Volvo V40: bougie kabel

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16v automaat

Ik heb het volgende probleem,
De auto slaat normaal aan en loopt ook mooi rond. Als de motor eenmaal warm is slaat die over. Hij heeft een week geleden op twee of drie poten gelopen. Kwam niet boven de 80km/h uit. Thuis gekomen bleek er allemaal olie op de kleppendeksel te liggen en in de bougiekamers te zitten. Dop 1 (cil 1/rechts) zat los. De zaak schoon gemaakt, dop er op gedrukt en hij liep weer goed. Heel af en toe slaat die over. Stationeer in de D(automaat) kan die ineens terug vallen in toerental. Dit alles alleen bij warme motor. Moet dan iets meer gas geven om soepel weg te rijden.
Vandaag zag ik dat de dop van de bougiekabels, te weten cilinder 1 (rechts) weer los in de kamer zat. Als ik hem eruit haal (ligt er los in) vonkt die als een gek alle kanten op in de kamer en het toerental wordt lager.
Als ik de andere doppen eraf trek gebeurd dat niet, natuurlijk valt het toerental wel weg.

Kan het zijn dat de bougiekabel/-dop zo erg doorslaat dat die hem eruit drukt.

En kan het de oorzaak zijn dat die overslaat, etc.....

En hoeveel weerstand behoort een kabel te hebben? De kabels meten allemaal verschillende waarden.

Mvg Rob

bullgee

Geplaatst door bullgee (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

hennep (0), 16 jaar geleden

is het contakt van die kabel niet te ruim dan? als dat zo is gewoon alle vervangen en de ohm's moeten bij elkaar in de buurt zitten want alleen de lengte verschild per kabel

bullgee (0), 16 jaar geleden

Ik heb er een andere kabel opgezet die niet alle kanten opvonkt/doorslaat. Proefrit gemaakt en tot nu toe geen probleem met overslaan. Ik heb alleen het idee dat de auto nu minder snel aanslaat.

Blijft de vraag, wie kan mij vertellen hoeveel weerstand de is voor de korte kabels voor cil 2 en 3. En hoe groot is de weerstand voor de lange kabels van cil 1 en 4.

Ik heb namelijk twee setjes hier liggen maar ze hebben allemaal verschillende waarden.

m.vr.gr. Rob

Volvo-Specialist (0) PRO, 16 jaar geleden

Gewoon allemaal vernieuwen !!!!
Dan ben je in één keer van die ellende af.

bullgee (0), 16 jaar geleden

Ja makkelijke oplossing maar daar is dit forum toch niet voor. Direkt naar de garage gaan en je nergens meer mee bemoeien is ook een oplossing en ben je van alle ellende af en is je portemonnee een stuk leger.
Het is toch een normale vraag? Van de 8 kabels zijn er misschien 2 slecht als je weet wat de juiste weerstand in een kabel is. Je hebt er vier nodig, één is slecht, slaat door, hou je zeven over waar misschien nog een slecht van is etc, etc.....
Dit heet zuinig omgaan met je spullen en niet roekeloos maar kopen.
Als ik het mis heb verneem ik dat graag.........................

mvg Rob.

rfbroek (0), 16 jaar geleden

In principe kan je niet zeggen "hoeveel Ohm" een bougiekabel moet hebben.

Normaal gesproken hangt een garage een scoop aan de kabel waarop te zien is wat de spanningsval over de gehele kabel (en de bougie) is.

De statische weerstand is weliswaar wel te meten met een simpele multimeter, en zou ongeveer gelijk moeten zijn aan iedere andere kabel (enkele tientallen Kilo-Ohms) , maar dan nog weet je weinig.

Omdat we het over hoogspanning hebben kan de statische weerstand van een kabel, als die je met een multimeter meet, goed lijken maar kan de kabel TOCH kapot zijn.

Als deze is doorgeslagen (= lek of te hoogohmig) zal de hoogspanning respectievelijk de kortste weg kiezen naar het blok of simpelweg niet (of verzwakt) aankomen bij de bougie. Dit laatste is bijna niet te constateren zonder scoop.

Bougiekabels hebben, net als banden bv, slijtage en een beperkte levensduur en worden daarom meestal per set vervangen.

Om in jouw geval simpel (goedkoop) te zoeken: Je zou bij draaiende motor met een plantenspuit een nevel over de kabels kunnen spuiten en kijken of er dan een cilinder overslaat. Zo ja weet je dat de kabel lek is.

Uiteraard zorgen dat er geen water of olie meer staat in het bougiegat. Bougiehulzen goed ontvetten. Eventueel kleppendeksel vervangen zodat er geen olie meer uit loopt.

Groeten Ronald.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.