Beste allen,
Als de auto in de Oostenrijkse bergen nauwelijks of niet tegen een berg op kan komen, zodanig dat je terug moet naar de eerste versnelling of het moet opgeven, kan dat dan met de koppeling te maken hebben (versleten koppelingsplaten) terwijl duidelijk is dat de koppeling niet slipt?
Dit volgens de garage. Het lijkt mij een raar verhaal, ik zou denken dat het alles met een matig motorvermogen te maken heeft en zou niet weten wat een koppeling ermee van doen heeft als, zoals in dit geval, geen sprake is van een slippende koppeling, maar wellicht zie ik iets over het hoofd?
Graag jullie inzichten :)
betreft Volvo uit 2001, 99KW, 345000km
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een versleten koppeling kan je zelf constateren.Hetgeen je niet vermeld is het bouwjaar eventuele km stand.Als het de koppeling niet is,denk ik dat de motor gewoon aan zij einde is.
ferry
Dank voor je reactie. Die gegevens moet ik even navragen, maar de vraag is: kan dit überhaupt met de koppeling te maken hebben indien deze NIET slipt. Dat was inderdaad eenvoudig vast te stellen.
6 jaar
Als de koppeling niet slipt en de auto heeft moeite met bergbeklimmen, moet je terugschakelen ja....
Alles valt of staat met motorvermogen (koppel)
Ja dat dacht ik ook. De Volvo is uit 2001, 99KW 345000km
6 jaar
Bij de eerste mededeling van dit topic wordt aangegeven,dat ook in de eerste versnelling niet of nauwelijks de berg wordt opgekomen. Tenzij het een steile wand is ,moet dit geen probleem zijn.Ik blijf er bij,dat het vermogen in de loop der jaren behoorlijk is afgenomen.
Ferry
6 jaar
Dat lijkt mij ook. Inmiddels zijn de koppelingsplaten vervangen..
6 jaar
En is nu alles weer normaal?
Ferry
6 jaar
Dat is nog even afwachten, volgende zal de auto zich moeten bewijzen in de Alpen 😌
Maar ik neem maar zo aan dat het niks heeft geholpen. Het gaat over een auto van een vriend, btw. Ik plaats zeker een update als ik meer weet
6 jaar
Een nieuwe koppeling is natuurlijk nooit weg.
Overigens denk ik toch dat het aan de rijstijl ligt....op tijd terugschakelen is een must in de bergen.
We horen het wel een keer...
Nou ja, een nieuwe koppeling kost wel 500+ euro, en gaat hoogstwaarschijnlijk het probleem niet oplossen..
6 jaar
Daarom snap ik ook niet dat de koppeling vervangen is, als hij niet slipt (dus niets aan mankeerd)
Ik bedoel met nooit weg, dat je daar in elk geval geen problemen mee krijgt.
Het is toch logisch dat je terug moet schakelen als een auto het niet trekt..?
Ik kom ook vaak in Oostenrijk en heb genoeg in de eerste versnelling omhoog gemoeten.(met een 2,5 liter V6)
Maar nogmaals: we horen het wel een keer hoe het gegaan is.
Ah oké ik snap het. Ik laat van me horen 👍🏻
6 jaar
Zoals verwacht heeft de kostbare vervanging van de koppeling nul resultaat gehad...
6 jaar
Bedankt voor de feedback, denk toch dat dit een gevalletje te laat terug schakelen of een te steile helling op willen met te weinig vermogen.
Auto al eens uit laten lezen ?
Dat terugschakelen zit wel goed, blijkbaar heeft de motor niet genoeg power meer. Voor zover ik weet niet uit laten lezen, kan zoiets eenvoudig gemeten worden?
6 jaar
Er zit een diagnosestekker in je auto waar uitleesapparatuur op aangesloten kan worden om te kijken of er foutcodes in het systeem staan .
Tientjes werk qua kosten dealer is de beste locatie om te doen .
Oké, dank voor de tip :)
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar