Dit is vervangen door 10w40. Ook bleek het stekkertje van de stappenmotor niet fantastisch meer, dus dat is vervangen door 2 losse kabelschoentjes. Uit de foutcodes bleek dat de sensor van het gasklephuis de oorzaak was van het onregelmatig lopen, de monteur heeft de codes gewist en het stekkertje van de gasklepsensor niet aangesloten, op deze manier heb ik nog aardig kunnen rijden. Nadat ik een andere gaskleppakking had gemonteerd en de stekker weer had aangesloten kwam het probleem helaas weer terug, evenals de foutcode. Op de sloop heb ik een andere gasklepsensor gehaald (wel uit een 2.0) en verwisseld met de kapotte sensor. Hierbij heb ik ook de accuspanning eraf gehaald. Bij het testrijden ging het even goed, totdat de auto begon te bokken in zn 2e versnelling en zelfs helemaal geen reactie meer gaf op het gaspedaal.
Ik heb bij een andere garage weer de foutcode laten resetten (wederom de gasklepsensor) en ben zonder problemen naar huis gereden, een ritje van max 50km/u en 3 minuten. Het managementlampje is ook niet meer gaan branden. Omdat ik gisteren alles nog eens heb gecontroleerd en de luchtinlaatslang goed heb vastgezet heb ik per ongeluk één of twee draadjes van de stappenmotor losgerukt bij de werkzaamheden. Ik heb deze teruggeplaatst en heb de auto gestart.....zonder resultaat....De auto slaat nu helemaal niet meer aan en loopt alleen nog maar als ik het gas erop hou. Heb ik nu per ongeluk de draadjes van de stappenmotor omgewisseld zodat deze in de verkeerde stand staat? Is door al het gestotter en gehop de distributie versprongen (hoewel ik van de garage naar huis prima heb gereden)? Is de ecu in de war? Is het het verschil tussen en 1.6 en 2.0 gasklepsensor (Magneti Marelli)? Ik ben effe de weg kwijt....
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Erg veel reacties. Bedankt en sluiten maar.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S40 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar