Volvo 850 1996: CO >1.5% bij OMVL R90E verdamper

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: B5252S, Motorinhoud (cc): 2500, Vermogen (kw): 106

Volvo 850 Estate uit 1996 met OMVL R90E verdamper met elektrisch aangestuurde stappenmotor (Regmatic). Verdamper is vorig jaar nieuw gekocht. Basiszaken als bougies, kabels, stroomverdelerkap en luchtfilter zijn nog geen jaar oud (max 20.000 km per jaar).

Bij de APK kreeg de apk meneer mbv afstellen de CO niet stabiel onder de 1.5%. Telkens als de waarde eronder kwam mbv de (onderste) stelschroef, steeg het CO weer langzaam omhoog na enige tijd. Gaat over stationair draaien. Benzine CO is bijna 0, prima in orde. Auto komt dus nu niet door de APK, want LPG is de hoofdbrandstof. Op kenteken is de auto G3.

Heeft iemand enig idee waar ik zou moeten zoeken? Lambda sonde vervuild? Gasklephuis wellicht vervuild? Idem voor de Regmatic? Hoewel ik die tijdens vernieuwen van de verdamper geserviced heb.

charliefox

Geplaatst door charliefox (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 850? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Jos van Dartel (0) PRO, 5 jaar geleden

Charlie,

Wanneer je de afstelschroeven van de verdamper zover indraait, dan moet er een moment komen dat de motor afslaat. Als de schroef dan iets uitdraait totdat de motor stationair blijft draaien zou het voldoende moeten zijn. Het handigst is het natuurlijk wanneer je dit doet in combinatie van een viergastester.

Overigens het CO% op gas bij G3 mag stationair max 0,59% zijn, het lambdagetal is onbelangrijk. En kun je de verdamper niet zodanig bewerken dat het gewenste CO% bereikt wordt, zou ik toch gaan twijfelen aan de kwaliteit van de verdamper. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het ding inwendig vervuild is.

Niet onmogelijk is het dat er misschien wat benzine bijgelekt wordt tijdens gasbedrijf. Dat heeft ook een oncontroleerbaar effect op het CO%.

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Jos, let op punt e van artikel 41 van de aanvullende eisen (het maximum voor dit voertuig is dus 1,59%):

Artikel 41 Koolmonoxidegehalte bij stationair toerental

De uitlaatgassen van personenauto’s, bedrijfsauto’s en bussen met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking mogen bij stationair toerental en op bedrijfstemperatuur zijnde motor, niet meer koolmonoxide bevatten dan:
a) 4.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973, maar voor 1 oktober 1986;
b) 3.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 1986, maar voor 1 juli 2002;
c) 0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1985 maar voor 1 juli 2002 en het voertuig is uitgerust met een emissiebestrijdingssysteem, dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde;
d) 0.3 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002;
e) 1.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973 maar voor 1 juli 2002 en het voertuig volgens een aantekening in het kentekenregister voor dat voertuig, wordt gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas;
f) 0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002 en blijkens een aantekening in het kentekenregister voor dat voertuig, wordt gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas.

charliefox (0), 5 jaar geleden

Even 'n update, wel zo netjes en handig voor anderen.

Nieuwe apk eisen (sinds 20 mei dit jaar) staan hier: https://handboek.rdw.nl/personenautos Het is inderdaad CO < 1.5% (afgerond) bij stationair. Op mijn auto (ondanks G3 aantekening) geen viergasmeting nodig, want auto is van 1998.

Probleem opgelost vandaag! Na lang zoeken, naar gasspecialisten die niet op vakantie waren, of tijd hadden. Uiteindelijk bij Willem van de LPG Onderdelenshop beland in Alkmaar. Had er eerder wel eens wat besteld, toen nog in Middenbeemster. Maar nog nooit iets laten doen.

Da Vinci software op de pc wilde niet connecten, een of andere storing. Dus Willem moest het troubleshooten op gezond verstand doen. Soort anamnese zoals bij 'n arts, wat elimineren, overleggen, onderdelen bewust uitschakelen, zoals de stappenmotor. Uiteindelijk bleef toch de verdamper over. "Ja maar ik heb 'm nog geen jaar" riep ik.

Verdamper er deels uitgelicht, membraam-deksel eraf. De verdenking ging naar een miniscuul afsluit-hefboompje, zie foto's. Ik ben ze zelf ook wel eens tegengekomen bij de enkele keren dat ik 'n verdamper revisieset heb gemonteerd. Ander hefboompje gemonteerd met 'n afsluitrubbertje die nog goed was.

En ja, dit was dus de oplossing! Had dit echt never nooit zelf gevonden, temeer omdat de verdamper nieuw is en je dat dan uitsluit als oorzaak. Ik vind het behoorlijk knap van Willem dat ie toch vrij snel vermoedde dat dit de oorzaak was :eusa_clap:

Morgen herkeuring apk en dan op weg! :eusa_dance:

[img]https://i.imgur.com/FfxhCIr.jpg[/img]

[img]https://i.imgur.com/nYi39WT.jpg[/img]

Jos van Dartel (0) PRO, 5 jaar geleden

Thnx voor de update Oldford. De laatste wijzigingen heb ik nog niet allemaal tot me genomen. Goede zaak dat de emissie eisen voor auto's op autogas versoepeld zijn. Met regelmaat komt het voor dat de oudere auto's, met of zonder G3 niet meer aan de eisen kunnen voldoen. Dat is met de gewijzigde regelgeving dus een verbetering.

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Voor zover ik me kan herinneren zijn de eisen voor LPG bij auto's voor 2002 nooit gewijzigd. Dit was altijd al zo.
En de eis voor auto's na 2002 bestaat volgens mij ook al heel lang.

Edit: Ik had nog een oude PDF met APK-eisen van 2014 opgeslagen. Daar stonden die eisen voor LPG-auto's ook al in.

Highway (135) PRO, 5 jaar geleden

Online de eisen te bekijken. https://handboek.rdw.nl/

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 850 of stel zelf een nieuwe vraag.