auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volvo V40 2005: CO te hoog, uitgebreid getest

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: B4184S2, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 90

Mijn Volvo V40 (LPG) heeft een te hoge CO uitstoot.

Benzine:
Stationair: 0,4% - 0,8% (max 0,5%)
2500RPM: 3,0% - 4,6% (max 0,2%)

LPG:
Stationair: 0,3% - 0,6% (max 0,5%)
2500RPM: 0,8% - 1,4% (max 0,2%)

Katalysator:
De originele katalysator is vervangen voor een imitatie katalysator. Geen effect.

Warme motor:
De CO meting is meerdere keren uitgevoerd waarbij de auto ook van te voren flink op zijn staart is getrapt (lage versnelling, hoge snelheid) om de boel warm/schoon te branden. Geen effect.

LPG specialist:
Het LPG systeem is door een specialist nagekeken waarbij de volgende werkzaamheden zijn uitgevoerd:
- Gassysteem gecontroleerd, afgesteld/gekalibreerd.
- Gassysteem gecontroleerd op lekkage, niet aangetroffen.
- Benzinedrukregelaar gecontroleerd op lekkage, niet aangetroffen.
- Luchtmassameter geeft bij stationair te lage waarde. (8 i.p.v. 10kg/h).
- Inlaatsysteem gecontroleerd op lekkage/valse lucht, niet aangetroffen.
- Gassysteem uitgeschakeld en systeem drukloos gemaakt om er zeker van te zijn dat door een lek in het gassysteem valse lucht wordt aangezogen.

Benzine rijden:
Er is een tijdje (+-1000km) op benzine gereden met Wynns fuel system cleaner. Ook hierbij was het gassysteem uitgeschakeld en drukloos gemaakt. Geen effect.

Luchtfilterhuis:
Het complete luchtfilterhuis is met lucht/massa meter is vervangen voor een 2e hands met een splinter nieuwe filter. Dit aangezien er in het luchtfilterhuis door een backfire ooit een barst is gekomen. En omdat de LPG specialist aangaf dat de lucht/massa meter lage waarden aangaf. Geen effect.

Benzinedruk regelaar:
Benzinedruk regelaar is toch uit voorzorg vervangen voor een 2e hands vanwege slecht starten bij warme motor. Geen effect op beide klachten.

Injectoren + rail:
De injector rail is compleet vervangen met injectoren voor een 2e hands vanwege slecht starten bij warme motor. Dit heeft het slechte starten weten te verhelpen. Helaas nog steeds te hoge CO.

Nokkenasversteller + solenoid:
De nokkenasversteller met solenoid is vervangen aangezien deze bij warme motor, met een vast ritme een schurend/tikkend geluid maakte. Geen verbetering op het tikken, ook geen verbetering op CO. Tijdens het vervangen is de timing ook gecheckt en deze stond goed.

Lambda/O2 sensoren:
De lambda sensoren zijn getest. O2S1 gaf geen enkel teken van leven aangezien de waarde bij zowel stationair als toeren vast bleef hangen op 1,28V via live data. De weerstand van de sensor doorgemeten en gaf 0 aan. O2S1 vervangen voor een splinter nieuwe van Hella. Hierna kreeg ik weer waarden via live data die pendelden tussen 0,1V en 1,28V. Geen effect op CO.

Live data:
O2S1 pendelt tussen: 0,1V en 1,28V. Wat opvalt is dat de amplitude naar boven vrijwel altijd naar 1,28V is.

O2S2 pendelt tussen: 0,1V en 1,28V. Wat opvalt is dat hij bij constante snelheden op 1,28V blijft hangen. Heel af en toe is een uitschieter naar beneden.

O2S2 is nog origineel van Volvo. O2S1 is de nieuwe O2 sensor van Hella. Om uit te sluiten dat de Volvo O2 sensor niet goed functioneert, heb ik de nieuwe, goedwerkende Hella van positie verwisseld met de originele Volvo. Dus de originele Volvo als O2S1 en de Hella als O2S2. De bevindingen blijven hetzelfde. Nu pendelt de oude Volvo O2 sensor tussen de 0,1V en 1,28V en blijft de Hella regelmatig vast hangen op 1,28V.

STFT pendelt tussen -3% en 3%. Wat opvalt is dat hij meestal negatief is terwijl de LTFT vast op positief staat.

LTFT staat vast op of: 5,47%, 6,25%, 7,03% of 7,81%

Lambda/O2 sensoren met Live Data:
Om te testen of de lambda sensoren allebei functioneren, heb ik met een lopende motor O2S1 uit de kat gehaald maar met de stekker aangesloten. Hierdoor meet hij dus veel O2. Het resultaat: STFT ging direct omhoog naar +40%. Echter bleef de waarde van O2S1 via live data vast hangen op 1.28V. Aangezien de twee O2 sensoren identiek zijn, heb ik dit trucje ook met de achterste sensor toegepast door deze tijdelijk aan te sluiten op de connector van O2S1 aangezien dit de regelsonde is. Hetzelfde resultaat, O2S1 op 1.28V en STFT ging vrij snel naar +40%. Conclusie is dus dat de O2 sensoren werken.

Lambda/O2 sensoren Live Data vs Mutimeter:
Om te kijken of de voltages die de O2 sensoren afgeven naar de computer ook daadwerkelijk de voltages zijn die de computer binnenkrijgt, heb ik de multimeter aangesloten op de signaal en massa kabel van de O2 sensor volgens schema van Volvo. Op het moment dat de Live Data 1.28V aangaf, gaf de O2 sensor daadwerkelijk hogere amplitudes zoals: 4,93V, 5,83V, 6,6V etc. Bij voltages onder de 1.28V, klopte de Live Data met de waardes op de multimeter. De conclusie die ik hieruit trek is dat het bereik van de computer tussen de 0 en 1.28V ligt. Zodra er meer dan 1,28V gemeten wordt (zoals bijvoorbeeld 4,93V) dan beschouwd de computer dit als 1,28V en zal de STFT verhoogd worden.

