auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volvo V40: Bougies demonteren en monteren

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Beste lezers,

Ik heb al een tijdje het probleem dat 1 bougie niet meer helemaal oke is, waardoor ik bij wat harder weg rijden de motor wel eens wat "druk".
Tijd om ze eens even te vervangen.

Nu open ik vanochtend mijn motorklep en zag dat er toch wel wat anders uit dan ik gewend ben. Voordat ik verder ging klooien leek het mij verstandig eerst maar eens even rond te kijken/vragen.
Daarom bij deze:

Heeft iemand ervaring of wetenschap over het demonteren (monteren lijkt me dan logisch) van bougies voor deze auto?

Vr.gr.
Tom

Geplaatst door

marissentom (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ten eerste moet je de plaat boven op de motor met torx eraf draaien dan kunnen we pas verder. kan zijn dat de deel van de distributiekap ook weg moet voor het gemak
ten eerste ligt er aan welke type je hebt
er zijn motoren waar 2 bobines op zitten voor de buitenste twee 1 bobine en voor de binneste 2 een aparte bobine
deze kunnen echter achter de cilinders liggen en bougiekabels naar elk bougie
of ze kunnen in de 3 en 4 cilinder geschoven worden en dan met de bougiekabel naar de andere
dacht dat deze niet 1 bobine heeft of voor alle vier een bobine
in iedergeval zitten er vier bougiekabels die je er dan uit kunt trekken en met een bougie dop kun je direct de bougie eruit halen


de rest om wat duidelijk uit te leggen
http://members.home.nl/gisae/IMG_2438.JP...
hier zie je dat waar de naam volvo zit dat kapje eraf moet
in dit geval zitten de bobine waarschijnlijk in de 3de en 4de cilinder geschoven en twee bougiekabels, hier moet je dan de bobine loschroeven en eruit trekken, verder moet de kap van de d-riem eraf anders kun je bijna niet bij de 1ste cilinder
http://members.home.nl/jvdn/Volvo/motorr...
hier ook weer de kap er af halen met de torx bij deze zit waarschijnlijk de bobine er wel achter en heb je 4 bougiekabels

pas op
je moet de bougiekabels en eventueel de bobine (ligt net aan de type motor) op volgorde laten liggen als je 1 en 2de cilinder omdraait loopt de motor dus op 2 cilinders en met storing als gevolg

Hi TruckOwerner,

Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord, met foto's nog wel!
Bij mij ziet eruit als op deze foto http://members.home.nl/gisae/IMG_2438.JP...
Alleen in de vier voorliggende inlaten zaten (dacht ik) vier bougies geprikt. Ik was gewend om dit gewoon met een bougiesleutel los te draaien, maar nu lijken er klemmetjes te zitten.

Ik ga morgen weer eens kijken...

marissentom 0

15 jaar

dan heb je de vernieuwde type motor al
je hebt dan tussen de twee nokkenassen de bougies zitten
je moet de kap er af halen waar volvo op staat (net achter de vuldop zit) daaronder zit de bekende bougiekabel (goed wegleggen) en waarschijnlijk twee pen bobines in de 3de en 4de cilinder
en inderdaad het is niet zoals vroeger dat je er zo bij kunt
bij de inlaatspruitstuk zit nu alleen de injectoren in de spruitstuk gedrukt. verdre zit het tussen de nokkenassen

http://www.matthewsvolvosite.com/2009/10...
op deze plek moet je ze verwachten te zitten (5 cilinder maar dat maakt ff niet uit)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.