Volvo 440: brand in startmotor

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TD

Tijdens mijn reis naar Marokko is de startmotor van mijn volvo 440 TDI in zuid frankrijk tijdens het rijden in de vlammen gevlogen, de motor draaide gewoon nog door. Gelukkig heb ik met wat water wat ik bij me had de vlam afgeblust. De auto wordt nu teruggesleept naar nederland. Mijn vraag is nu of dit probleem alleen door het plaatsen van een ander startmotor is te verhelpen of kan ik nog meer schade verwachte'n?
Alvast bedankt voor eventule tips

Najim

raione57

Geplaatst door raione57 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 440? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

jan T (20) PRO, 16 jaar geleden

najim dat is zo moelijk tebeoordelen dan zouden we de schade moeten bekijken.
is het bij de startmotor gebleven of is het nog verder gegaan.

groetjes jan.

raione57 (0), 16 jaar geleden

Hoi Jan, Volgens mij is de brand uitsluitend bij de startmotor gebleven, dit was een kleine vlam en heb ik snel kunnen afblussen met water. Tijdens afblussen bleef de motor normaal draaien.

Hans4037 (0) PRO, 16 jaar geleden

Het is mogelijk dat de startmotor mee is gaan draaien onder het rijden.
Wanneer dit gebeurd is zal je ook daarvan de oorzaak moeten verhelpen,meestal
komt dit door het contactslot mechanisch of electrische deel.

Hans

raione57 (0), 16 jaar geleden

Hallo Hans de oorzaak van de brand is wel dat startmotor is meegaan draaien, dat is aan mij verteld: Dus volgens jouw heeft het geen zin om alleen de startmotor te gaan vervangen; maar ik moet dus ook de kontactslot gaan vervangen

davy2038 (0) PRO, 16 jaar geleden

vertanding op het vliegwiel nakijken......
groeten davy

Hans4037 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=raione57]Hallo Hans de oorzaak van de brand is wel dat startmotor is meegaan draaien, dat is aan mij verteld: Dus volgens jouw heeft het geen zin om alleen de startmotor te gaan vervangen; maar ik moet dus ook de kontactslot gaan vervangen[/quote]
De oorzaak van het mee gaan draaien van de startmotor zal ook verholpen moeten worden,anders kan er met een nieuwe startmotor het zelfde gebeuren.

Hans

raione57 (0), 16 jaar geleden

Ok nog bedankt voor de tips, ik ben nu nog in maroc met een vervangend auto van ANWB, ik heb inmiddels alvast een startmotor gekocht(2e hands) om alvast als ik in nederland ben te gaan testen. mijn vraag is daarna hoe kan ik controleren of de startmotor wel of niet meedraaid?

lexophilia (0), 16 jaar geleden

[quote=raione57]Ok nog bedankt voor de tips, ik ben nu nog in maroc met een vervangend auto van ANWB, ik heb inmiddels alvast een startmotor gekocht(2e hands) om alvast als ik in nederland ben te gaan testen. mijn vraag is daarna hoe kan ik controleren of de startmotor wel of niet meedraaid?[/quote]
Lijkt mij dat je dat wel moet horen als de startmotor mee blijft draaien???

Maargoed, als je je contactslot niet wilt vervangen, zou je kunnen uitzoeken welke kabel er vanaf je contactslot naar(vermoedelijk) het relais wat je startmotor aanstuurt. Dan kun je er gewoon een (druk) schakelaar tussen zetten. Komt dan neer op schakelaar omhalen of indrukken tijdens het starten.

dan heb je zoiezo een draaiende motor en geen meedraaiende startmotor.

raione57 (0), 16 jaar geleden

Ja nog bedankt voor de laatste tip; ik zal zeker alle bedrading en relais wat met startmotor te maken hebben gaan controleren en eventueel toch het contactslot vervangen

Rikkie (0), 16 jaar geleden

Hoi, indien de startmotor meedraait hoor je normaal gesproken wel. Niet in de auto maar wel bij het luisteren onder de motorkap.

Het komt meestal doordat het relais van de startmotor blijft plakken. Zodra het contact omgedraaid wordt, wordt het relais ingeschakeld en zal de startmotor gaan draaien hierbij wordt het rondsel (klein tandwiel) tegen de starterkrans geduwd. Op dit moment is er nog geen vol vermogen op het rondsel. Het volle vermogen wordt pas gegeven op het moment dat het rondsel op zijn einde van de slag is en dus volledig in de starterkrans zit. Anders zou het rondsel niet in de starterkrans kunnen komen doordat hij te snel draait. Door het vonken in het relais bestaat de kans dat de contacten meteen vastgelast worden. De spanning valt van het startrelais weg maar de startmotor blijft in de staterkrans zitten. Begint als dynamo te werken maar is hier niet voor gemaakt en verbrand.

Nieuwe startmotor erop effe checken of hij niet meedraait en klaar.

raione57 (0), 16 jaar geleden

Nog bedankt Rikkie deze week gaat wordt een een ruilstartmotor in de volvo gezet

raione57 (0), 16 jaar geleden

Ik heb inmiddels de andere startmotor gemonteerd en de auto rijdt weer. Het probleem van de brand was een inwendige kortsluiting in de startmotor. Het kosste mij wel heel veel moeite om de startmotor eruit te halen bij de volvo 440 heb je haast geen ruimte heb er meer dan 2.5 uur overgedaan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 440 of stel zelf een nieuwe vraag.