Volvo V50: buis op turbo losmaken, anders kan hitteschild niet ervanaf

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6 d

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/42/...][img]http://img42.imageshack.us/img42/8785/kl...[/img][/url]

ik wil het hitteschild verwijderen in mijn volvo v50 1.6d
De buis boven zit in de weg om de schroef, torx los te draaien (zie foto)
hoe verwijder je deze?

janvanmeer

Geplaatst door janvanmeer (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V50? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

Met een haakse torx of indien beschadigd deze lostikken met een kleine scherpe beitel.
Nieuwe schroeven kun je zo weer halen.
Deze moet er idd af.

GarronGr (0) PRO, 12 jaar geleden

Kan je de pijp niet wegdraaien nu de rechter bout verwijderd is ?

janvanmeer (0), 12 jaar geleden

oke, de torx moet er dus echt uitgedraaid worden. Omdat , zoals je misschien nog net op de foto kunt zien, aan de onderzijde het open is. Is net een gleuf waardoor ik dacht dat deze naar boven eruit geschoven kan worden.
Een haakse torx kan er echt niet op, heb ik geprobeerd, te weinig ruimte. Heb ook geprobeerd met rechte schroevedraaier, maar gaat niet, de torx raakt beschadigd.
Is hier speciaal gereedschap voor die wel die zeer kleine bocht kan maken?
Naar boven schuiven lukt niet want ik denk dat er een rand opzit die (met een pakking?)in de turbo steekt.
Met een beitel lostikken lijkt me erg riskant omdat het aluminium gemakkelijk kan scheuren of breken.

janvanmeer (0), 12 jaar geleden

nee beste Ron, zie bericht hierboven

Volvo-Specialist (0) PRO, 12 jaar geleden

Gewoon 1 bout er uit draaien en dan kun je de buis met de linkerkant (waar de slang nu nog op zit) naar je toe draaien (schuin omhoog) waardoor hij onder die boutkop uit draait !!
Wel eerst even de slang verwijderen !!

ps, Ron heeft dus WEL gelijk.......

janvanmeer (0), 12 jaar geleden

Dat is duidelijk volvo specialist. Hier maak ik uit op dat er GEEN kraag zit op het zwarte kunstof gedeelte dat in het aluminium steekt. (de turbo dus)
Ik had nadat ik de rechtse bout had verwijderd met een schroevedraaier, tussen de turbo en de zwarte buis, een paar mm opgetild. Ik zag daar een rand zitten, vandaar ik dacht dat je niet kon draaien. Ik had voorzichtig gedaan want ik was bang het zwarte kunstof te breken.

GarronGr (0) PRO, 12 jaar geleden

Er zit wel degenlijk een kraag op Jan, je draait de hele buis rond waardoor de sleuf wegdraait van de torxbout.
Hierna kun je de pijp omhoog halen. Succes.

janvanmeer (0), 12 jaar geleden

Oh Garron, nu is het helemaal duidelijk. Ik begreep maar niet hoe je iets met een kraag eruit moest krijgen zonder die torx eruit te draaien.
Super bedankt allemaal.
Op mijn volvo v50 1.6d zit geen roetfilter. achter het hitteschild zit de aansluiting uitlaat op turbo. Hier komt roet langs. Kan ik volstaan met aandraaien klem op de aansluiting od moet er ander montagewerk verricht worden om de aansuiting gasdicht te maken?

volvo 740 cross auto (0), 12 jaar geleden

hey jan dan moet je er even een nieuwe klem opzetten hebben de peugeot en ford ook heel erg last van hebben namelijk de zelfde motor :) maar je auto heeft wel een roetfilter hoor M.V.G

janvanmeer (0), 12 jaar geleden

Hallo volvo 740,
Ik heb de klem losgehad en zag dat de uitlaat muurvast op de turbo zat. Als ik een nieuwe klem erop zet neem ik aan dat de aansluiting eerst gereinigd moet worden. Hoe maak je die dan los?
Je schrijft dat mijn auto wel een roetfilter heeft. Hoe kun je zien dat de auto die heeft? Bij mijn auto zie ik niets. Auto heeft nu 267.00 km gelopen. Nog nooit een melding gerhad of i.d.

Highway (115) PRO, 12 jaar geleden

ik dacht dat ze na 2006 allemaal een roetfilter hebben. Je kunt het herkennen dat er een dik gedeelte komt (lijkt op een demper) daar achter zit aan de onderkant een steun met 2 m6 boutjes vandaar dat je de uitlaat niet weg krijgt bij de turbo.

janvanmeer (0), 12 jaar geleden

Dat klopt ook wat je schrijft highway. De volvo van mij is van mei 2005. Daarom geen roetfilter volgens mij. Ik kan er niets van vinden.

janvanmeer (0), 12 jaar geleden

is op deze afbeelding te zien of de motor een roetfilter heeft?

Hendrik4290 (0) PRO, 12 jaar geleden

Geen roetfilter zo te zien

rensk001 (0) PRO, 12 jaar geleden

Je kunt aan de hand van het chassisnummer zien of de auto een roetfilter heeft. Begint met YV als positie 8 een3 is heeft de auto geen roetfilter. Als positie 8 een 5 is heeft de auto wel een roetfilter.

janvanmeer (0), 12 jaar geleden

positie 8 is een 3 dus geen roetfilter
bedankt rens, hendrik en alle anderen
moet ik hier blij mee zijn?
als ik allemaal zo lees wel denk ik

V50D (0), 12 jaar geleden

[quote=janvanmeer]positie 8 is een 3 dus geen roetfilter
moet ik hier blij mee zijn?[/quote]
Ja.
Hier los je het nog op door de boutjes wat vaster te draaien of met een nieuwe pakking.
Eens de miserie met zo'n roetfilter begint, weet je niet meer waar het eindigt - als het ooit eindigt.

De eerste 80.000 km schudden en schokken bij regeneratie van de filter.
De laatste 35.000 km elke 200km een regeneratie - met olieverdunning als gevolg.
Tesamen 115.000 km roetfilter-problemen op 155.000 km.
Vrolijk wordt je er niet van.

Als je dan ook nog beseft dat zo'n roetfilter het zichtbare roet wel helemaal vermindert, maar naar alle waarschijnlijkheid de roetdeeltjes nog kleiner en gevaarlijker maakt ipv de fijn-stof problematiek op te lossen, dan is het helemaal niet fijn meer.

janvanmeer (0), 12 jaar geleden

Hartelijk bedankt voor alle antwoorden. Volvo heeft geen roetfilter dus.
Nieuwe klem gezet zodat deze beter afsluit.

Alex230 (0), 12 jaar geleden

Hallo allemaal.

heeft iemand een plaatje ,hoe het er uit ziet als er wel een roetfilter op zit??
Ik belde met garage henk scholten te arnhem en vertelde hun, dat er bij de RDW geen roetfilter vermelding stond ,als ik mijn kenteken ingaf ,echter kreeg ik te horen dat mijn V50 1.6D een model 2006 was ,en het mogelijk is ,dat er wel een roetfilter inzat,omdat mensen hem er later op hebben kunnen laten zetten .
Mijn auto is 5 jaren inbezit geweest van een leasbedrijf .bij geen enkele onderhoudsbeurt zie ik iets staan over een roetfilter. daarna 6 maande van een vrouw .
de KM stand is dus nu 198.850 KM

Ik neem aan dat er bij een van de beurten daar iets over zal staan vermeld.
ben dus in het bezit van de gehele history van de auto.

groet
alex

janvanmeer (0), 12 jaar geleden

Alex,
Heb je eerder bericht van Rensk hierboven gelezen?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.