Volvo XC90 2007: D5 185 motor getuned liep goed totdat brandstoffilter vervangen

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: D 5 185 pk

Hallo Ik heb een XC 90 185pk d5 welke getuned is en daarna uitstekend liep.
Na onderhoudsbeurt bij garage is er een fout gemaakt en is het brandstof filter gescheurd. Daar kwam ik achter toen onderweg mijn motor uitviel! De kunststof filter was losgetrild en eraf gevallen.
Garage heeft een nieuw brandstof filter gemonteerd en toen starte hij niet meer. Zij hebben toen bep software aangepast en daarna liep hij wel, maar de direktheid, dus respons die er eerst was tussen het gaspedaal en motorreactie is weg. Eesrt voelde je direkt respons na het indrukken van het gaspedaal en nu duurt het een fractie ca 0,5 seconde voordat hij oppakt en reageert en hij is duidelijk minder fel als eerst (na tunen 224 pk en 475 nm koppel)
Heb hem na laten kijken tuning zit er nog op, maar hij loopt echt niet meer zoals hij eerder liep.

Heb hem door volvo garage weer terug laten zetten op standaard 185 pk (dus tuning eraf gegooid) en weer opnieuw laten tunen, maar nog steeds hetzelfde probleem!

weet iemand wat er nog meer aan de hand zou kunnen zijn?
Alvast bedankt

Jos.

pinejos

Geplaatst door pinejos (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo XC90? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

harnak (0), 12 jaar geleden

distributie ook iets aangedaan??

rensk001 (0) PRO, 12 jaar geleden

Ja dat klopt, als de motor is getuned bij een tuningsbedrijf en de dealer zet nieuwe software in het motormanagement, is de tuning verdwenen.

pinejos (0), 12 jaar geleden

Hallo moet natuurlijk 2007 zijn bouwjaar, maar dat wisten jullie al.
Er is niets aan de distributie veranderd volgens garage.

en inderdaad dat verhaal dat de tuning eraf zou zijn klopt waarcshijnlijk wel, daarom heb ik bij de volvo garage
de originele motorregeleinheid terug laten zetten, en vandaaruit opnieuw laten tunen.

maar de respons die eerst heel direkt was; gaspedaal indrukken is direkt vermogen , is nu met een vertraging ca 0,5 seconden en het voelt ook alsof hij minder vermogen heeft.

Iemand tips wat het nog meer kan zijn?

bedankt Jos

koert_ahja (0), 12 jaar geleden

heb dat ook al voorgehad, was gelegen aan de flow van de filter. had een goedkopere vervanger gekocht, dan maar terug een purflux gekocht en alle miserie verdween als sneeuw voor de zon.

pinejos (0), 12 jaar geleden

Hallo Koert bedankt, zou het inderdaad zo iets eenvoudigs kunnen zijn?

ik ga dit meteen even navragen welk filter er geplaatst is

groeten Jos

pinejos (0), 12 jaar geleden

Hallo Koert

nagevraagd helaas er is een origineel brandstoffilter van Volvo geplaatst nr 31303261

iemand nog meer tips?

koert_ahja (0), 12 jaar geleden

en was de vorige ook een originele...? of een met betere flow...

Herman BMW (0) PRO, 12 jaar geleden

Misschien is het wel heel iets anders en is het toeval dat het nu gebeurt is.
Controleer aub het stangetje van je wervelklep en eventueel kleppendeksel demonteren om te kijken of alle rolstoters nog op klepstoter en klep zitten.
Laat gelijk retourstroom van je verstuivers meten.

pinejos (0), 12 jaar geleden

Hallo Herman,

Bedankt voor je bericht, in tussentijd heb ik inderdaad het stangetje van de wervelklep (was gebroken) laten repareren. Kassa !!smoorklepplaat vervangen en pakking want bovenzijde moest los.
Ik ben geen specialist, maar hebben ze dan direkt kunnen zien of jouw tweede opmerking van rolstoters en klepstoters goed zitten?

retourstroom is niet gemeten.

maar hij loopt nu wel zuiniger, maar niet meer vermogen. Eerts was het gas indrukkken en je voelde de automaat meteen terugschakelen of soms gewoon meteen doortrekken en een duidelijk felle respons. Nu is het eerst een vertraging van 0,5-1 seconden en dan komt hij op gang. de felle respons is weg.

is het bijvoorbeeld mogelijk om een geheel brandstof-filter te plaatsen zoals dat bij de originele aflevering van de auto in 2007 gemonteerd was te krijgen?

Alvast bedankt voor je bericht ! Groeten Jos

Herman BMW (0) PRO, 12 jaar geleden

Inderdaad als kleppendeksel los is dan kun je direct rolstoters en klepstoters op de ligging controleren.
Als wervelklep los is geweest moet je deze adaptie uitvoeren via Vida (volvo uitleescomputer/programma)
Die vertraging is waarschijnlijk origineel normaal maar bij tuning is dit vele malen beter.
Het brandstoffilter bij jou auto is een inzet filter en het huis zelf gaat bijna nooit kapot maar het groene afdichtingringetje zal dan bij de garage wel stuk zijn gegaan waardoor je brandstof verloor en motor af sloeg.
Je kunt deze vervangen maar daar is een speciale dop voor nodig.

pinejos (0), 12 jaar geleden

Hallo Herman, bedankt voor je info. na een onderhoudsbeurt is door een minder vakkundige leerlingmonteur de brandstoffilter verkeerd aangedaaid waardoor die gescheurd is. Ik kwam daar achter omdat tijdens het naar huis rijden de motor afsloeg. Bij controle bleek het brandstoffilter gescheurd te zijn en losgetrild. Daarna was er een vrachtwagen overheen geredn, dus die was kompleet kapot. Bij de garage hebben ze toen een nieuw brandstoffilter geplaatst maar toen liep de motor niet meer! daarna hebben ze wat gewijzigd ion de software en daarn liep hij maar niet meer goed. minder vermogen.

ik heb hem opnieuw laten tunen maar het probleem is er nog steeds en heb toch sterk het vermoeden dat het aan dit nieuwe brandstoffilter zit. Wat denk jij

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo XC90 of stel zelf een nieuwe vraag.