Tijdens het meten met de multimeter is op geen enkel moment de spanning weggevallen wat aangeeft dat de bekabeling van de O2 sensor naar de computer in orde is.

Rook test:
Diverse systemen zijn getest op gasdichtheid door rook in het systeem te blazen en te controleren of er rook ontsnapt:
- Inlaat systeem: gasdicht.
- Vacuum systeem: gasdicht.
- Uitlaatsysteem vanaf einddemper t/m spruitstuk: twee lekkages gevonden. 1e lekkage: op de kat bij een lasnaad tegenover de O2S1. Dicht gelast. Geen effect. 2e lekkage: bij koppelstuk kat naar middendemper. Pijp van de kat is verlengt, alles ruim met uitlaatpasta ingesmeerd, vast gezet met 2 klemmen. Geen effect. Uit voorzorg de pakking van het spruitstuk naar de kat ook vervangen en ruim ingesmeerd met pasta. Geen effect.

Ik weet even niet zo goed meer wat ik nog kan testen/zoeken en wat de oorzaak zou kunnen zijn. Jullie hulp met alle ideeën is meer dan welkom!

Bijlages:
Video 1: Live data (O2S1, O2S2) vs waardes multimeter.
Video 2: Live data (O2S1, O2S2, STFT, LTFT)
Video 3: Live data (STFT, LTFT, RPM, SPEED)
Video 4: De lekkage van de kat welke inmiddels dicht gelast is.

Te raadplegen via:

https://we.tl/t-eNzP0eIjKQ

Geldig tot: 5 oktober 2024

Mochten jullie meer live data nodig hebben, of is de link verlopen, let me know.

Geplaatst door

Latino Americano (75)

al 6 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Evap-systeem en eventueel carterventilatie als eens buiten werking gezet om te proberen? Wat doet het co in noodloop? dus bv met de stekker van de luchtmassameter eraf?
Klepspeling in orde? Volgens mij kun je bij de B8184S2 motor deze stellen. (stoters vervangen)

harry4203 3135
badge vip badge

2 maanden

Zat ik ook aan te denken klepspeling en compressie meten met eventueel een lektest , zittingen weg gezakt.

kaleido 1 7430
badge vip badge

2 maanden

Bedankt voor jullie input! Hierbij tussentijdse update.

De vacuüm slang van de EVAP klep naar de inlaat heb ik afgesloten dmv een dikke moer. Het slangetje zelf heb ik op lekkage getest dmv rook. Het loskoppelen leek effect te hebben op de LTFT (gezakt naar 4,69%). CO opnieuw gemeten en helaas nog te hoog 0.8% - 1.7%.

Hierna direct CO nogmaals gemeten met MAF sensor los, dit verergert de CO naar 3.4% - 4.5%.

Het betreft trouwens een B4184S2 motor. Kunnen die kleppen gesteld worden? Mij is verteld dat het hydraulisch is…

Als ik in de originele documentatie kijk, kun je ze stellen dmw het vervangen van de stoters.

harry4203 3135
badge vip badge

2 maanden

Is die originele documentatie ergens te vinden? Heb zelf alleen een werkplaatshandboek van Haynes...

De auto maakt overigens een tikkend/ratelend geluid vanuit de nokkenasregelklep solenoid. Als ik deze los trek dan stopt het ratelen. Zowel de solonoid als de nokkenasversteller (tandwiel) zijn vervangen maar dit heeft het probleem niet verholpen. Zou het kunnen dat door een probleem met de kleppen/stoters dit ratelen wordt veroorzaakt omdat het VVT systeem zijn werk dan niet goed kan doen? Het blijft een feit dat het ratelen niet normaal is... Zie video voor dit geluid.

Aangezien ik geen video's kan uploaden heb het filmpje met het ratelen op YouTube gezet: https://youtube.com/shorts/2B4HPQMIODw

Daarnaast ook de videos uit mijn eerdere post:

Video 1: Live data (O2S1, O2S2) vs waardes multimeter.
https://youtu.be/paWYN7EPzbQ?si=pcQ6O5tb...

Video 2: Live data (O2S1, O2S2, STFT, LTFT)
https://www.youtube.com/shorts/9PyFPzM9Z...

Video 3: Live data (STFT, LTFT, RPM, SPEED)
https://youtu.be/8VZ6Yt4INkc?si=WXV5n1Ds...

Video 4: De lekkage van de kat welke inmiddels dicht gelast is.
https://www.youtube.com/shorts/I7-kmbUtP...

Krijgt het systeem voldoende oliedruk , geen verstopping of vervuiling.

kaleido 1 7430
badge vip badge

2 maanden

Even een update.

Heb de olievuldop los gedraaid en een plastic handschoentje overheen gedaan en de auto gestart om te kijken of er overdruk is. Bij lopende motor wordt het handschoentje niet opgeblazen. Carterventilatie lijkt dus te werken.

Heb de druk van het olie systeem gemeten door een mano meter aan te sluiten op de plek van de oliedruksensor. Geeft net onder de 5 bar aan bij koude motor. Bij 2000rpm loopt iets op naar 5 bar. Lijkt mij dus in orde.

Heb toch nog even wat zitten zoeken rondom de VVT zelf. Bij het lostrekken van de solenoid stopt het. Wat mij opviel is dat bij het lostrekken van de nokkenassensor het geluid ook stopt. Dit terwijl toen de solenoid wel aangesloten was. Zie onderstaande video

https://youtu.be/06YHN8Kkvds?si=gCmvQl2i...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.